Shailene WoodleyLindsay Mills
Rhys IfansCorbin O'Brian
Melissa LeoLaura Poitras
Zachary QuintoGlenn Greenwald
Nicolas CageHank Forrester

Helt eller hacker?

Er Edward Snowden en helt? Ikke hvis du sp√łrger Bush- eller Obama-administrationerne, der begge har arbejdet p√• at f√• ham straffet ‚Äď og heller ikke hvis du sp√łrger den m√•ske kommende pr√¶sident Hillary Clinton, der ogs√• lidt n√łlende helst ser ham stillet for en amerikansk domstol. Men uha, hvor synes Oliver Stone, at han er en sand frihedsk√¶mper. En modig rebel, der egenh√¶ndigt afsl√łrede den massive amerikanske masseoverv√•gning indefra og siden har v√¶ret p√• flugt. Er Snowden en helt? Svaret m√•, n√•r man ikke lige er tidligere, nuv√¶rende eller kommende statsleder taget med bukserne nede og web-cam-adgang til verdens computere, v√¶re et p√¶nt ja, for hans uegennyttige afsl√łring af sig eget lands uh√¶mmede brug af et overv√•gningsapparat ude af kontrol.

N√¶ste sp√łrgsm√•l, der naturligt melder sig undervejs i Stones fanboy-forelskede portr√¶t af den anonyme programm√łr, er om en helt godt kan v√¶re et sm√•kedeligt bekendtskab. Ikke fordi han har en skidt karakter, men blot fordi han er ‚Äď n√•, ja ‚Äď s√•dan helt godt gammeldags intetsigende at v√¶re i selskab med. Svaret er et mindst lige s√• rungende ja, for selv om Stone k√¶mper en brav kamp for at banke noget pulserende sp√¶nding ind i aff√¶ren, s√• √¶ndrer det ikke ved, at det aldrig bliver mindev√¶rdig cinematisk underholdning at se data blive overf√łrt fra server til usb-drev og givet videre til journalister.

Joseph Gordon-Levitt till√¶gger sig ellers en r√¶kke fysiske tr√¶k, som bringer ham t√¶ttere p√• vores opfattelse af Snowden-figuren fra de interviewbidder, vi har set, men vi bliver reelt aldrig klogere p√• ham. Vi kommer ikke helt t√¶t p√• det indre udvikling, der m√• ligge under det faktuelt biografiske forl√łb, som filmen slavisk og loyalt f√łlger fra tiden som soldat, hvor en skade s√¶tter en stopper for en n√¶ppe storsl√•et karriere i fronten, over en hverdag som dybt loyal nationalist p√• arbejde i digital efterretningstjeneste ‚Äď og frem til opr√łret som den desillusionerede idealist, der til sidst ender med at bryde alle tavshedspligter og forr√•de sit land i en st√łrre sags tjeneste.

Snowdens historie fort√¶lles i flashbacks set fra det hotelv√¶relse i Hong Kong, hvor selve udleveringen af de fortrolige dokumenter sker til The Guardian. Overleveringen og beretningen filmes af dokumentarfilminstrukt√łren Laura Poitras, hvis m√łde med Snowden resulterede i den fine dokumentarfilm Citizenfour, der vandt en Oscar sidste √•r i sin kategori. Det er et fundament for historien, der √¶rlig talt virker lidt dovent. De fleste med interesse for emnet har set dokumentaren og oplever derfor her blot en genops√¶tning i uddrag, som alene tjener som anledning til at kunne zappe ned i udvalgte minder fra Snowdens liv. Som s√• meget andet i filmen fremst√•r det uden den n√łdvendighed i udtrykket, som vel i virkeligheden er hele kerne i historien om Snowden. Den br√¶ndende trang til at r√•be verden op, som endte med at bringe en helt ordin√¶r mand p√• flugt. Intet br√¶nder i filmen Snowden andet end Stones tro p√• at Snowdens handling alene giver filmen en eksistensberettigelse.

Stones filmsprog er blevet mere afd√¶mpet med √•rene, og det kl√¶der ham selv om han ikke l√¶ngere rykker gr√¶nser og skaber overskrifter med sin dynamiske og ofte hektiske kombination af billeder og klipning. Han kan i sin rolige form v√¶re en bl√¶ndende god historiefort√¶ller, som vi for 25 √•r siden s√• med den eminente J.F.K., der grundigt og metodisk optrevlede en kontroversiel teori om mordet p√• John F. Kennedy som var det den eneste sandhed. Snowden-filmen er ogs√• en dramatisering af begivenhederne, men uden noget s√¶rligt liv i figurerne og uden noget s√¶rligt spr√¶l i filmsproget, s√• er det eneste der st√•r tilbage en ret ordin√¶r film om en ret ordin√¶r persons ekstraordin√¶re handling. Edward Snowden gjorde sit for at g√łre en forskel og lever i dag i eksil i Rusland som konsekvens ‚Äď filmen f√•r midt i sin forbl√¶ndede loyalitet overfor handlingen desv√¶rre aldrig portr√¶tteret personen p√• en s√¶rlig mindev√¶rdig eller interessant facon.

Dalida26/4
Lady Bird26/4
Avengers: Infinity War25/4