Anmeldelsesdato:20-10-2016
Michael FassbenderErik Lehnsherr / Magneto
Jennifer LawrenceRaven / Mystique
Nicholas HoultHank McCoy / Beast
Oscar IsaacEn Sabah Nur / Apocalypse
Rose ByrneMoira Mactaggert

Den skuffende dommedag

Længe før Marvels omfattende Avengers-univers blev grundlagt som filmevent, fik selskabets mutant-serie om Charles Xaviers X-Men og Magnetos Brotherhood of Mutants etableret sig som superhelte-filmserien, man så frem til. Med The Usual Suspects-instruktøren Bryan Singer ved roret var de første to film om de evigt fascinerende og samtidig utilpassede mutanters kamp stærke og underholdende blockbusters, der turde trække paralleller tilbage til jødernes skæbne under 2. verdenskrig i sin skildring af de udstødte og uønskede – og som beviste, at man kunne holde styr på et stort og kulørt persongalleri, hvis blot man tog figurer og historie tilstrækkelig seriøst. Samtidig hjalp en ofte genial casting på oplevelsen, hvor især Hugh Jackmans Wolverine, Patrick Stewarts Professor X og Ian McKellens Magneto hurtigt blev favoritter. Det er 16 år siden serien tog sin begyndelse – og den fascinerer stadig.

Fox Film
Premiereaktuelle X-Men: Apocalypse, der markerer afrundingen på den anden trilogi af samlede X-Men-film, er dog langt fra den stærkeste af de mange, hvilket også understreges ekstra tydeligt af, at den efterfølger en af de mest ubesværet underholdende af dem alle. I 'den nye trilogi' har vi fulgt de kendte figurer i unge udgaver på tværs af 3 årtier, fra 60’ernes X-Men: First Class, over Wolverines tidsrejse tilbage til 70’erne i Days of Future Past – og nu til 80’erne i X-Men Apocalypse, som desværre slet ikke får brugt tidsperioden til noget fornuftigt. For efter to lidt mindre film, og måske presset af, at både DC Comics og Avengers-holdet allerede har leveret ekstravagante interne opgør i årets biografprogram, så går Apocalypse efter destruktion i kulørte og overgearede afskygninger uden nogen nævneværdig periodeafsmitning. Den kunne have foregået når som helst.

Figuren Apocalypse er i sig selv næsten for stort tænkt. Den første mutant, der har levet siden menneskehedens fødsel og taget bolig i forskellige kroppe, hvorfra han har suget eventuelle mutantevner til sig undervejs. En over-mutant, der nu er vågnet efter en tusindårig søvn med appetit for hævn og verdensødelæggelse, så han begynder at samle de mest sårbare og stærke mutanter til sin udvalgte skare af disciple, der har fået nok af livet som anderledes, og som falder for hans løfte om et tusindårsrige for mutanter. Det kræver naturligvis et modsvar fra altid regelrette Professor X og hans nu velfungerende akademi for særligt talentfulde, men stadig grønne mutantrekrutter.

Fox Film
Selvfølgelig er det fint at få fortsat historien et tiår senere om de unge mutanter, som lærte hinanden at kende i 60’erne og skulle forholde sig til en gæst fra fremtiden i 70’erne – og der også fine fortsatte udviklingsspor at følge for Jennifer Lawrences Mystique og Jean Grey-figuren, der var så central i Singers to første film. De evige fjendskab med respekt for den fælles skæbne som udstødt og anderledes mellem seriens to store hjerner, Magneto og Professor X, trives ligeledes fortsat – og de to figurer nyder godt af, også at være stærkt besat i junior-versionen i form af Michael Fassbender samt James McAvoy.

Problemet er blot, at alle disse fine takter – i modsætning til de to tidligere film i denne nye trilogi – ikke rigtig fører til noget af egentlig værdi. Hvor First Class var high school-film, og Days of Future Past en tight tidsrejsethriller med inspiration fra Terminator-universet, så er Apocalypse 'bare' en stor effektfilm, og Oscar Isaac får aldrig noget mindeværdigt ud af Apocalypse-figuren, der på en og samme gang er overvældende i sin magt og ganske ordinær i sin larger than life-forventning om, at kloden vil falde for hans fødder. Bryan Singer, der satte serien på sikre skinner for snart 15 år siden og viste sig stadig legende veloplagt med Days of Future Past, har tabt sig selv og de elskede figurer helt i dette larmende kapitel, som trods alle de mange stedvise kvaliteter, aldrig formår at hæve sig over det støjende ordinære.

Bryan Singer og Simon Kinberg er vældig fine at lægge ører til. Deres behagelige og informative kommentarspor afslører en masse sjove anekdoter og fortællinger fra filmens tilblivelse og lidt ekstra baggrundshistorie om vores figurer og univers.

Blu-ray’ens bonusmateriale byder også på en samling featuretter, der med en spilletid på over en time, også bidrager godt til X-Men: Apocalypse-oplevelsen.

Ellers er der vedhæftet lidt spas med fraklippene og Wrap Party Video. Godt og sjovt bonusmateriale.

Downsizing18/1