Regina HallLaura Taylor
Jaz SinclairAnna Walsh
Romany MalcoTodd Decker
Michael Kenneth WilliamsRoland White
Glenn MorshowerMartin Cooper

Surrogatmor på slap line

K√¶re l√¶ser ‚Äď kender du den slags film, hvor man bare ved, at hovedpersonernes k√¶ledyr vil lide en krank sk√¶bne? I When the Bough Breaks ventede jeg filmen igennem p√•, at finde ud af hvorn√•r den stakkels gamle kat Miss Havisham ville tage billetten, og hvordan det ville ske. Det er m√•ske lidt et problem for en film, der handler om en psykopatisk surrogatmor, at katten var det der l√• mig mest p√• sinde.

Miss Havisham er ejet af John og Laura Taylor, der spilles af Morris Chestnut og Regina Hall ‚Äď et velhaverpar der mangler intet, udover et barn. Derfor kommer de i kontakt med den unge, og tilsyneladende s√łde, Anna Walsh i skikkelse af nykommeren Jaz Sinclair. Hun skal v√¶re den perfekte surrogatmor for parret. En nat t√¶ves Anna dog af sin sm√•kriminelle k√¶reste, og af deres hjertes godhed lader parret Anna flytte ind i g√¶stehuset. Det skulle de selvf√łlgelig aldrig have gjort. Den unge Anna kigger langt efter John, og er det mon i virkeligheden hendes k√¶reste eller Anna selv, der er den egentlige trussel? Vil du have et hint? Tag et kig p√• filmens plakat.

Resten af filmen skrider frem pr√¶cis s√• forudsigeligt som man kunne forestille sig. When the Bough Breaks fremst√•r som ekko af en genre der havde sin storhedstid i 90'erne. Med sit plot om en fremmed med onde intentioner der flytter ind i et mere eller mindre idyllisk hjem passer den fint ind blandt film som En fremmed flytter ind, Enlig pige s√łger og is√¶r H√•nden p√• vuggen. Det kommer derfor ikke som nogen overraskelse, n√•r Anna forvandles fra uskyldig ung pige til kr√łlh√•ret forf√łrerske p√• jagt efter husets mand. Heller ikke senere n√•r hun bliver overordentligt fascineret af husets k√łkkenknive, er man chokeret.

Skuespillerne g√łr deres bedste med det klichetunge materiale. Is√¶r Regina Hall spiller konen i forholdet som var hun med i en langt bedre film, mens Jaz Sinclair g√łr sit bedste med den psykopatiske Anna. Desv√¶rre f√łles Anna aldrig for alvor farlig i sine fors√łg p√• forf√łrelse. Til det er hovedpersonerne for perfekte. Ikke alene er parret succesfulde, smukke og lever i en gigantisk villa ‚Äď de har ogs√• det perfekte forhold. John kunne aldrig dr√łmme om at tr√¶de udenfor √¶gteskabet, og der er derfor aldrig rigtigt noget p√• spil, n√•r Anna spiller op til ham.

Derudover er filmen n√¶sten grotesk fyldt med d√•rlig smag. Det skulle gerne give sig selv ud fra ovenst√•ende beskrivelse at surrogatmor-temaet ikke ligefrem er hverken realistisk eller forst√•ende pr√¶senteret. Derudover f√•r filmen ogs√• klodset forklaret at Anna selvf√łlgelig er psykopat ‚Äď hun er jo blevet seksuelt misbrugt en gang! Det er komplekse emner, som filmen simpelthen ikke evner at gabe over.

Det mest bem√¶rkelsesv√¶rdige ved When the Bough Breaks er at alle de centrale roller er besat af afroamerikanske skuespillere. Det er uhyggeligt sj√¶ldent i en ren underholdningsfilm. Ellers fremst√•r When the Bough Breaks mest som en lunken TV-film, der ved en fejl har fundet vej til biografen. De erotiske thriller-elementer fejler i et fors√łg p√• at holde en ufarligt lav censurgr√¶nse. Filmen er for lang til at opretholde nogen form for sp√¶nding i sin simple historie, og den tager sig selv alt for alvorligt til at omfavne det kitsch der lurer i al den d√•rlige smag.

Den ekstra stjerne er for skuespillet og de ufrivilligt komiske scener hen mod slutningen, der kombinerer graviditet og sp√¶db√łrn med vold p√• en m√•de der trods alt leverer noget hysterisk underholdning. N√•h ja, og s√• for stakkels Miss Havisham.

Hvad hedder Jim Carreys karakter i The Truman Show til efternavn?