Zac EfronMatt Brody
Priyanka ChopraVictoria Leeds
Alexandra DaddarioSummer Quinn
Kelly RohrbachCJ Parker
Ilfenesh HaderaStephanie Holden

De dovne livreddere

SĂ„ er det endelig blevet bevist. Det er muligt at genoplive halvdĂ„rlige TV-serier i biografen og forvandle dem til vellykkede komedier. Det krĂŠver bare en ordentlig portion selvbevidst humor, store ambitioner, uanede mĂŠngder kaotisk kreativ energi og karismatiske skuespillere med komisk timing. Nu hĂ„ber jeg ikke, der er nogen der misforstĂ„r. Her mener jeg film som 21 Jump Street, efterfĂžlgeren 22 Jump Street – ja sĂ„gar de efterhĂ„nden aldrende Charlie’s Angels og Charlies Angels - Uden HĂŠmninger. DesvĂŠrre er det her en anmeldelse af Baywatch.

Baywatch har mange manuskripforfattere – alt for mange – og to af dem, Thomas Lennon og Robert Ben Garant, har bogstavelig talt skrevet en bog, der belĂŠrer aspirerende manuskriptforfattere om hvordan de skriver passionslĂžse film, designet til at tjene kassen. Derfor er der nok heller ikke nogen, der dĂžr af chock, nĂ„r jeg fortĂŠller at historien i Baywatch er tyndere end et surfbrĂŠt. Den rebelske svĂžmmer Matt Brody (Zac Efron) er nyeste skud pĂ„ stammen blandt livredderne, der beskytter Emerald Bay i Florida. Hans vilde livsstil stemmer ikke overens med den erfarne leder Mitch Buchannons (Dwayne Johnson) syn pĂ„ livredderne som en slags dagligdags superhelte. Da bĂ„de lig og stoffer begynder at dukke op pĂ„ stranden mĂ„ hele holdet – der ogsĂ„ inkluderer de badedragtsbĂŠrende C.J. (Kelly Rohrbach) og Summer (Alexandra Daddario) – dog stĂ„ sammen for at opklare mysteriet.

Hvis der er et ord jeg vil hÊfte pÄ Baywatch, sÄ er det doven. Alle aspekter ved den her produktion er forbavsende halvhjertede. Filmen fÞles i alt for hÞj grad som en kynisk checkliste udfÊrdiget af filmens producenter. Det er en komedie, sÄ vi mÄ have noget rap ping pong mellem vores stjerner, eller et forsÞg pÄ det i hvert fald. Lad os sÊtte en hÊr af manuskriptforfattere pÄ den opgave. Men det mÄ heller ikke blive for smart; lad os smide lidt stÞdende humor ind ogsÄ, det skulle en dÞd mands nedre dele nok kunne klare. Fnis. Lad os krydre det med lidt actionscener, glem at instruktÞren instruerer action dÄrligere end selv den oprindelige serie gÞr det. Det er der aldrig nogen der opdager, vi skjuler det bare bag de pinligt dÄrlige effekter.

Svulmende muskler og og mindst ligesÄ svulmende bryster var den oprindelige series varemÊrke, sÄ det skal da ogsÄ med. Den slags gÄr selvfÞlgelig ikke uden ironisk distance, sÄ lad en af figurerne sige "Nej hvor sjovt, det er som om vi er med i en dÄrlig TV-serie!". Det mÄ vÊre rigeligt. Og sÄ lige et par cameos fra seriens oprindelige stjerner, vi har ikke en god idé til hvordan de passer ind, sÄ bare smid dem ind lidt tilfÊldigt. PÄ trods af ironien giver vi det da ogsÄ lige et forsÞg med at fÄ folk til at grÊde: Livredderne er som en familie med plads til alle. SnÞft. Bind det hele sammen i en tilsyneladende tilfÊldigt sammenklippet masse og et fuldstÊndig fladt filmsprog og se pengene rulle ind.

Minimumskravene til hvad man kan forvente af en Baywatch-film er til stede, men sÄ heller ikke en badebold mere. Castet er godt, og glimtvis hÊver de det hÄblÞse manuskript op fra sandbunden. Men det er for lidt. Alt for lidt. Se hellere en af de tre Êgte Baywatch-film. Jeg lover at du vil vÊre langt bedre underholdt.

IndlÊg:

Kingsman: The Golden Circle21/9
KĂŠrligheden flytter ind21/9