CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Nocturnal Animals

Produktionsland:
USA

Produktionsår:
2016

Manuskript:
Tom Ford

Producere:
Tom Ford
Robert Salerno

Fotograf:
Seamus McGarvey

Klipper:
Joan Sobel

Komponist:
Abel Korzeniowski

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
UIP

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 4 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Nyheder:
24-01-17:
Oscar-nomineringerne 2017
 
Anmeldelser:
24-04-17:
Arrival
17-03-15:
Nightcrawler
29-07-14:
Her
15-04-14:
Prisoners
02-04-13:
End of Watch
17-05-11:
Love and Other Drugs
20-07-10:
A Single Man
14-12-09:
Sunshine Cleaning
17-04-08:
Fortryllet
26-02-08:
Afsløringen
 

Læs også...
I temaet Oscar 2017:
 
Oscar-vinderne 2017
La La Land
20th Century Women
Lion
Moonlight
Vaiana
Hidden Figures
Oscar-nomineringerne 2017
Manchester by the Sea
Jackie
Rogue One: A Star Wars Story
Captain Fantastic
Hell or High Water
Arrival
Min far Toni Erdmann
Fantastiske skabninger... og hvor de findes
Hacksaw Ridge
Deepwater Horizon
Junglebogen
Florence
Zootropolis
En mand der hedder Ove
Under sandet

Nocturnal Animals

Anmeldt af:Bjørn Andersen
Genre:Drama, Thriller
Varighed:116 minutter
Instruktør:Tom Ford
 
Premieredato:05-01-2017
Medvirkende:Som:
Amy AdamsSusan Morrow
Jake GyllenhaalTony Hastings / Edward Sheffield
Michael ShannonBobby Andes
Aaron Taylor-JohnsonRay Marcus
Isla FisherLaura Hastings
Ellie BamberIndia Hastings
Se komplet creditliste her

En smuk men mekanisk stiløvelse
 
Det er altid en svær øvelse, når en kunstner skal følge op på en succes. Forventningerne er som regel enorme, og ikke så sjældent ender det i skuffelse. At sige Tom Fords opfølger på hans fænomenale debutfilm A Single Man skuffer, er ikke rimeligt, men noget mesterværk er Natdyr desværre heller ikke. Filmen vinder kun delvis genklang hos denne anmelder, fordi filmen bliver noget mekanisk i sin tematisering af sammenspillet mellem kunst og virkelighed.

Filmens overordnede fortælling handler om Susan, spillet Amy Adams. Susan har den perfekte mand, som er hende utro, det perfekte hjem, som består af trist beton og kolde farvetoner, og det perfekte job som kurator på et kunstgalleri, hvilket var hendes nødplan fordi hun ikke turde forfølge hendes kunstnerdrømme. Det virker noget fortærsket, men skulle man være i tvivl, så sørger lange indstillinger af Amy Adams, der stirrer sørgmodigt frem for sig, for at understrege at Susan befinder sig i sit livs krise.


Copyright:
UIP
Da Susans eksmand, Edward, sender hende manuskriptet til hans seneste roman søger hun tilflugt i romanens brutale fortælling, som bliver en fortælling i fortællingen. Her bliver ægteparret, Tony og Laura, sammen med deres datter overfaldet af et par rednecks på en øde landevej i Texas. Dette udvikler sig til en tragisk historie om hævn. Filmen veksler nu mellem Susan, der tænker tilbage på bruddet med eksmanden, og udfoldelsen af romanens hævnfortælling.

At Jake Gyllenhaal spiller både Tony og eksmanden, Edward, og Laura spilles af Isla Fisher, der ligner Amy Adams til forveksling, fortæller os at Susan har engageret sig personligt i fortællingen. Den har forstyrret hendes kolde ydre og sat fornyet gang i hendes følelsesliv.

For Susan bliver kunsten mere virkelig end virkeligheden og det illustreres også i filmens visuelle side, hvor Susans virkelighed manifestere sig i kølige og velkomponerede billeder, der virker opstillet som noget fra modeblade, mens romanens fiktive univers gengives mere sanseligt med håndholdt kamera og naturlige farver.


Copyright:
UIP
Romanens sanselige og emotionelle slagside er svær at slippe, men den flyder ikke rigtig over i filmens egentlige fortælling om Susan. Filmen står og falder med denne udveksling mellem plottets forskellige lag, men desværre forbliver Susans verden gold og kold fra start til slut. Og selvom det nok skal illustrere at Susan er fortabt, så nytter det ikke rigtig noget hvis tilskueren ikke rigtig er revet med i hendes fortælling.

Fords Natdyr er fejende smuk, men den virker også lidt fortænkt og mekanisk. Denne anmelder blev primært ramt af fortællingen i fortællingen, som med sit brutale indhold og rå hævnmotiv ramte dybt i mellemgulvet og fremkaldte nogle følelser, der var svære at ryste af sig efterfølgende. Men selve rammefortællingen om Susans livskrise, der roterer omkring kunst, anger og kærlighed føles mere som en studentikos stiløvelse med langt mindre slagkraft.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Bobbi Jene19/4
Hvad vil folk sige19/4
Midnight Sun12/4
Rampage Out of Control12/4
Ud af intet12/4
A Quiet Place5/4
Faces Places5/4
Den of Thieves5/4
Lucky5/4
The Post5/4
Flere bio-anmeldelser
 
Star Wars: The Last Jedi16/4
Mordet i Orientekspressen13/4
The Killing of a Sacred Deer2/4
Justice League26/3
The Square23/3
Thor: Ragnarok12/3
Blade Runner 20492/3
The Beguiled23/2
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
I hvilket år fik Borte med Blæsten Oscaren for bedste film?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Søg på Google