Premieredato:01-12-2016
Sam NeillHec
Julian DennisonRicky
Rima Te WiataBella
Rachel HousePaula

Eventyr i den newzealandske bush

Der har altid v√¶ret et eller andet i New Zealands klare kildevand, en slags filmmineral m√•ske, der har aff√łdt talentfulde filmskabere som Jane Campion, Lee Tamahori og selvf√łlgelig Peter Jackson. Den nyeste instrukt√łrstjerne er Taika Waititi, der tidligere imponerede med Boy og den fremragende What We Do in the Shadows. Med Hunt for the Wilderpeople har han nu form√•et at lave den hidtil bedst indtjenende film i New Zealand, og det er velfortjent. Hunt for the Wilderpeople er nemlig en uforligneligt underholdende mindre genistreg, der samtidig har et bankende varmt hjerte under al morskaben.

Ricky Baker (Julian Dennison) er en b√łlle, s√•dan beskriver de sociale myndigheder ham i hvert fald. Reelt set er Ricky en overv√¶gtig 13-√•rig dreng, der har v√¶ret igennem en lang r√¶kke af plejefamilier og institutioner uden held. Nu er han s√• endt langt ude i det newzealandske vildnis hos en ny familie best√•ende af parret Bella (Rima Te Wiata) og Hec Faulkner (Sam Neill). Ricky f√•r endelig lidt omsorg fra den excentriske Bella, mens Hec er en gnavpot af karat, der tilsyneladende befinder sig bedst s√• langt v√¶k fra andre mennesker som muligt. Desv√¶rre rammes den noget excentriske lille familie af en tragedie, der ikke skal afsl√łres her. En r√¶kke misforst√•elser og ulykker f√łlger og resultatet er, at det umage par Hec og Ricky m√• flygte gennem det newzealandske landskab fra b√•de b√łrnemyndigheder og politi, og det er sv√¶rt at overleve derude uden at kunne samarbejde.

F√łrst og fremmest er Hunt for the Wilderpeople en ekspertopvisning i tone. Den veksler p√• en gang mellem dybf√łlt karakterdrama, bred komedie, action og The Goonies-lignende 80'er eventyr, men forbliver helt sin egen. Der er noget Wes Anderson-agtigt over en dreng s√• excentrisk at han lytter til fiktiv walkman, der s√¶ttes sammen med en gnaven faderfigur, men Taika Waititi har en langt mindre p√•taget stil, og dermed ogs√• en evne til at f√• publikum t√¶ttere p√• karaktererne. Dermed ikke sagt at filmen er uden stil; 70'er-agtige zooms, kreativ brug af special effects, fremragende brug af musik og et landskab der burde have en plads p√• rollelisten smelter sammen i en dynamisk og vildt underholdende filmisk gryderet. Men Hunt for the Wilderpeople har altid et bankende hjerte for sine karakterer.

Utallige filmskabere har igennem tiderne sagt, at de er vilde med outsiders, men Taika Waititi leverer her en film, der for alvor er en hyldest til de mennesker, der har sv√¶rt ved at finde en plads i samfundet. Det er b√•de sjovt, men ogs√• rammende sandt, n√•r plejebarnet Ricky hver aften flygter fra sin nye familie, men kun n√•r 200 meter. Det samme med Hec der holder alle i armsl√¶ngde, men aldrig har l√¶rt at l√¶se og stadig plages af en √¶ldgammel ubetydelig f√¶ngselsstraf. Der lurer en imponerende kerne af virkelighed under den underholdende overflade i Hunt for the Wilderpeople. Det underst√łttes af skuespillet fra den uimodst√•eligt charmerende Julian Dennison og altid suver√¶ne Sam Neill ‚Äď som vi i nyere tid ser alt for lidt til. De evner begge, ligesom filmen omkring dem, at g√• elegant fra det karikerede til det dybf√łlte.

Det er ikke m√¶rkeligt at Taika Waititi allerede er blevet opsnappet af Disneys Marvel-maskine og sat til at instruere den kommende Thor: Ragnarok. Enkelte jokes falder m√•ske til jorden undervejs, men Waititi mestrer i denne film den sv√¶re balancegang det er at lave en bredt appellerende film for b√•de b√łrn og voksne, der blander humor og action, men samtidig har noget p√• hjerte. Hold i √łvrigt √łje med en cameo fra instrukt√łren selv som en noget utraditionelt pr√¶st. Lad os h√•be at Marvel ikke maser personligheden ud af ham. Indtil da, se at komme i biffen og se Hunt for the Wilderpeople ‚Äď den er med Hec og Rickys eget hjemmelavede ord intet mindre end 'majestical'.

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5
Alt eller intet25/5