Royalty HightowerToni
Alexis NeblettBeezy
Lauren GibsonMaia
Makyla BurnamLegs
Da'Sean MinorJermaine

Dr√łmmen om dans

Det er ikke nemt at finde et sted at passe ind. S√¶rligt ikke for en 11-√•rig pige der st√•r overfor det store uhyggelige monster kaldet puberteten. Det illustrerer den debuterende instrukt√łr Anna Rose Holmer fornemt i den dr√łmmende The Fits, der f√•r skabt sit helt eget originale univers omkring b√łrn og unges liv i en lokal sportshal. Filmen snubler m√•ske nok lidt undervejs, men reddes i land af en af den slags barneskuespillere, der er s√• talentfuld, at jeg er sikker p√• The Fits ikke er det sidste vi ser til hende.

Another World
Den 11-√•rige pige hedder Toni (Royalty Hightower) og hun har ‚Äď lidt us√¶dvanligt m√•ske ‚Äď for vane at bruge det meste af sin fritid p√• at boksetr√¶ne i den lokale sportshal med sin storebror Jermaine (Da'Sean Minor). En dag f√•r hun √łje for det lokale pigedansehold, der har deres tr√¶ning i samme bygning. Toni fascineres af pigernes samment√łmrede venskab og deres danseevner, og hun s√¶tter alt ind p√• at blive en del af gruppen. Som om det ikke var nok at v√¶re splittet mellem drengene p√• bokseholdet og dansepigerne, s√• begynder danseholdet samtidig at blive ramt af underlige anfald ‚Äď titlens "fits" - der rammer de unge piger p√• skift. Anfaldene har tilsyneladende ingen naturlig forklaring, og frygten begynder at sprede sig i sportshallen. Men skal anfaldene mon frygtes eller omfavnes?

Det lyder m√•ske som om The Fits kunne udvikle sig til en detektivhistorie fra b√łrneperspektiv, med den lille Toni i rollen som en anden Nancy Drew, men det er instrukt√łr Anna Rose Holmer slet ikke interesseret i. I stedet er The Fits en sv√¶vende artfilms-udgave af en klassisk coming-of-age historie. Anfaldene er ikke s√• meget en spooky overnaturlig h√¶ndelse, som de er symbol for det kaos af forandring de unge piger st√•r p√• t√¶rsklen af. The Fits lever i kraft af sin dr√łmmende stemning, der p√• trods af et √•benlyst lavt budget, leveres af en gennemf√łrt elegant stil, og ikke mindst en forrygende hovedrolleindehaver.

Another World
Royalty Hightower har ikke alene et af de fedeste navne, jeg l√¶nge har h√łrt, hun er ogs√• et ekstremt karismatisk centrum for The Fits. Kameraet kl√¶ber sig til hende, og hun f√•r kommunikeret en storm af f√łlelser, n√¶sten helt uden ord, som den f√•m√¶lte Toni. Hightower er danser, og Tonis f√łlelser udtrykkes ofte gennem imponerende energisk koreograferede dansescener, der blander boksebev√¶gelser og snublende dansetrin. The Fits er p√• mange m√•der en utraditionel dansefilm, og det er netop i dansen at filmens absolut bedste scener skal findes.

The Fits præsenterer et stemningsfyldt og stærkt symbolsk visuelt univers, til gengæld forstod jeg meget hurtigt filmens pointe, og det hypnotisk langsomme tempo blev derfor til tider kedeligt trættende. Det endda på trods af en meget beskeden spilletid på kun 72 minutter. Måske ideen havde gjort sig endnu bedre som skarp kortfilm? Det forhindrer nu ikke The Fits i at være en original lille film, der tegner lyst for de to debutanter Anna Rose Holmer og Royalty Hightower.

Dalida26/4
Lady Bird26/4
Avengers: Infinity War25/4