Chris PrattJosh Faraday
Ethan HawkeGoodnight Robicheaux
Vincent D'OnofrioJack Horne
Byung-hun LeeBilly Rocks
Manuel Garcia-RulfoVasquez

Seksl√łbere og superstjerner

Denzel Washington, stilfuldt kl√¶dt i sort, kommer til syne ud af pr√¶riens varmedis som var han Clint Eastwood i En fremmed uden navn. Han er mere cool end vi nogensinde bliver. Klaverspillere i st√łvede saloons stopper med at spille, n√•r en fremmed tr√¶der ind af d√łren. Seksl√łbere rammer altid plet i de rigtige h√¶nder og har nok kraft til af bl√¶se deres ofre igennem b√•de vinduer og d√łre. Ja, remaket af The Magnificent Seven er en western med stort 'W', der p√• trods af et par smuttere bestemt er v√¶rd at se.

Som hos sine forg√¶ngere, Akira Kurosawas mesterv√¶rk De syv samuraier og John Sturges' ikke-helt-s√•-meget-mesterv√¶rk The Magnificent Seven, er historien vidunderligt simpel. En lille by er truet ‚Äď i dette tilf√¶lde er det Rose Creek der plages af den usandsynligt onde industrialist Bartholomew Bogue og hans h√•ndlangere. Byen finder hj√¶lp hos syv noble antihelte, der ikke alene m√• tr√¶ne byen til et endeligt slag, men ogs√• overkomme deres egne d√¶moner i en tilsyneladende h√•bl√łs kamp mod overmagten.

Det er i castingen af gruppen at The Magnificent Seven har sit st√łrste es i √¶rmet. Denzel Washington leverer varen i front som den sortkl√¶dte dus√łrj√¶ger Sam Chisolm. Washingtons stoiske leder af de syv sidder lige i √łjet. Chris Pratt f√łlger trop med sin whiskey-tyllende smartass Josh Faraday, der m√•ske nok minder lige lovlig meget om hans Peter 'Starlord' Quill fra Guardians of the Galaxy, men det er ogs√• en pr√¶station, jeg endnu ikke er blevet tr√¶t af. Hertil f√łjes Ethan Hawkes mesterskytte Goodnight Robicheaux og ikke mindst Vincen D'Onofrio der leverer en bizar, og bizart underholdende, pr√¶station som den fistelstemmede vildmand Jack Horne.

De er del af et forfriskende moderne multikulturelt team der b√•de inkluderer Martin Sensmeiers indf√łdte amerikaner, en asiatisk knivkaster spillet af koreanske Byung-hun Lee og en hidsig mexicansk forbryder i skikkelse af Manuel Garcia-Rulfo. Det er sj√¶ldent, at se et actionhold med s√• stor diversitet uden for The Fast and the Furious-serien. Det lader filmen lege med race-baserede fordomme og ikke mindst med Amerikas fortid og nutid ‚Äď det er n√¶ppe et tilf√¶lde at Martin Sensmeiers ansigtsmaling har de samme farver som stars and stripes. Desv√¶rre er der endnu ikke plads til en kvinde blandt de syv seje helte, selvom Haley Bennetts g√¶ve enke kommer t√¶t p√•. M√•ske om 56 √•r n√•r filmen uundg√•eligt gen-genindspilles?

The Magnificent Seven er overbevisende instrueret af Antoine Fuqua der genforenes med sine to Training Day-stjerner Washington og Hawke. Han leverer en forfriskende gammeldags western med imponerende sceneri og solide actionscener, der henter inspiration b√•de fra John Ford og Sergio Leone. Den endelige konfrontation, som hele filmen bygger op til, er dog ikke s√• velfungerende som f√łrste halvdel, hvor de syv introduceres, men den f√•r stadig adrenalinet i gang.

Det kl√¶der filmen bedst n√•r den holder sig let, luftig og krudtr√łgen flyver om √łrerne. Desv√¶rre har den en tendens til at v√¶re for alvorlig i flere sekvenser. I en scene konfronteres vi med Denzel Washingtons traumatiske fortid, mens vi i en anden scene skal se 'den gode indianer' k√¶mpe mod en tilsvarende 'ond indianer' i en slags cowboy-udgave af The Avengers. Det er heller ikke alle medlemmer af de syv, der er lige godt karakteriseret. Den mexicanske forbryders fremmeste karaktertr√¶k er tilsyneladende at han er, n√•h ja, mexicansk, og vi kommer aldrig til at holde nok af de syv, til at de uundg√•elige afsluttende d√łdsfald rigtigt har nogen gennemslagskraft. Og s√• en personlig note ‚Äď n√•r nu man har adgang til et af de mest nyn-bare westernmusik-temaer i filmhistorien ‚Äď hvorfor s√• spare p√• det indtil rulleteksterne?

Ja, The Magnificent Seven kunne have v√¶re bedre, men det er alt for sj√¶ldent at s√• stjernesp√¶kkede og solide westerns dukker op i biograferne, s√• The Magnificent Seven er bestemt en udflugt v√¶rd. K√łb godt med popcorn og husk pistolb√¶ltet.