Armie HammerSamuel Turner
Penelope Ann MillerElizabeth Turner
Jackie Earle HaleyRaymond Cobb
Mark Boone JuniorReverend Walthall
Colman DomingoHark

En nations undfangelse

Hvis man har sin filmhistoriske grunduddannelse p√• plads, s√• klinger titlen p√• Nate Parkers Sundance-film bekendt. Vi er helt tilbage i 1915, hvor instrukt√łren D.W. Griffith med mastodontv√¶rket af samme navn midt i en tid med korte, uforpligtende stumfilmsstumper viste, hvad mediet kunne bruges til. Skidt med, at historien var bimlende racistisk i sin borgerkrigsskildring og m√•ske var med til at f√• Ku Klux Klan genoplivet i 1920‚Äôerne, for Griffith satte konstant i de tre timers spilletid nye standarder for mediet b√•de rent teknisk og forhold til det at fort√¶lle en historie via film. En milep√¶l fra mediets relativt unge √•r.

Angel Film
Nate Parkers film udspiller sig ca. 30 √•r f√łr den amerikanske borgerkrig, og den var, indtil gamle historier om voldt√¶gtsanklager mod filmens instrukt√łr, producent, forfatter og hovedrolleindehaver (√©n og samme Nate Parker) blev vakt til live, en klar kandidat til en lang r√¶kke af de Oscar-statuetter som den i sidste ende slet ikke kom i n√¶rheden af. For et par √•r siden var √•ndsf√¶llen 12 Years a Slave helt med i front i prisfeltet, og Parkers The Birth of a Nation l√¶gger sig et interessant sted mellem det velpolerede, Oscar-vindende drama og Tarantinos vellystigt overd√•dige Django Unchained. Og det er faktisk slet ikke noget d√•rligt sted.

Filmen f√łlger den autentiske historie om Nat Turner, der var bagmanden bag en 48-timers revolte i de amerikanske sydstater i 1831, hvor slaver slog deres ejere ihjel og fors√łgte at skabe en opr√łrsk sneboldseffekt p√• vejen mod en revolution. Den kom f√łrst en generation senere, men kimen blev m√•ske s√•et ved Turners indest√¶ngte vredesudbrud. Den ulmende vrede er temaet i Parkers film. Han er t√•lmodig og grundig i sin skildring af hovedpersonens opv√¶kst og liv som bomuldsslave hos familien Turner. Som dreng leger han med s√łnnen p√• g√•rden, og fruen i huset tager ham i l√¶re, da hun finder ud af, at han har l√¶rt sig selv at l√¶se. I princippet n√¶sten t√•leligt, men selvf√łlgelig ligger det brutale menneskesyn stadig til grund for hele slavetankegangen, ogs√• hos de venlige slaveejere.

Nat vokser op og bliver legekammeratens foretrukne slave og i lyse √łjeblikke n√¶re fortrolige. Det st√•r snart klart, at den l√¶sende og nu ogs√• pr√¶dikende slave kan bruges til at indgyde andre g√•rdes slaver arbejdsmod og lydighed, s√• Nat lejes ud som slavepr√¶st og bevidner s√•ledes p√• sin f√¶rd rundt, hvordan hans ligesindede behandles der, hvor slaveejerne er mest brutale. Det er en √łjen√•bnende rejse fuld af afstumpet vold og n√¶sten uudholdelige brutalitet ‚Äď og samtidig d√©r, hvor den ulmende ild t√¶ndes i hans indre. Derfra er det kun et sp√łrgsm√•l om tid og den afg√łrende dr√•be i hans overfyldte b√¶ger f√łr volden flyder.

Angel Film
Nat Parker debuterer som instrukt√łr med dette ambiti√łse v√¶rk. Det er √•benlyst personligt og indigneret filmformidling og det er iscenesat sikkert og med en fin fornemmelse for at blande klassisk historisk drama med sm√• √łjeblikke af kreative indslag ‚Äď frem til det klimaks, hvor brutaliteten slippes l√łs og vendes om. Det er samtidig ogs√• en debutfilm med lidt ru hj√łrner, hvor is√¶r 'tonefaldet' den fort√¶lles med kan opleves uj√¶vnt. Bombastisk det ene √łjeblik, underspillet det n√¶ste ‚Äď men det er ogs√• et sv√¶rt emne at kontrollere f√łlelserne i forhold til. B√łr uretf√¶rdigheden og brutaliteten ikke omtales og vises med tydelige visuelle udr√•bstegn?

Med The Birth of a Nation f√•r Parker taget titlen tilbage fra Griffith og f√•r sendt budskabet om, at selv det mindste mislykkede opr√łr kan have en betydning. At det vellykkede opr√łr er kulminationen p√• en lang r√¶kke mindre till√łb, hvor tanken forankres og modet til at handle opbygges. Intet vindes ved resignation eller accept, og man skal have modet til at agere uanset hvordan ens odds ser ud. Det er glimrende lektier at tage med sig videre i livet, og med Turners historie f√•r vi nok engang bekr√¶ftet, hvad talrige skildringer tidligere har vist os: At slavetiden var et grum skamplet p√• vores relativt n√¶re historie, som denne gang formidles i en blanding af historisk gravitas og grum og dybt tilfredsstillende voldsudbrud.

Bobbi Jene19/4
Hvad vil folk sige19/4
Midnight Sun12/4