Anmeldelsesdato:14-11-2016
Julia RobertsPatty Fenn
Jack O'ConnellKyle Budwell
Dominic WestWalt Camby
Caitriona BalfeDiane Lester
Giancarlo EspositoCaptain Powell

Overfladisk kritik af det amerikanske b√łrsmarked

Jodie Foster er uden tvivl mest kendt for sin skuespillerkarriere, hvor vi har set hende i et bredt spektre af vigtige roller, lige fra den unge prostituerede Iris i Taxi Driver til den ih√¶rdige FBI-agent Clarice Starling i The Silence of the Lambs. Siden Elysium i 2013, hvor hun form√•ede at destruere en rolle fuldst√¶ndig med en uidentificerbar og kunstig accent, har Foster fors√łgt sig mere og mere i instrukt√łrstolen. Heriblandt er det blevet til en episode af House of Cards og to af Orange is the New Black, ej at forglemme den m√¶rkv√¶rdige men ganske underholdende The Beaver fra 2011. Foster har nu taget skridtet videre, og fors√łger sig nu med en spillefilm i et lidt st√łrre format: Money Monster.

Money Monster er i sin essens en kritik af det amerikanske b√łrsmarked, og de mennesker der lever af det og styrer det. Studiev√¶rten og aktieeksperten Lee Gates, spillet af en overbevisende George Clooney, er TV superstjerne p√• programmet 'Money Mon$ter', hvor han r√•dgiver sine seere om, hvad de skal s√¶tte deres penge i p√• aktiemarkedet. Imens showet k√łrer live, bryder den unge bev√¶bnede Kyle Budwell ind i studiet. Budwell, spillet af Jack O'Connell i en af sine absolut mindst mindev√¶rdige roller, er blevet ruineret efter at have fulgt Gates r√•d. Budwell vil have retf√¶rdighed, og efter at have givet Gates en bombevest p√•, er det op til Gates og hans producer Patty Fenn at l√łse mysteriet om, hvordan 800 millioner dollars kunne forsvinde over en eftermiddag.

Der er tydeligvis lagt i kakkelovnen til en h√łjsp√¶ndt thriller, endda portr√¶tteret i realtid, som ikke alene skal itales√¶tte de problemer som Wall Street skaber, men ogs√• g√łre dem action-packed og intense. For der er virkelig et klart budskab bag ‚Äď et budskab der endda ender med at v√¶re for klart. F√łrst og fremmest er Money Monster dybt forudsigelig. Filmen er n√¶sten ikke g√•et i gang, f√łr man kan regne ud, at det som altid er den gr√•dige chef der st√•r bag. Imens filmen langsomt bygger op til denne uundg√•elige og dybt forudsigelige konklusion, skal vi endda bel√¶res hele vejen om, hvor forkert b√łrshajernes gr√•dighed er, gennem udpenslende og alt for pointerende dialog.

Man sympatiserer med dens budskab, men det fungerer ganske enkelt ikke p√• et fort√¶lleteknisk plan, n√•r det formidles s√• kluntet og ufortr√łdent direkte. Jodie Foster er en glimrende teknisk instrukt√łr, og p√• et udelukkende filmteknisk plan, er Money Monster ogs√• ganske udem√¶rket. Rollerne spilles godt, hvor is√¶r Clooney er perfekt castet, som den arrogante og sorthumoristiske studiev√¶rt Gates. Patty Fenn spilles af Julia Roberts, som skuespilm√¶ssigt g√łr det fint, selvom st√łrstedelen af hendes replikker er for karikerede og lige p√• til at det kan v√¶rds√¶ttes. Den eneste skuffelse er Jack O'Connell, men udelukkende af den grund, at man har set, hvad han kan g√łre i den rigtige rolle. I Unbroken og is√¶r Starred Up gav han f√¶nomenale toppr√¶stationer, der strakte sig langt over, hvad vi ser ham levere i Money Monster.

Hvis man vil se en film, der kritiserer b√łrsmarkedet og Wall Street, skulle man hellere tage fat i den langt mere vellykkede The Big Short, der vandt en velfortjent Oscar for sit manuskript her i √•r. Money Monster tvinger sine budskaber ned i halsen p√• sit publikum, og selvom man kan v√¶re nok s√• enig i disse budskaber, er det ingen v√¶rdig m√•de, til hverken at fort√¶lle sin historie eller behandle sit publikum p√•.

Man finder tre slettede scener og tre udmærkede making of-featuretter, man nemt kan komme igennem. Ellers bare en musikvideo og en række trailers. Det kunne ahve været mere imponerende.

Dobbeltspil18/1
Downsizing18/1