Premieredato:02-02-2017
Vincent D'OnofrioBurke
Laura WigginsFaith
Aimee TeegardenSkye
Johnny GaleckiGabriel

Ringe efterf√łlger

Hideo Nakatas oprindelige The Ring var et trends√¶ttende mesterv√¶rk af en film. Den aff√łdte da ogs√• en h√¶r af japanske efterf√łlgere og spinoffs, og ikke mindst et amerikansk remake, der godt nok ikke levede op til den afm√•lt realistiske fort√¶llestil i originalen, men alligevel havde noget at byde p√• i kraft af Gore Verbinskis visuelle sans. En middelm√•dig amerikansk toer, instrueret af Nakata selv, fulgte efter. Nu f√•r vi s√• af uvisse √•rsager (nej, det er bare for sjov, √•rsagen er penge) en treer, Rings, der hverken leverer gys eller noget som helst andet af v√¶rdi.

Julia (Matilda Lutz) og Holt (Alex Roe) er den type smukt ungt par, der altid v√•gner i kridhvide lagner badet i oranger√łdt sollys. Julia f√•r dog grund til bekymring da Holt pludselig ikke besvarer hendes videopkald fra sit nye universitet. √Öh nej. Det viser sig, at Holt er rodet ind i en hemmelig klub under ledelse af professor Gabriel (Johnny Galecki), der eksperimenterer med en sagnomspunden video. En video der efter sigende sl√•r en ihjel syv dage efter man har set den.

Der er et vist gakket potentiale i ideen om en gruppe unge, der villigt ser den overnaturlige video fra de tidligere film, men Rings har slet ikke fantasi nok til den slags. Den historie forlades hurtigt til fordel for en pseudo-gentagelse af de tidligere film. Et lig skal findes, en uretf√¶rdighed skal rettes og en forbandelse skal brydes. Hvor originalen og til dels ogs√• Verbinskis amerikanske udgave langsomt opruller et mysterie tilsat surrealistisk horror, st√•r det langt mere skidt til i den nye udgave. Det er, for at sige det mildt, noget rod, publikum gennemskuer mysteriet ‚Äď som i √łvrigt er n√¶sten pr√¶cis det samme som i f√łrste film ‚Äď lang tid inden hovedpersonerne g√łr det.

Det er skidt at v√¶re foran hovedpersonerne n√•r selvsamme tilsyneladende spilles af mannequiner i snoretr√¶k, der f√•r lov til at udgyde gyldne replikker som "Something happened" eller "I see something". Samtidig overspiller Vincent D'Onofrio sig igennem rollen som en blind mand, der er s√• flink, at han selvf√łlgelig kun kan v√¶re psykopat. Det hele samles i en historie s√• fragmentarisk, at der selvf√łlgelig skulle 3 manuskriptforfattere til at stykke den sammen. Faktisk virker Rings som var den syet sammen af tre forskellige afsnit af en d√•rlig TV-serie udgave af The Ring. Prologen p√• et rutefly virker som om den er tilf√łjet senere for at have en gimmick til traileren.

Pr√¶cis hvert femte minut f√•r vi filmens bud p√• noget spooky. Det vil sige enten en falsk chokeffekt af 'n√•h er det bare dig'-typen, eller en fuldst√¶ndig konsekvensl√łs vision eller dr√łmmesekvens. Samara, den amerikanske udgave af den japanske Sadako, reduceres til en kedelig b√łhmand. Det mareridtsagtige moneyshot fra de oprindelige film, af det langh√•rede sp√łgelse der kravler ud af sk√¶rmen, genbruges s√• mange gange, at det mister al effekt. Da Samara sent i filmen selvf√łlgelig skal slange sig ud af en smartphone, havde jeg h√•bet, hun kun ville v√¶re 5 centimeter h√łj, men ak, s√•dan skulle det ikke v√¶re.
Denne treer er p√• alle m√•der spild af tid; rodet, d√•rligt spillet og alt andet end uhyggelig. Du d√łr syv dage efter du ser Samaras video, men der g√•r h√łjest syv minutter, f√łr du har glemt alt om hvad der skete i Rings.

Dobbeltspil18/1
Downsizing18/1
Fra balkonen18/1