Anmeldelsesdato:21-11-2016
Ray Romanoori.st: Manny
Queen Latifahori.st: Ellie
Denis Learyori.st: Diego
Jennifer Lopezori.st: Shira
Simon Peggori.st: Buck

Endnu en rejse – denne flyver med autopilot

Man skulle ikke tro, at det kunne lade sig gøre op optænke nye måder, hvorpå vores lille dysfunktionelle famille af firbenede historiske væsener ville komme på nye eventyr, og alligevel er vi her igen. Film fem. Fast Five. Med hele kæden af sære kreaturer som filmserien efterhånden har fået opbygget. Det startede med Manfred, Sid og Diego, for derefter at udvide gruppen med Ellie og hendes 'brødre', så datteren Peaches og den tossede Buck. Seneste film tilføjede Sids farverige bedstemor og en partner til Diego, og nu samles de alle sammen. Inklusive det agern-besatte egern Scrat, som igen er årsag til filmens store krise.

Fox Film
Ice Age: Den vildeste rejse er altså næsten en genindspilning af film fire. Agern-fan nummero uno ender i en situation, der er så langt ude at det er svært at tro på noget som helst i filmen. Han finder i sin agern-begravelsesmani et rumskib dybt nedsunket i isen hvorefter han får startet skidtet – der pudsigt nok har display med engelsk skrift og agern-kontrol – og kastes nu ud i rummet, hvor han får skubbet lidt til nogle meteorer, der nu styrter mod jorden: Selvfølgelig mod den del af kloden, hvor vores behårede bande befinder sig. Og gruppen må derfor straks på farten for at undslippe katastrofen.

Vi har altså en serie kortfilm med Scrat i rummet – stadig i gang med at redde sit agern – klippet ind i hovedplottet med vores farverige familie, hvor Peaches nu er kommet i giftealderen og har fundet en blød mammut-mand som bestemt ikke falder i farmands smag. Bliver dyrenes rejse derfor fyldt med drama og debat? Gæt selv. Hvad der redder filmen er Buck. Ja, jeg elsker fortsat seriens mest tossede figur, og med den introduktion han får i denne film, vil alle andre også gøre det. Væselen brillerer med temasang(?) sunget til Figaro-arien, leveret i så forrygende fart og med så meget overskud og idérigdom fra filmens skabere, at man ikke kan andet end imponeres. Den sekvens alene fortjener en hel stjerne, og når rulleteksterne starter, er det også noget af det eneste, man kan huske fra filmen.

Fox Film
Ice Age: Den vildeste rejse er nu ikke en decideret dårlig film. Teknisk er den fantastisk og figurerne er skønne, hvis man altid har fundet dem skønne. Men filmserien er for længst løbet tør for handling, nye budskaber og overraskelse. Film fem lever derfor i de enkelte scener og mange af disse er bestemt også sjove. Et nyt sæt figurer i hippie-kollektivet, der er centrum for krisen i filmen, fremstår ganske skægge og underholdningsniveauet fejler intet det meste af filmen igennem. Men man keder sig ofte i al bulderet og braget – med mindre man har let til latter eller elsker alting Ice Age. Så er den en fin fortsættelse.

Herligt tænkt med lidt tekster til Bucks imponerende Figaro-version. 1:47 minut i højt tempo, mens resten af det begrænsede bonusmateriale leveres i højt humør. Der er samlet hvad der mest minder om nogle kortfilm med Scrat. Der er intet nyt materiale, blot bidder fra filmen, men holder man af det tossede egern er det ganske sjovt at få ham i centrum.

De tre forskellige featuretter, der går lidt bag om filmen, gør det på en lettere selvironisk måde og er bestemt værd at bruge tid på. Selv Neil DeGrasse Tyson optræder i et af indslagene, "The Science of It All: deGrasse Tyson deBunks". Så ikke meget oplysende info er vedlagt som ekstramateriale, men derimod er det meste ganske underholdende.

Dalida26/4
Lady Bird26/4
Avengers: Infinity War25/4