CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Free State of Jones

Produktionsland:
USA

Produktionsår:
2016

Manuskript:
Leonard Hartman, Gary Ross

Producere:
Jon Kilik
Gary Ross
Scott Stuber

Fotograf:
Benoît Delhomme

Klipper:
Pamela Martin
Juliette Welfling

Komponist:
Nicholas Britell

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
UIP

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
13-06-14:
Dallas Buyers Club
31-03-14:
Mud
12-11-12:
Killer Joe
24-08-11:
The Lincoln Lawyer
25-09-07:
We Are Marshall
07-04-04:
Seabiscuit
07-08-02:
Frailty
 


Free State of Jones

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Action, Drama
Varighed:140 minutter
Instruktør:Gary Ross
 
Premieredato:15-09-2016
Medvirkende:Som:
Matthew McConaugheyNewton Knight
Gugu Mbatha-RawRachel
Mahershala AliMoses
Keri RussellSerena
Sean BridgersWill Sumrall
Jacob LoflandDaniel

I sumpens dybe stille ro
 
Newton Knight udgør en så spændende historie fra Den amerikanske borgerkrig, at det på papiret ligner et godt filmprojekt. Han var fra Mississippi og tilhørte den minoritet i sydstaterne, der gik ind for medlemskab af Unionen. Borgerkrigen var derfor for ham et formålsløst Helvede, hvor hans medborgere kæmpede mod dem, han sympatiserede med. Selv havde han ingen slaver og var mod slavesystemet af principielle årsager, så det gav mening, da han deserterede fra hæren, gjorde oprør mod den brutale udnyttelse af de, der ikke var i krig – og etablerede sit eget samfund i sumpene i Jones County i Mississippi. Et sted for bortløbne slaver og desertører som ham selv. The Free State of Jones var grundlagt.


Copyright:
UIP
I hænderne på den ellers kapable Gary Ross og hovedrolleindehaver Matthew McConaughey er historien om Newton Knight desværre endt i en lidt ufokuseret blanding af benhård borgerkrigsberetning, meget informativ historietime og et underligt forsøg på at trække tråde frem i tiden for at vise, at den racisme, der var hele fundamentet for Sydstaternes måde at organisere samfundet på stadig eksisterede i hvert fald i 1950’erne. Der skal lyde en ros for modet til at gøre skildringen af borgerkrigsslagene realistisk og brutal. Fra stort set første indstilling får vi krigens komplet irrationelle omgang med unge menneskers liv understreget i blodige nærbilleder, og Knights beslutning om at desertere er det eneste, der giver mening, da han skal hjem og begrave sin nevøs unge lig.

Angiveligt følger filmen Knights livsberetning ret præcist, og da først hans projekt tager form i opposition mod situationen i den unge nation, tager historielæreren også ved instruktøren Gary Ross, som kæmper en brav kamp for at få hver en lille del af pensum med i fortællingen. Når klassisk dramaturgi ikke rækker, suppleres formidlingen med tekstskærme og gamle fotos – og som enhver god formidler ved, men ikke mestrer i dette tilfælde – så gøres historisk stof altid mere spiseligt ved at blive sat i en samtidig kontekst – og vupti, ankommer første bizart korte scene fra en parallel handling i 1950’erne, hvor Knights oldebarn har giftet sig med en hvid kvinde, men da han har en forsvindende lille mængde sort blod rullende i årene, så er ægteskabet ulovligt ifølge 50’er-lovgivning.


Copyright:
UIP
Den sidehistorie giver næsten ingen mening, da den ikke sætter noget som helst i perspektiv i forhold til 2016. Vi vender tilbage til den, hver gang Ross saver et afbræk fra stamfaderens anstrengelser for at holde sammen på hans oprørske fristatstanke, men uanset hvor mange besøg, der gøres, kan der ikke klemmes relevans ud af 50’er-handlingen. Til sidst konstateres det næsten lidt sørgmodigt, at Knights historie ikke har en stor finale, der kan bygges filmisk dramaturgi ud af – til gengæld fiser den, som de fleste af vores andres liv, bare lidt ud i sandet og sammen med den filmen.

Det er sympatisk at ville lave en loyal historie om en ekstraordinær mands liv og levned, men man gør den ikke tilgængelig og fyldestgørende ved at tage det hele med og forklare resten – men laver god film ved at skære til, skabe dramaturgi og fænge seerne med en handling, der formår både at give filmen dynamik og samtidig give stof til nysgerrig eftertanke. Gary Ross fejlbedømmer sit materiale og glemmer at lave film – og det er synd, når budgettet ellers sikrer fine rekonstruktioner af tidens look og feel – og skuespillerne generelt leverer gode, velmenende indsatser.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Downsizing18/1
Fra balkonen18/1
Wonderstruck18/1
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri11/1
Væbnet med ord & vinger11/1
Hjertestart4/1
Loveless4/1
Wonder4/1
The Greatest Showman25/12
Neruda25/12
Flere bio-anmeldelser
 
American Made22/12
Dunkirk21/12
Baby Driver19/12
Annabelle 2: Skabelsen18/12
Superswede: En film om Ronnie Peterson15/12
Biler 311/12
Abernes planet: Opgøret1/12
Spider-Man: Homecoming27/11
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvorfor blev Arnold Schwarzenegger nødt til at nedtone sin træning under filmningen til Conan the Barbarian?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google