Anmeldt af:Nadia Parbo

Premieredato:08-09-2016
Michael FassbenderTom Sherbourne
Alicia VikanderIsabel Graysmark
Rachel WeiszHannah Roennfeldt
Jack ThompsonRalph Addicott

Det store melodrama

Der er intet som et godt melodrama. Genren som mange ser ned på, kan nå uanede højder, hvis den er lavet godt, men kan også være tåkrummende, hvis talentet ikke er der bag kameraet. Det gør melodramaet til en dristig type film at bevæge sig ud i. Lyset i havet kan ikke kaldes andre end et melodrama med stort M og virker efter hensigten, men giver også en lidt dårlig smag i munden bagefter med en grim anelse af rørstrømsk sentimentalitet.

Den stille Tom (Michael Fassbender) er kommet hjem fra krigen og følelsesløs af de mange rædsler, han har set der. Efter at tage et job som den lokale fyrmester på en øde, vindblæst ø møder han den smukke Isabel (Alicia Vikander) og de bliver forelskede. Brændende ønsker Isabel sig et barn, men lykken er ikke med dem. Og så alligevel. For en dag driver en jolle op til bredden ved deres hus, hvori der ligger en død mand og et spædbarn. Barnet beholder de som deres eget, hvilket får store konsekvenser senere.

Det starter godt. Havet bruser mod de ensomme klipper, mens græsset blafrer i den vilde vind. Lydene af natur samt en skøn billedserie, der giver et råt, men smukt, indtryk af den egensindige natur og det er et smukt tæppe bag en kærlighedshistorie, der virker. Historien om Tom og Isabel er sand og ægte nok til at kunne udfylde en hel film. Da de ser barnet i kurven på det store hav, er det en del af et plot, der skal til, så historien kan rykke sig, men det er også grundstenen til nedstigningen i til noget mere trivielt i Lyset i havet.

Det var Orson Welles, der sagde, at hvis man vil have en lykkelig slutning, kommer det an på, hvornår man stopper sin film. Dette er i den grad relevant, når man ser en film som Lyset i havet. Dette er nemlig en film, der burde have stoppet tidligere end hvad sine to timer og tolv minutter tillader. Det er en film, der har det bedst i den mørke tragedie, men som stadig hele tiden leder efter noget lyst. Instruktør Derek Cianfrance (Blue Valentine) er en mand, der sagtens kan finde ud af at lave et godt drama , men med Lyset i havet, er der lidt for meget uheldig sentimentalitet rørt i en klæbrig masse.

Den første time i Lyset i havet handler om kærlighed og to mennesker, der prøver at finde deres plads i sted, som verden har glemt. Akkompagneret af den pragtfulde billedside, samt en lydside, der giver filmen en ekstra dimension, tegner Lyset i havet lyst. Men efterhånden begynder det hele at virke en tand for manipulerende og selvom det virker – ja, tårerne skal nok komme trillende – er det svært ikke at have en fornemmelse af at være blevet bedraget af noget, der nemt kunne have beholdt standarden i stedet for at sælge ud til blød sentimentalitet.

Downsizing18/1
Fra balkonen18/1
Wonderstruck18/1