Zoe SaldanaGamora
Dave BautistaDrax
Vin Dieselst: Baby Groot
Bradley Cooperst: Rocket
Michael RookerYondu

Jagten på en far

Blandt Marvels mange kul√łrte helte var ingen s√• sk√¶vt t√¶nkt som holdet i den popul√¶re og vellykkede Guardians of the Galaxy ‚Äď og her p√• t√¶rsklen til, at de vigtigste af dem skal indlemmes i det store Avengers-team i kampen mod galaksebetvingeren Thanos, s√• f√•r vi andet kapitel i deres helt eget eventyr. Den f√łrste film af James Gunn var et overbevisende og overraskende rumeventyr, hvis vittige energi og oprigtige charme overvandt publikum og kritikere verden over. I et perfekt mix af et nostalgisk pop-soundtrack, kvik dialog og et veldrejet plot var m√łdet med Star-Lord, Drax, Gamora, Rocket og Groot en af 2014s mest kul√łrte oplevelser.

Walt Disney Studio Motion Pictures
Den sv√¶re forts√¶ttelse tynges naturligt af et forventningspres. Nu er personerne introduceret, s√• der skal graves dybere og s√łges en mere f√łlelsesladet forst√•else for deres baggrund, plottet og universet skal udvides og med fremtiden in mente, hvor der b√•de er Avengers-eventyr og en selvst√¶ndig 3‚Äôer i st√łbeskeen, s√• skal handlingstr√•dene tr√¶kkes videre ud i kommende kapitler. Gunn & Co. g√•r til opgaven med beh√łrig respekt for den energi, der var originalens helt store attraktion, og heldigvis er Guardians of the Galaxy Vol. 2 mindst lige s√• sjov, sk√łr og visuelt overlegen som dens forg√¶nger. Man m√¶rker en dybf√łlt k√¶rlighed og respekt for det sk√¶ve hold og deres anstrengelser.

Chris Pratts rapk√¶ftede Star-Lord er hovedattraktionen, og han blev ogs√• det emotionelle forankringspunkt, fordi den f√łrste film √•bnede med hans tragiske sidste √łjeblikke p√• Jorden, hvor hans mor d√łde. Faderen var blot en fjern legende, men nu er det p√• tide, at vi f√•r hans identitet afsl√łret, og det sker i slutningen af den overlegne √•bningsscenes rumslag, hvor hele banden er p√• flugt fra en guldd√¶kket race af h√łjtst√•ende individer, som de har bestj√•let. Her kommer farmand i let omskrevet form ridende p√• sin hvide hest og redder dagen. Familiegenforeningen er som udgangspunkt lykkelig, og Guardians-holdet bliver splittet op, da Gamara og Drax g√łr Star-Lord f√łlge til faderens planet ‚Äď eller retter sagt bare til faderens egentlige form, for Star-Lord viser sig at v√¶re halvt Gud, da hans far er Ego, en levende planet ‚Äď alts√• et himmellegeme, der kan tage den form, det nu end passer det. Som kendere af tegneserierne ved, s√• er ultimativ magt sj√¶ldent godt for det moralske kompas, s√• n√•r det er sv√¶rt for Star-Lord at acceptere at den l√¶nge tabte far m√•ske ikke er helt fin i kanten, s√• er det godt, at han har en reservefamilie ved h√•nden. Og netop reservefamilien bliver et helt centralt begreb i filmens psykologiske univers. P√• den m√•de tr√¶kker universet i flere tilf√¶lde faktisk p√• samme hammel, som n√•r stemmen bag Groot i sin fysiske form giver den som bandelederen Dominic Torretto med et ind√¶dt loyalitets- og familiekodeks i den uhyre succesrige Fast & Furious-serie.

Walt Disney Studio Motion Pictures
St√łrstedelen af filmen udspiller sig omkring Ego, og filmen har sine r√łrende √łjeblikke efterh√•nden som Star-Lord m√• forholde sig til sit sande ophav og redefinere sin forhistorie. Det giver dybde og introducerer relationer, som man kan se str√¶kke sig videre ud i Marvels omfattende filmiske univers. Og det g√¶lder egentlig ikke kun Star-Lord, for ogs√• den sk√łnne Drax the Destroyer i wrestleren Dave Bautistas overraskende overbevisende pr√¶station rummer uventede dybder i m√łdet med seriens bedste nyskabelse, Mantis. B√•de Mantis, Ego og Sylvester Stallone i en mikroskopisk rolle i denne omb√¶ring er allerede bekr√¶ftet som figurer med en fremtid i Marvels univers, s√• rollelisten til den allerede nu √¶refrygtindgydende Avengers: Infinity War bliver blot l√¶ngere og l√¶ngere.

Det √¶ndrer dog ikke ved, at Guardians of the Galaxy Vol. 2 ogs√• bliver mere stillest√•ende rent handlingsm√¶ssigt end den f√łrste film. Hvor vi havde v√¶nnet os til et inter-galaktisk rumeventyr med handling spredt over mange lokaliteter, s√• tynger det nye emotionelle fundament hele handlingen ned i tempo. Det er en klassisk tendens for mange 2‚Äôere i trilogier, og i de bedste tilf√¶lde kan det betyde, at det store finalebrag bliver endnu bedre, fordi forarbejdet handlingsm√¶ssigt og psykologisk er gjort godt. Det h√•ber vi ogs√• bliver tilf√¶ldet her, for Galaksens uforbederlige helte er stadig topunderholdning m√•lt p√• dialog og vittige referencer, der helt uproblematisk f√•r blandet Cat Stevens, Pac-Man og David Hasselhoff ind i et rumeventyr langt fra vores planet uden at det bliver plat spoof eller forceret komik. O, og s√• lever man trods alt med, at tempoet rent handlingsm√¶ssigt visse steder bliver lige mageligt nok.

Downsizing18/1
Fra balkonen18/1
Wonderstruck18/1