Amandla StenbergMaddy Whittier
Nick RobinsonOlly Bright
Anika Noni RosePauline
Ana de la RegueraCarla
Taylor HicksonKayra

Den søde sygdom

Er sygdom romantisk? På film kan det åbenbart være det, og ikke mindst også i den gren af ungdomslitteraturen der i visse kredse er døbt 'sick lit'. Her handler det ofte om unge, der både skal tackle den første kærlighed og ungdommens kvaler, samtidig med at de slås med en dødelig sygdom. Det er også herfra bogforlægget til Alt eller intet oprinder. Bogen kan jeg ikke sige så meget om, men filmen er desværre endt som en tandløs omgang teenromantik, der dog alligevel får lidt charme foræret af en grundlæggende godhed og sine karismatiske hovedpersoner.

SF film
Maddy (Amandla Stenberg) er nok næppe den eneste teenager, der føler sig som en fange i sit eget hus. Som om verden udenfor er på den anden side af en desinficerende luftsluse. For Maddy er det bare lidt mere reelt – hendes hoveddør er nemlig lige præcis en luftsluse som hun aldrig kan gå ud af, ellers vil hun sandsynligvis hurtigt dø. Maddy lider nemlig af en sjælden lidelse, der har gjort hendes immunforsvar ikke-eksisterende. Derfor har hun levet alle sine 18 år inde i det store luksuriøse hus sammen med sin beskyttende mor Pauline (Anika Noni Rose) og med daglige besøg fra sygeplejersken Carla (Ana de la Reguera). Men så en dag, til ingens overraskelse, forandres alting da der flytter nye naboer ind. Gennem vinduet spotter Maddy nemlig den jævnaldrende Olly (Nick Robinson), men hvordan skal de to dog nogensinde få et forhold, når Maddy er bundet til sit hus.

Det er nu ellers ikke umiddelbart så slemt et liv Maddy lever. I det store flotte lyse hus får hun tiden til at gå med bygge perfekte arkitektmodeller, og instruktør Stella Meghie viser det virkelig lækkert. Alt eller intet har en blankpoleret og smuk visuel overflade, der nærmest fremstår som et perfekt Instagram-opslag strukket ud til spillefilmslængde. Filmen får fint visualiseret Maddy og Nicks chat – og SMS-samtaler, der jo er nødvendige, når man ikke kan mødes ansigt til ansigt. Det er et smukt univers, hvor de to nærmest ulideligt smukke Amandla Stenberg og Nick Robinson passer helt perfekt ind. Desværre minder dialogen mellem dem mere om et andet socialt medie, Tumblr. De to taler i alt for skrevne små vittige visdoms-godbidder. Præcis som mange teenagere ville ønske de talte.

SF film
På trods af det får Stenberg og Robinson skabt øjeblikke af kemi mellem sig, der alligevel får hevet romantikken med ind i det lidt kunstige univers. Det ville ikke overraske mig, om vi får meget mere at se til dem begge. Desværre er der ikke meget guf i deres karakterer. Maddy er god til, nåh ja, alt, har en evig strøm af stramme pastefarvede mavebluser og hendes krusede hår sidder perfekt, selv når hun bliver syg. Nick har mere kant, fortæller filmen os, men det eneste vi ser til det, er at han altid går med sort T-shirt og har langt hår, uhada. Mere lærte jeg ikke om dem. Det er den slags ungdomsunivers hvor de to 18-årige elskende rødmer, da de første gang konfronteres med at skulle sove i samme seng. En seng der selvfølgelig i øvrigt er kridhvid og enorm, mindre kan ikke gøre det.

Det er alt sammen helt ufarligt, men dog alligevel sødt, og egentlig også på sine egne præmisser vellykket nok. Det store problem er, at ufarligheden også føres over til Maddys sygdom, der aldrig bliver andet end en vag undskyldning for, at de to elskende skal have lidt gnidninger. Maddy bliver syg når der passer med lidt drama i historien, men når det ikke gør, ja så er sygdommen pist væk. Det hele leder op til en slutning, der er cirka så konsekvensløst kedelig som det er muligt. Jeg aner lidt konturerne af en dybde, der er gået tabt i forvandlingen fra bog til film. Men Alt eller intet ender desværre med kun at være lige akkurat vellykket nok til ikke at kede, men alt for ufarlig til at være en film, der bliver i hukommelsen. Så sødt er sygdom altså heller ikke.

Hvad er Woody Allens rigtige navn?