Owen Suskind
Ron Suskind
Jonathan Freeman
Gilbert Gottfried
Alan Rosenblatt

Livet gennem Disneys prisme

Vi ser en yngre mand gå ned ad en gang. Manden mumler for sig selv. Hans toneleje kører op og ned, og han bruger forskellige stemmer, men det er svært at finde hoved og hale i hans mumlen. Er man inkarneret Disney-fan, vil man dog langsomt begynde at indse noget forundrende. Den unge mand gennemspiller hele scener fra en række af Disneys største klassikere; lige fra Peter Pan til Løvernes Konge. Den unge mand hedder Owen Suskind, og han er diagnosticeret med en lidelse på autismespektret. Life, Animated fortæller historien om hvordan Owen med succes har brugt Disneyfilm til at relatere sig til virkeligheden. Resultatet er en formidabelt rørende hyldest til Owen, hans familie og ikke mindst filmkunstens magi.

Miracle Film
Owens autisme bryder ud da han er tre år gammel. Her stopper han med at kommunikere, og familien er rådvilde. Men pludselig sker det; Owen begynder at tale igen med et citat fra Den lille havfrue. Herfra bliver Disneyfilmene Owen og familiens faste følgesvend, og Owen udvikler sig bl.a. ved filmenes hjælp til at få et overraskende velfungerende liv som voksen autistisk mand. Life, Animated fokuserer især på Owens nyeste livsudfordring: Han skal flytte hjemmefra og bo alene i en beskyttet bolig. Det bliver kilden til både bekymringer og lettelse både for Owen, men også for hans forældre og bror.

Det er nok de færreste, der har gennemlevet en historie præcis som Owens, men Life, Animated har alligevel en række universelle kvaliteter. Alle forældre vil kunne nikke genkendende til mor og fars bekymringer for deres søn, og ikke mindst for hvordan det skal gå ham, når de ikke længere er til stede. Det samme gælder for Owens storebror, der både elsker sin bror, men også er tynget af ansvarsfølelse. Andre vil kende til til kompleksiteten ved at have psykiske lidelser i den nærmeste familie.
Personligt var det Owens brug af film til både at spejle og forstå verden omkring sig, der gjorde denne film til noget særligt. Det hjælper f.eks. Owen at se scenen hvor Bambis mor dør, da han skal overnatte sin første nat i den nye lejlighed uden forældre. Der er næppe mange filmelskere, inklusive jeg selv, der ikke kender til films evne til at udtrykke og fremprovokere følelser der kan være for svære at tackle på andre måder, og det er præcis sådan filmene hjælper Owen. At det i Owens tilfælde er netop Disneyfilm – en byggeklods i flere generationers barndom og dannelse – det drejer sig om, øger kun tåreperser-faktoren.

Miracle Film
Man skal altså være ualmindeligt kynisk for ikke at blive en smule rørt af Life, Animated. Alligevel formår filmen at bevæge sig uden om både de kvalmt sentimentale og dystert mørke minefelter, den let kunne have gået i. Filmen er nemlig forbavsende humoristisk. Når Owens far beskriver hvordan han og Owens første samtale foregik gennem en hånddukke formet som Disneyfiguren Jago – hvor Owens far måtte lave sin bedste Gilbert Gottfried imitation – er det lige dele rørende og lattervækkende. Det samme gælder når Owens bror forsigtigt forsøger at forklare Owen om sex, ved at antyde at man kan kysse med andet end blot læberne, og uskyldsrene Owen foreslår "...med følelserne?"

Interviews og optagelser af Owen kombineres, selvfølgelig, med utallige klip fra Disneyfilm, men også af animation lavet til lejligheden. Det anvendes især i et par fabelagtigt drømmende sekvenser, hvor publikum tages med ind i Owens eget fantasiunivers. Her kæmper han mod mørkets kræfter med hjælp fra utallige sidekarakterer fra diverse Disneyfilm. Owen har nemlig erklæret sig selv 'protector of the sidekicks'. Sekvenserne giver et indblik i Owens verdensbillede, som kun film kan gøre det. Life, Animated bliver måske en smule langstrakt i sin afslutning, men det betyder ikke det store for helhedsbilledet.
Det er en floskel at kalde en film som Life, Animated for livsbekræftende, men det er nu en gang præcis hvad den er. Med en let hånd forvandles en enkelt families unikke fortælling til en universelt rørende og underholdende film. Om Owen ser livet gennem Disneys prisme, eller Disney gennem livets prisme er for så vidt underordnet. Det vigtigste er, at du går i biografen og ser Life, Animated.

Hvem spiller Tom Cruises kærlighedsinteresse i Top Gun?