Ringo Starr
John Lennon
George Harrison
Richard Lester
Whoopi Goldberg

Fire drenge fra Liverpool

Der er skrevet utallige bøger, produceret utallige dokumentarfilm, fiktionsfilm, computerspil og ikke mindst udgivet uendelige mængder af musik af og om The Beatles. De har for længst taget plads både i musikhistoriens, og ikke mindst myternes, hal. Har Ron Howard så noget nyt at fortælle med sin dokumentarfilm The Beatles: Eight Days a Week – The Touring Years? Svaret er nej, men filmen er underholdende, og det nyrestaurerede koncertmateriale er intet mindre end spektakulært.

The Beatles: Eight Days a Week – The Touring Years fokuserer – som den ikke helt mundrette titel antyder – på bandets tumultariske år på turne verden rundt. Gennem arkivoptagelser, fotografier, livemateriale og en smule rekonstruktioner fører filmen publikum igennem de kaotiske år hvor Beatlemania var på sit højeste, og bandet spillede umenneskeligt mange koncerter. I de korte pauser mellem turneerne giver filmen også et begrænset indblik i The Beatles' studieproces, hvor de skabte deres enorme og legendariske katalog af musik.

Det udvalgte arkivmateriale suppleres med interviews af de to nulevende medlemmer af bandet; Paul McCartney og Ringo Starr, men de leverer ikke mange slibrige detaljer. Filmen er en let skøjten hen over The Beatles' storhedstid med fokus solidt plantet i overfladiske anekdoter, og selvfølgelig den enorme fankultur som bandet skabte. Elvis Costello, Sigourney Weaver og Whoopi Goldberg hives ind som celebre eksempler på fans og forklarer hvordan det var at se gruppen live.
Desværre kommer filmen aldrig tættere på end det. Vi får aldrig for alvor et kig bag kulissen, som man ellers kunne have håbet på. Med andre ord er det altså langt hen af vejen legenden The Beatles, og ikke de fire mennesker bag instrumenterne det handler om her. Fans vil have hørt det hele før.

Filmen bevæger sig frem i et underholdende højt tempo, der genskaber noget af det kaos, der herskede omkring bandet på det tidspunkt. Tempoet øger til gengæld også fornemmelsen af aldrig at komme under overfladen. Lige når vi er blevet interesseret i, hvordan gruppen nægtede at spille for et raceadskilt publikum i de amerikanske sydstater, er vi videre til det næste. Der er heller ikke de store stilistiske virkemidler i instruktør Ron Howards præsentation af bandets historie. Et par animerede albumcovers og levendegjorte fotografier, begrænser det sig til. Lidt ærgerligt når nu musikken ellers næsten tigger om en mere fantasifuld fremstilling. Det er solidt og underholdende sat sammen, men ikke mere end det.

Til gengæld, og nu kommer vi til grunden til at se denne film, er de nyrestaurerede koncertoptagelser helt eminente. Howard og hans hold af lydteknikere har gjort et fantastisk stykke arbejde med at sammenstykke lyden fra forskellige kilder, og aldrig har man hørt The Beatles live så levende som her – med mindre man selvfølgelig selv var tilstede da de spillede. De individuelle instrumenter står skarpt frem i lydbilledet og afslører en fantastisk samspillende gruppe. Det er en udfordring ikke at danse lidt i biografsædet.

Lyden er næsten biletten værd alene, men billedsiden er også nyrestaureret. Vi kan se sveden på de fire unge mænds ansigter, fornemme deres grundlæggende musiklyst og, måske mest interessant, opleve deres kemi på scenen. Her står The Beatles for alvor frem som mennesker, i stedet for de mytologiske musikskikkelser som vi er vant til. Koncertoptagelserne fortæller på den måde en mere underspillet og fascinerende historie end den omgivende film gør det.

The Beatles: Eight Days a Week – The Touring Years er en tilforladelig og munter, men også forglemmelig film. Til gengæld vækkes den til live i de imponerende koncertoptagelser der er et must for alle der har blot en forbipasserende interesse i The Beatles. Bliv hængende til efter rulleteksterne for at se optagelserne fra Shea Stadium. På scenen forvandles myten til talentfulde mennesker, og det er værd at se i biografen.

Hvad hed den sang, som Kim Larsen sang til Birgitte Raaberg i filmen Midt om Natten fra 1984?