Anmeldelsesdato:10-04-2017
Brad PittMax Vatan
Marion CotillardMarianne Beauséjour
Jared HarrisFrank Heslop
Lizzy CaplanBridget Vatan
Matthew GoodeGuy Sangster

Play it, Robert. Play "As Time Goes By"

Instrukt√łren Robert Zemeckis har alle dage v√¶ret begejstret for at bruge den filmiske leget√łjskasse til at genskabe fortiden. Lige fra 1950'erne i Tilbage til fremtiden, det brede udpluk af USAs moderne historie i Forrest Gump og senest den digitale genopbygning af World Trade Center i The Walk. Det er nu aldrig helt realisme Zemeckis stiler efter, men derimod en h√łjnet filmisk udgave af virkeligheden ‚Äď Tilbage til fremtiden pr√¶senterer 1950ernes USA som √•rtiet ser ud i vores kollektive hukommelse, og ikke mindst i det gamle Hollywoods optik. Det samme g√łr sig g√¶ldende for hans nye spionthriller Allied, hvor Zemeckis f√•r lov til at lege med b√•de krigstidens Casablanca, London og Frankrig, i en film der nok er lige lovligt kunstig, men ogs√• gedigent underholdende p√• god gammeldags Hollywood-maner.

En mand i faldsk√¶rm (Brad Pitt) falder ned i den marokkanske √łrken. Vi ved endnu ikke hvem han er, men da en bil samler ham op derude midt i ingenting, og chauff√łren giver ham en kuffert fyldt med v√•ben og g√•defuldt beder ham om at 'finde kolibrien', er vi ret overbevist om, at manden er spion. Ganske rigtigt, Max ‚Äď som vi senere finder ud af at manden hedder ‚Äď er spion, og han m√łdes med en anden spion, Marianne (Marion Cotillard). De to har aldrig m√łdt hinanden, men deres hemmelige mission indeb√¶rer, at de skal agere mand og kone. I en spionfilm ender det selvf√łlgelig med, at de to bliver forelsket i virkeligheden, og da vi igen slutter os til dem ‚Äď nu som gift par med barn i det krigsh√¶rgede London ‚Äď begynder intrigerne for alvor; for kan to spioner virkelig stole p√• hinanden som √¶gtefolk?

De er s√łreme glamour√łst smukke de to ‚Äď Marion og Brad ‚Äď og det ved Allied godt. Glamourknappen er skruet helt op p√• 11, s√¶rligt i filmens f√łrste tredjedel i det smukke Casablanca. Her folder Zemeckis sig ud med alskens digitalt effektmageri, i et fors√łg p√• at v√¶kke det romantiske Casablanca til live fra klassikeren af samme navn. Det lykkes langt hen ad vejen godt. De to superstjerner forelsker sig i solnedgangens lys omgivet af Nazister, og jeg var hensat til utallige 2. Verdenskrigs-dramaer fra Hollywoods storhedstid. Det er forfriskende gammeldags, men m√•ske ogs√• for kunstigt ‚Äď genskabelsen bliver til tider lige lovligt plastik-agtig. N√•r det er bedst f√•r man dog fornemmelsen af, at Bogart-himself sagtens kunne lure lige uden for billedets besk√¶ring.

Hvis Casablanca er Allieds mor, s√• m√• Hitchcocks thrillere v√¶re dens far. I anden halvdel af filmen tr√¶kker Zemeckis alle de klassiske suspense-tricks op af √¶rmet. Sekunder snegler sig afsted mens der ventes p√• afg√łrende opkald, og ingen er til at stole p√•. Her er op til flere virkeligt veleksekverede sekvenser, der griber godt fat i publikums nerver, og b√•de Pitt og Cotillard viser, at det ikke kun er deres udseende, der har gjort dem til superstjerner.

Man kan som altid ikke anklage Zemeckis for at v√¶re ufilmisk ‚Äď H√łjdepunkter inkluderer et roterende kamera i en sexscene under en sandstorm og en f√łdsel der totalt un√łdvendigt, men filmisk ambiti√łst, finder sted under et bombetogt. I takt med at utrygheden stiger bev√¶ger vi os fra Casablancas solbeskinnede vidder, til sm√• britiske huse der synes at lukke sig sammen om hovedkaraktererne. Det er m√•ske noget konstrueret og kunstigt, men ogs√• √¶gte visuel historiefort√¶lling, og den slags kan jeg alts√• ikke st√• for.

Trods et bravt fors√łg fra skuespillerne f√•r Allied dog aldrig helt f√łlelserne med, og det bliver en tand for tydeligt i en overdrevent sentimental epilog, der virker noget un√łdvendig efter det ellers effektive klimaks, der finder sted i silende regnvejr p√• en landingsplads ‚Äď i tilf√¶lde af at vi skulle have overset de utallige andre Casablanca referencer. Ja, Zemeckis' leg med effekter og den narrative konstruktion er til tider til den kunstige side, men n√•r Allied fungerer er der alts√• old-school Hollywood romantik og sp√¶nding for alle pengene.

De d√¶kker over alt fra kulisserne og de visuelle effekter til figurerne og selvf√łlgelig instrukt√łr Robert Zemeckis. 10 making of-featuretter, der varer over 67 minutter. Dybdeg√•ende er de alts√• ikke, men alligevel bliver man klogere p√• filmen af at g√• dem igennem, og er man interesseret i hvordan film bliver skabt, er de klart anbefalelsesv√¶rdige.