Anmeldt af:Bjørn Andersen

Michael KeatonAdrian Toomes / Vulture
Robert Downey Jr.Tony Stark / Iron Man
Marisa TomeiMay Parker
Jon FavreauHappy Hogan
Gwyneth PaltrowPepper Potts

I skyggen af Marvel universet

Vi blev allerede tilbage i sidste √•rs Captain America: Civil War introduceret for den nu tredje inkarnation af Spider-Man, som til hverdag g√•r under navnet Peter Parker. Den unge Tom Holland debuterede dengang i rollen og gjorde et godt indtryk som en ung og flabet Spider-Man, der udstr√•lede masser af g√•p√•mod. Og han g√łr det da ogs√• rigtig fint her i Spider-Man: Homecoming, men filmen tilf√łjer desv√¶rre meget lidt nyt til karakteren, som for det meste st√•r i skyggen af Marvel Universet og dets mere modne helte, navnlig Iron Man.

Netop Iron Mans medvirken i Homecoming er temmelig tr√¶ttende og symptomatisk for problemet med Disneys Marvel univers. Disney insisterer nemlig p√•, at det hele skal h√¶nge sammen. Dvs. man kan ikke se en Marvel-film uden at der konstant refereres til tidligere Marvel-film, og ofte udg√łr tidligere film vigtige grundsten for hvad der sker i de efterf√łlgende film. Tanken i sig selv er selvf√łlgelig sjov. Et univers af film, hvor det hele h√¶nger sammen. Men det s√¶tter ogs√• nogle begr√¶nsninger for filmene. De er l√•st af at det hele skal h√¶nge sammen.

Men for rigtig at forst√• det, m√• vi f√łrst se lidt p√• handlingen. I mods√¶tning til tidligere inkarnationer af Spider-Man slipper vi her for en oprindelseshistorie. I stedet samler Homecoming op hvor Civil War endte. Hvis du ikke kan huske den, er det bare surt. Spider-Man er kommet i betragtning som medlem af The Avengers ‚Äď en gruppe af superhelte. For at blive fuldbyrdet medlem skal Spider-Man overbevise sin mentor, Iron Man, om sit talent.

P√• bekostning af sine omgivelser kaster Peter Parker sig nu ud i den ene heltmodige gerning efter den anden, for at bevise sit v√¶rd overfor Iron Man. De f√łrste 2 akter f√łles derfor noget anstrengt, og man n√•r faktisk at blive s√• tr√¶t af Parkers fors√łmmelser af venner og familie, at man n√¶sten h√•ber til sidst, at skurken f√•r ram p√• ham. Dr√łmmen om The Avengers overskygger alt for Parker, og dette tjener selvf√łlgelig ogs√• som filmens prim√¶re pr√¶mis, der skal f√łre til en moraliserende erkendelse af sande v√¶rdier og eget v√¶rd.

Men selvom Parker m√•ske indser sit eget v√¶rd, s√• st√•r han alligevel i skyggen af Marvel universet. Spider-Man defineres af sin dr√łm om The Avengers, og selvf√łlgelig er skurken, The Vulture, ogs√• et produkt af den f√łrste Avengers-film. Spider-Man selv er ofte m√•l for filmens humor hele vejen frem mod hans selverkendelse, og da den endelig kommer bliver den hurtigt undermineret af et nyt komisk optrin med Iron Man. S√• meget for selvst√¶ndighed, for den k√¶kke humor, som er g√•et hen og blevet et varem√¶rke i Marvel universet takket v√¶re bl.a. Robert Downey Jr. i rollen som Iron Man, vejer tungest.

Filmen har dog også rigtig solide elementer. Den multikuturelle rollebesætning er ganske interessant sammensat, og så er navnlig Holland som nævnt god i rollen som Spider-Man, og ikke mindst er Michael Keaton, som the Vulture, veloplagt og leverer en interessant karakter, som man gerne ser mere til.

Samme Keaton st√•r for et interessant plottwist, der virkelig giver plads til en nuanceret karakter. Desv√¶rre har filmen ikke rigtig tid til den slags, hvorfor det f√łles lidt uforl√łst. Og det er netop denne uforl√łste f√łlelser, der er kendetegnende for denne film. Ligesom mange af de andre Marvel optr√¶der humoren p√• bekostning af karaktererne, og til sidst kommer Iron Man og redder dagen med en morsom replik.

Minder fra i går27/7
May God Save Us27/7
Atomic Blonde27/7