Anmeldelsesdato:25-11-2016
Albert BrooksMarlin, ori.st.
Ed O'NeillHank, ori.st
Kaitlin OlsonDestiny, ori.st
Ty BurrellBailey, ori.st
Idris ElbaFluke, ori.st

De store f√łlelser og de store personligheder

Jeg h√łrer til den sikkert meget lille gruppe mennesker, der ikke faldt p√• halen over Pixars monsterhit Find Nemo tilbage i 2003. Jo selvf√łlgelig er det en v√¶ldig god og super flot film, men jeg havde det personligt sv√¶rt ved at udholde filmens comic side-kick, den ualmindelig enerverende bl√• m√łgfisk Dory. Jeg kunne ikke v√¶re mere ligeglad med hendes p√•st√•ede begavelse for at tale hval og insisterende sv√łmme-sv√łmme-messe. Suk, hun var en pestilens. Og nu har hun f√•et sin egen film. Jeg kunne ikke v√¶re mere ligeglad.
Alts√•, indtil jeg s√• filmen. Og jeg kan jo lige s√• godt afsl√łre nu, at jeg ikke hadede den. Ingenlunde. Og jeg hadede heller ikke Dory. Slet ikke. Faktisk er hun et v√¶ldigt godt anker i filmen, for nu er hun ikke l√¶ngere den fjollede side-kick, og det kl√¶der b√•de hende og filmen.

De fleste der v√¶lger at se Find Dory har med al sandsynlighed ogs√• set Find Nemo, s√• derfor afsl√łrer jeg ikke meget ved at oplyse, at vi begynder Dorys eventyr i selskab med Nemo og hans bekymrede far Marlin, i deres hyggelige hood i Australiens Great Barrier Reef (hvad der er tilbage af det!), hvor de tre er naboer. Nemo er ikke blevet meget st√łrre, men Marlin er nu mere bekymret for Dory end Nemo, da hendes hukommelse ikke er blevet bedre med tiden. Hun f√•r dog enkelte flashbacks til sin barndom og et af disse s√¶tter gang i filmen. Dory husker pludselig, at hun kommer fra Californien og hun har nogle for√¶ldre, som nok savner hende for hun savner da dem, s√• vidt hun husker ‚Äď og vupti, s√• har hun, Marlin & Nemo f√•et et lift af den herlige skildpadde Crush og hans undervands-motorvej. Ta-daaa, fra Australien til Californien p√• √©n scene.

Det g√•r tjept i Find Dory. Filmskaberne giver den fuld gas i fort√¶llingen om at finde hjem. Et ganske r√łrende emne, og stakkels Dory, der periodisk f√•r sm√• glimt af sin fortid, kastes rundt i mellem de store f√łlelser af savn, svigt, frustration og h√•bl√łshed. Stemningen bliver dog aldrig deprimerende, da vi har alt for travlt med at more os over hendes nye venner, hvor is√¶r den mavesure og vrantne, men yderst habile, bl√¶ksprutte Hank, henrykker. Han er denne films 'Dory': Ham der stj√¶ler billedet. Han mangler vist en arm men har et k√¶mpe hjerte under al sin tv√¶rhed og ninja-lignende evner.

Find Dory vinder generelt stort p√• at have nogle st√¶rke bifigurer i front. Sidehistorien til Dory, Hank og de to hvaler, Destiny & Bailey, f√łlger Marlin & Nemo, som bliver separeret fra Dory, da de ankommer til Californien, og involverer et par barske men hj√¶lpsomme s√łl√łver, hvis personligheder leveres af Idris Elba og Dominic West. Yep, Stringer Bell og McNulty er s√łl√łve-homies. Det er jo genialt. Hvilket man ogs√• kan sige om tredje akt i Find Dory, hvor alting s√¶ttes p√• spidsen, og filmen n√¶sten udvikler sig til en kup-film. Andrew Stanton, der denne gang har f√•et en med-instrukt√łr, bl√¶rer sig n√¶rmest med et tempo og et overskud, man kun kan overgive sig til.

Og p√• den m√•de ligner Dory-filmen rimelig meget Nemo-filmen. Vi f√•r sjove figurer, faktisk genbruges der fra Nemo-fort√¶llingen ‚Äď s√• husk at f√• alle rulleteksterne med ‚Äď selv de robotagtige me-me-me-m√•ger er med; der er l√¶kkert flow mellem de s√•rbare scener, hvor det er lidt synd for diverse personligheder, og de tossede actionscener, som b√•de er sp√¶ndende skruet sammen og opfindsomt udt√¶nkt. Det f√łles derfor ikke som noget vi har set f√łr. Og alligevel er det s√• godt som bare Find Nemo 2. Det er de samme figurer og det samme univers, og groft sagt n√¶sten ogs√• samme plotstruktur OG morale, men handlingstr√•dene fremtr√¶der til trods originalt. Pixar er sandelig nogle dygtige magikere. Vi sv√łmmer lystigt i deres enorme iderigdom, hvor selv detaljerne str√•ler og det hele ser naturligvis vanvittig flot ud. Og personligt fandt jeg ingen af figurerne irriterende. Det er sk√łnt at vende hjem! Hjem til alt det velkendte og de gamle venner, is√¶r hvis man kan tage de nye venner med sig... i film 3: Find Hank. Kom nu Pixar, det er jo oplagt!

Det er instrukt√łrerne Andrew Stanton og Angus MacLane samt producer Lindsey Collins, der g√łr os selskab p√• det vedlagte kommentarspor p√• udgivelsen. De giver os naturligvis en masse baggrundsviden om filmen, vi ikke fik at se p√• l√¶rredet. Og er man Dory- eller Pixar-fan, er det klart sp√¶ndende info. De tre er ogs√• gode til at supplere hinanden, og vi f√•r derved et underholdende kommentarspor.

Ogs√• de andre indslag i bonusmenuen er v√¶rd at klikke igennem. Der er b√•de seri√łs information og fjollede featuretter, som da Stanton k√łrer en gruppe af skuespillerne til indspilningsstudiet. "Casual Carpool", hedder det. Det er egentlig ikke specielt oplysende, men crazy Carpools er jo popul√¶re for tiden.

Så er mockumentary-indslaget "Marine Life Interviews" (der også er blevet oversat, så de helt små kan grine med) dog langt sjovere, mens fx. "The Octopus That Nearly Broke Pixar" og "Animation & Acting" mere indsigtsrige.

Endelig er der en enkelt trailer og kortfilmen, der også akkompagnerede Find Dory i biografen, Piper. Den tåler nemt et gensyn eller to.
Velfungerende ekstramateriale altså.

Hvem af disse skuespillere har ikke spillet D’Artagnan?