Anmeldelsesdato:31-10-2016
Megan FoxApril O'Neil
Stephen AmellCasey Jones
Laura LinneyRebecca Vincent
Will ArnettVernon Fenwick
Tyler PerryBaxter Stockman

Formularisk og uinspireret cash grab

Selvom den pivringe og formulariske Teenage Mutant Ninja Turtles blev sablet ned af kritikkerne, form√•ede den alligevel at generere nok overskud til, at man valgte at give gr√łnt lys til Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows. Sp√łrgsm√•let er selvf√łlgelig, om efterf√łlgeren kan tr√¶de ud af sin forg√¶ngers beskidte fodspor, eller om den blot gentager, hvad der, i hvert fald fra et finansielt synspunkt, "virkede" f√łrste gang.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows √•bner med, at Shredder slipper fri fra sin fangetransport, og bliver teleporteret til superskurken Kraangs hemmelige hybel. De to skurke indg√•r en alliance, og det er op til de fire skildpadder at redde New York fra komplet √łdel√¶ggelse. Plottet er let genkendeligt for fans af diverse tegneserier og superhelte, og klimaks udg√łres da ogs√• af en meget n√¶r identisk kopi af alieninvasionen fra The Avengers.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows er reelt set blot en Nickelodeon-finansieret action-b√łrnefilm. Plottet er dybt uoriginalt, dialogen og skuespillet elendigt, og den tekniske side f√łles rutinepr√¶get og kedelig. Forh√•bentligt vil de mange generationer af TMNT-fans kunne finde en eller anden form for tilfredsstillelse, ved at se klassiske karakterer som Baxter Stockman, Kraang, Bebop og Rocksteady blive introduceret, ligesom at mange af filmens √łvrige elementer ogs√• tr√¶kker p√• de oprindelige tegneserier og √¶ldre film.

For dem som ikke er fans af TMNT, kan jeg kun anbefale, at man holder sig langt v√¶k. Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows drypper langt hen ad vejen af producer Michael Bays fingeraftryk, hvor eksplosioner og storstilede effekter h√•bl√łst fors√łger at overbevise en om, at man ikke keder sig. For det g√łr man. Der er intet hjerte i filmens handling, som bogstaveligt talt ikke har en eneste original tanke bag sig. Det er et tomt actionbrag af v√¶rste skuffe, og selvom man kan nyde at sl√• hjernen fra, vil der komme et uundg√•eligt tidspunkt, hvor man sp√łrger sig selv, hvorfor man stadig sidder i biografs√¶det.

Instrukt√łren Dave Green har tidligere lavet den relativt vellykkede b√łrnefilm Earth to Echo, og dermed er Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows kun hans anden film. Det ville derfor v√¶re synd at afskrive ham allerede nu, da det ikke kun er en mands skyld, at resultatet er blevet s√• skidt. Filmen f√łles som en bestillingsvare produceret udelukkende for at skabe indkomst, og dette vil aldrig v√¶re m√•den hvorp√• gode film laves.

At g√• skuespillet individuelt igennem, ville v√¶re som at sparke en, der ligger ned. Megan Fox (Transformers, Jennifer's Body) der som April O'Neil udg√łr skildpaddernes sidekick, og Tyler Perry (Kvinden der forsvandt, Star Trek) som den geniale forsker, der hj√¶lper Shredder med at slippe v√¶k, er dog de v√¶rste syndere. Stemmeskuespillet til de fire skildpadder g√łres dog glimrende, ligesom at Kraang, hvis rolle er uendelig kort, ogs√• er ganske underholdende p√• sin helt egen meget frast√łdende vis.

Det er ganske festligt, ekstramaterialet til TMNT: Out of the Shadows. Blu-ray‚Äôen har nogle slettede scener, men det er de underholdende bag kameraet-indslag, der er v√¶rd at kaste sig over. De varer fra 3 til 14 minutter og leveres i h√łjt hum√łr. Lidt men godt bonus.