| | Har du set filmen? Hvad synes du om den? |
|
|
| | Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises. |
|
|
|
 |
Midnight Special
Et dybfølt 80'er-mysterium |
|
Med Midnight Special slutter instruktør og manuskriptforfatter Jeff Nichols sig til den voksende gruppe af yngre instruktører, der ærbødigt lader sig inspirere, og i nogle tilfælde kopierer, de 70'er og 80'er film, de er vokset op med. Senest har Duffer-brødrene hittet med Netflix-produktionen Stranger Things, mens bl.a. også J.J. Abrams og Ti West har hentet materiale og stil fra koryfæer som Steven Spielberg og John Carpenter i de seneste år. Med Nichols sans for historiefortælling og en håndfuld usædvanligt gode præstationer opnår Midnight Special dog at blive mere end blot et tilbageskuende nostalgisk vink til mestrene. Her gemmer sig i stedet en usædvanlig, og usædvanligt god, filmoplevelse.
 | Copyright: DFI | To kidnappere, fremragende spillet af Michael Shannon og Joel Edgerton, har kidnappet en ung dreng ved navn Alton i skikkelse af Jaeden Lieberher. Roy, den ene kidnapper, er tilsyneladende Altons far. De er jaget, ikke alene af de højeste myndigheder, repræsenteret af Adam Drivers NSA-agent Paul Sevier, men også af en dommedagskult der tilsyneladende ser Alton som deres profet. Hvorfor stakkels Alton er så jaget afsløres ganske langsomt igennem filmen, men de blå svømmebriller han konstant har på og det faktum at han aldrig har været ude om dagen er kun begyndelsen på mysterierne – og mere skal ikke afsløres her. Det er næppe tilfældigt at Midnight Special er opkaldt efter den amerikanske folkesang der i Creedence Clearwater Revivals udgave indledte Steven Spielberg og John Landis produktionen Twilight Zone: The movie. Plottets kombination af sci-fi mysterie og mondæne omgivelser føles i høj grad som et uset segment af denne film eller eventuelt et afsnit af den oprindelige serie. Samtidig vækker jagten på den uskyldsrene og vise Alton minder om Carpenters Starman og selvfølgelig Spielbergs E.T.. Samme referenceregn gør sig gældende i filmens stil. Optaget på 'rigtig' film og med mådeholdende klipning og smukke bløde billeder, kunne man forledes til at tro, at det slet ikke var en moderne film man så. Det hele understøttes af et fænomenalt og til tider tandrystende lydmix og David Wingos retrolækre Tangerine Dream-lignende musik. Nichols redder dog materialet fra at være nostalgifest og stiløvelse med imponerende afmålt historiefortælling, et underliggende tema om tro og ikke mindst fremragende skuespil. Nichols hofskuespiller Michael Shannon leverer en af sine karakteristiske indadvendte maskuline skæbner som faderen Roy, og Joel Edgerton bidrager med en af sine bedste præstationer som den evigt loyale ven Lucas. De to er filmens bankende hjerte. Resultatet af filmens afmålte dosering af information er at små blikke og ansigtsudtryk fra disse både bløde og barske mænd bliver mindst lige så bærende som filmens, ellers vellykkede, visuelle effekter. Derudover rummer Midnight Special en overflod af betagende skuespil fra bl.a. Adam Driver, Sam Shepard og Kirsten Dunst. Til sammen præsenterer de et udvalg af karakterer der drives til både deres bedste og værste af deres tro på den unikke Alton.
 | Copyright: DFI | Desværre snubler filmen en smule i tredje akt. Uden at afsløre for meget, står den visuelle del af filmens klimaks ikke mål med den ambitiøse Close Encounters of the Third Kind-lignende religiøse storhed filmen forsøger at opnå. Hertil føjes et unødvendigt afsluttende twist, der holder filmen fra at være helt perfekt. Indtil da er det dog en ualmindeligt vellykket film, der i sin blanding af afdæmpet realisme og sci-fi-mystik opnår et næsten Spielbergsk niveau af filmmagi og ærefrygt – og det endda med ganske begrænsede midler.
Hvis der skulle være tvivl er Midnight Special altså værd at gå i biografen for. Til trods for dette har den desværre ikke fået en bred bioudgivelse i Danmark, så det er lige nu kun i Cinemateket man kan nyde filmen på et stort lærred. Tag afsted for mysteriet, overraskelserne og 80'er-genrelegen, men bliv for de rørende præstationer.
|
|
Der er endnu ingen kommentarer. |
|
|  |
|
|