Pierre NineyPhilippe Cousteau
Audrey TautouSimone Cousteau
Laurent LucasPhilippe Tailliez
Benjamin LavernheJean-Michel Cousteau
Vincent HeneineAlbert 'Bébert' Falco

En legende og hans søn

Jacques Cousteau var manden, der, før David Attenborough, lærte den helt almindelige eventyrlystne vesterlænding naturen og dens mange uberørte facetter at kende. Cousteaus speciale var havets hemmeligheder, og hans hold af dykkere og de konstant forbedrede undervandskameraer var opdagelsesrejsende til en ny verden, som fandtes lige under kølen på vores skibe. Rumfartsagenturerne havde sigtet mod udforskningen af rummet, men i flere årtier fra 50’erne og frem var det de marine ekspeditioner, der tryllebandt film- og sidenhen tv-seere verden over.

Af samme årsag er navnet Jacques Cousteau synonymt med en ægte eventyrer for den del af befolkningen, der i de glade monopoldage i slut-60’erne tunede ind på DR og fulgte dokumentarserien En verden under havet uge efter uge. Hans dokumentarfilm vandt både Gyldne Palmer og Oscars, for optagelserne fra den dengang ukendte verden, der dækker 70% af vores klode, fascinerede tilskuere og juryer på stribe. Han opfyldte ganske enkelt et fundamentalt menneskeligt behov for at blive taget med rejse til en nær, men stadig fjern og sagnomspunden verden.

Filmen om Jacques Cousteau er er noget anden størrelse. Det kunne have været en klassisk biografisk skildring af et levnedsforløb, der bestemt havde spændende slag med halen. Fra den skade, der standsede hans pilotkarriere og startede interessen for dykkeriet, over privatlivstrakasserierne med både kone og elskerinde til hovedpersonens store personlige rejse fra at være fuldt finansieret af den olieindustri, der havde brug for gode havbundsanalyser til at finde de rette boresteder, til at være indædt miljøforkæmper som resultat af hans liv som førstehåndsvidne til forureningens indvirkning på verdens havmiljø. Skal man tro historien om filmen, så var det også udgangspunktet, indtil instruktør og medforfatter Jérôme Salle faldt over forholdet mellem Jacques og hans søn Philippe.

Det er nu blevet omdrejningspunktet for en sober og loyal, men også lumsk kedelig og selvovervurderet beretning, om en mand i så tæt symbiose med sin passion, at kone og børn forbliver en andenprioritet livet igennem. Store eventyrere kan nødvendigvis ikke også være komplette redebyggere, og derfor bliver fokus på det turbulente forhold til en ofte surmulende Philippe også lidt anstrengt og forkælet, hvor ægte det end måtte være skildret. I det globale perspektiv er sønnens offer lige akkurat til at bære holdt op mod den formidlingsopgave om vores egen planet, som hans far løftede i en tid, hvor levende billeder stadig var i stand til at åbne nye dele af verden for os.

Salles film er på alle tekniske parametre regulær skøn at skue, og skuespillerne er velvalgte og gode i de rammer, de får stillet til rådighed. Især Lambert Wilson i den centrale titelrolle giver figuren noget af det majestætiske udtryk, som også har forankret sig i mange tilskueres nostalgiske erindring. Billedsiden er smukt filmet, især i de hyppige undervandsscener, der står for filmens bedste øjeblikke, og selv om der er tale om en meget kongetro idyllisering af hovedpersonens handlinger, så forsøger manuskriptet også at placere sig så neutralt som muligt i konflikten mellem far og søn.

Det er et tilbagevendende problem med biografiske film, at de alt for slavisk fortæller sig igennem større eller mindre portioner af deres emnes liv og levned uden at have det nedslagspunkt eller den vinkling, der kunne give portrættet liv og relevans. Derfor er det lidt selvmodsigende, men ikke desto mindre den skinbarlige sandhed, når Salle nu netop kritiseres for at have valgt ét bestemt snit ned gennem Cousteaus liv og skåret det meste andet fra. Konflikten mellem far og søn er simpelthen for banal som ledemotiv for et portræt af en mand, der har tryllebundet så mange. Havde der nu været mere i historien end en søns sårede følelser, så kunne filmen have været en interessant ridse i lakken på en kanoniseret figur, men der er intet sted undervejs, hvor man som tilskuer betvivler hovedpersonens prioriteringer, og så falder dramaet og dermed filmen unægtelig noget til jorden.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9