Anmeldt af:Nadia Parbo

Callie HernandezLisa
Corbin ReidAshley
Brandon ScottPeter
Wes RobinsonLane
Valorie CurryTalia

Mere k√łd i heksekedlen

Da Adam Wingard kom til det sidste Comic Con med sin seneste film The Woods vakte han gl√¶de i horrorverdenen, for hver gang Wingard laver en film, skaber det gl√¶de i en verden, der tidligere jublede over eksempelvis A Horrible Way to Die, You‚Äôre Next og The Guest, der ogs√• havde Wingard bag kameraet. Men hurtigt kom The Woods ogs√• i en mere international radar, da det hurtigt gik op for den tilstedev√¶rende kulturpresse til Comic, at der her var tale om den n√¶ste film om Blair Witch. Og The Woods blev nu til Blair Witch. Heksen var f√łdt p√• ny.

Den unge James har i √•revis t√¶nkt p√• sin s√łster Heather, der forsvandt ude i skoven i Burkittsville, Maryland. Hun forsvandt sammen med to andre i sin jagt efter Blair-heksen og nu er et mystisk b√•nd dukket op p√• YouTube, hvor James er overbevist om, at han har set sin forsvundne s√łster. Sammen med tre venner tager han ud i skoven for at finde s√łsteren og dokumentere sin f√¶rd. Men heksen lurer stadig i skyggerne...

At f√• Wingard og hans s√¶dvanlige makker, manuskriptforfatter Simon Barrett til at lave efterf√łlgeren til The Blair Witch Project fra 1999 er lidt af en genistreg, for de to herrer kan i den grad finde ud af at lave en uhyggelig film, hvad end den befinder i en subgenre af slasher, house-invasion, sci-fi eller, som her, found-footage. Med en s√• risikabel film som en efterf√łlger til den n√¶sten mytisk popul√¶re The Blair Witch Project er det vigtigt at have nogle mennesker i front, der kender genren bedre end heksen kender sin egen skov.

Blair Witch skuffer da heller ikke, selvom det er den svageste film i Wingards efterh√•nden imponerende resum√©. Den har nye tricks i √¶rmet, som prim√¶rt har at g√łre med den nye teknologi vi i dag har til r√•dighed og som Heather og co. ikke havde adgang til dengang i 1999. Det bedste ved dette er, at Wingard nemt kommer udenom det s√łgte kamera, der ellers ofte er med til at frustrere i stedet for at underholde publikum. Det v√¶rste er derimod, at Blair Witch ogs√• afh√¶nger for meget af jumpscares, der m√•ske kan undskyldes med den stigende desperation, der er at finde hos vores hovedpersoner, men som nok mest af alt har at g√łre med den irriterende m√•de mainstreamskr√¶k bliver overf√łrt til kameraet i 10‚Äôerne.

Men der er også tabte muligheder. En truende infektion bliver aldrig rigtigt brugt til andet end en body-horrorscene, der vil få fans til at smile af fryd og en de sidste scener minder mindre om found-footage end det minder om et computerspil. For at balancere det, indeholder Blair Witch også en særdeles ubehagelig scene, der minder os om ikke krybe gennem tunneler og elegante tilbageblik på den film, der skabte det hele uden at underminere den film, der er der nu.

Men det vigtigste er, om den virker og om den kan holdes op imod dens forg√¶ngere. Svaret er, at den kan den. Blair Witch er uhyggelig, fordi den spiller p√• alle tangenter. Klaustrofobi, body-horror og mistillid gruppemedlemmerne imellem er alle med til at skabe en film, der vil komme til at virke for de fleste, ogs√• selvom det m√•ske kun er i kortvarige √łjeblikke. Som fan af skr√¶kfilm er Blair Witch til dels en underv√¶ldende oplevelse, da det er nemt at forvente alverden fra Wingard og Barrett. Ser man det dog kun som en forts√¶ttelse af The Blair Witch Project, som i mange andres h√¶nder ville v√¶re nem at affeje, er det dog en sikker succes.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvilken film involverer ikke utroskab?