Anmeldelsesdato:26-06-2017
James McAvoyDennis /Patricia /Hedwig /The Beast /Kevin /Barry /Orwell /Jade
Betty BuckleyDr. Karen Fletcher
Anya Taylor-JoyCasey Cooke
Jessica SulaMarcia
Haley Lu RichardsonClaire Benoit

Shyamalans gamle tricks

Split overraskede mig. Den st√łrste overraskelse er m√•ske, at filmen er det hidtil st√łrste skridt p√• vejen tilbage til storhed for instrukt√łr M. Night Shyamalan, der i sin glansperiode med Den sjette sans og Unbreakable blev udpeget som en v√¶rdig arvtager for selveste Steven Spielberg. Det er lang tid siden nu, og der har mildest talt v√¶ret langt mellem snapsene i Shyamalans filmografi siden. Split er heller ikke ligefrem perfekt, men det er en solid lille thriller, der i sit filmsprog tr√¶kker spor tilbage til instrukt√łrens hovedv√¶rker.

Skolef√łdselsdagen er slut for teenageren Claire (Haley Lu Richardson) og kun to g√¶ster har endnu ikke fundet hjem fra den cafe festen er foreg√•et p√•. Claires bedste veninde Marcia (Jessica Sula) og klassens outsider Casey (Anya Taylor-Joy). Da ingen kommer for at hente Casey m√• Claires far k√łre alle tre piger hjem. Men uhyggeligt nok s√¶tter en anden mand sig ind i bilen, bed√łver pigerne og tager dem til fange et ukendt sted. Manden hedder Kevin (James McAvoy), men han har ogs√• andre navne, ser du, Kevin rummer 23 forskellige personligheder. Nu er det s√• op til de tre piger, under ledelse af Casey, at slippe v√¶k inden Kevin fuldbyrder sin grumme plan.

En stor del af underholdningsv√¶rdien i Split hviler p√• James McAvoy, der spiller alt fra lille dreng, over OCD-plaget psykopat til det der er m√¶rkeligere. Her leverer McAvoy virkelig varen. Hans evne til at vise skift i personlighed ofte kun ved hj√¶lp af kropsholdning og ansigtsmimik er biografbilletten v√¶rd i sig selv. Til tider er der selvsagt lidt teater-√łvelse over det, men McAvoy har succes med at balancere p√• knivs√¶ggen af overspil uden at falde i. Han underst√łttes af en Shyamalan, der tilsyneladende har fundet vej tilbage til sine gamle dyder. N√łjagtigt komponerede billeder skaber en vellykket klaustrofobisk intensitet i et filmsprog, der tr√¶kker linjer tilbage til instrukt√łrens f√łrste film. Shyamalan arbejder nu med et lavere budget, men her fik han virkelig mindet mig om hvor god han kan v√¶re.

Som altid hos Shyamalan er der tale om en konstruktion. Shyamalan har altid elsket gimmicks og Twilight Zone-agtige 'hvad nu hvis'-opl√¶g. N√•r han er bedst skaber han n√łjagtigt doseret puslespils-historiefort√¶lling, og n√•r han er v√¶rst skaber han ulideligt kunstige vaklende korthuse. Split er heldigvis mere det f√łrste end det sidste, men problemer har den. Ikke mindst er udnyttelsen af en reel psykisk sygdom ‚Äď dissociativ personlighedsforstyrrelse ‚Äď b√•de temmelig t√•belig og smagl√łs. Der er absolut ingen grund til at h√¶nge dette fjollede, men underholdende, plot op p√• en halvbagt forst√•else af en reel psykisk lidelse. Derudover taber fort√¶llingen ogs√• fremdrift undervejs. Et sideplot om Caseys barndom fortalt i kluntede flashbacks fylder alt for meget, og resultatet er, at Split bliver mindre stramt fortalt end f.eks. sin tematiske filmbror 10 Cloverfield Lane.

Split har alts√• nogle ret tunge problemer at danse med. Men s√• sker der noget ‚Äď tillad mig at v√¶re malerisk ‚Äď Shyamalan tager r√łven p√• mig. Det er lang tid siden, at det sidste minut af en film har haft s√• voldsom en effekt p√• mig som tilf√¶ldet er her, s√• p√• trods af sine problemer er jeg simpelthen n√łdt til at anbefale en tur i biffen. Den sidste bid af Split leverer et √łjeblik, der effektivt rekontekstualiserer alt, der er g√•et forud, inklusive filmens genre. At d√łmme fra reaktionerne ved pressevisningen er det n√¶ppe alle, der vil have samme oplevelse. Den fulde effekt kr√¶ver da ogs√• b√•de forkendskab og k√¶rlighed til instrukt√łrens tidlige film. Men i mine √łjne er Shyamalans trick her alts√• sm√•genialt.

Ironisk nok er jeg i syv sind om Split. P√• mange m√•der er det en effektiv thriller og Shyamalans bedste film i √•revis. Samtidig har den s√• sandelig ogs√• b√•de fort√¶llem√¶ssige og tematiske problemer. Men jeg kan bare ikke ben√¶gte at slutningen fik mig. Som man nok kan fornemme, er jeg splittet (t√łh√ł), men det er un√¶gteligt √•revis siden, jeg har v√¶ret s√• begejstret for en Shyamalan film.

Ud over den alternative slutning, der blot varer et halvt minut, får vi ni slettede scener på små 15 minutter. En super lækker snack, hvis man holder af filmen og dens univers.

Selv de tre korte making of-featuretter er interessante. Ikke fordi de afsl√łrer s√• meget om hvordan filmen blev skruet sammen, men fordi de er sv√¶rt stemningsfulde. De fungerer som solide teasere til filmen, og som helhed er ekstramaterialet virkelig v√¶rd at bruge tid p√•.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvad hedder tvilingerne i High School Musical-filmene?