Anmeldelsesdato:20-06-2017
Dwayne Johnsonori.st: Maui
Rachel Houseori.st: Gramma Tala
Temuera Morrisonori.st: Chief Tui
Jemaine Clementori.st: Tamatoa
Nicole Scherzingerori.st: Sina

Buddy-komedie ala Disney

Er der noget den tidligere wrestler Dwayne Johnson ‚Äď aka The Rock ‚Äď ikke kan? Ikke alene er han et muskelsvulmende stykke mandfolk med b√•de karisma og komisk timing nok til at dele ud af. Nu folder han sig ogs√• ud som fremragende stemmeskuespiller og habil sanger. I Disneys nyeste animationsfilm Vaiana er Johnson med til at skabe en 'instant classic' af en Disney-figur i form af halvguden Maui. Maui ville i de fleste animationsfilm v√¶re det absolutte h√łjdepunkt, men Vaiana holder s√• h√łj en standard, at han blot er et en af mange kvaliteter. Disney leverer varen igen.

Walt Disney Studio Motion Pictures
I et √¶ldgammelt mytisk Polynesien vokser Vaiana op i et lille √łsamfund. Hun er datter af √łens h√łvding, og derfor ogs√• udset til at overtage ledelsen af det harmoniske, men lukkede, lille f√¶llesskab. Vaiana f√łler sig dog kaldet af havet til at rejse, og da √łens planter og liv begynder at d√ł ud af en mystisk sygdom, tager Vaiana afsted. Ser du, havet har nemlig udpeget hende til at finde halvguden Maui, der for √•revis siden stjal det legendariske hjerte af Te Fiti, og f√• ham til at levere hjertet tilbage for igen at bringe harmoni til de polynesiske √łer.

Vaiana leverer lige pr√¶cis hvad vi forventer fra en klassisk Disney-film: Eventyr, god musik, mindev√¶rdige figurer, humor, r√łrende melodrama og smuk animation. De √łreh√¶ngende sange er bl.a. leveret af den talentfulde Lin-Manuel Miranda, og de er helt p√• h√łjde med det bedste fra Disney-ren√¶ssancen; herunder Sk√łnheden og Udyret, Aladdin og L√łvernes konge. Maui er som sagt f√łdt til at blive ikonisk, men ogs√• den egenr√•dige Vaiana, der forfriskende f√•r lov til at v√¶re en kvindelig Disney-figur helt uden romance, er fantastisk.

Walt Disney Studio Motion Pictures
Den Polynesiske kultur er smukt fremstillet, og computeranimationen g√łr sig enormt godt til den store rolle havet spiler i fort√¶llingen. Filmen laver ogs√• fornemme stilistiske udsving, bl.a. med et bes√łg til et neonfarvet monster-rige under vandet. Resultatet er m√•ske er en af Disneys smukkeste film nogensinde. Men det virkeligt forfriskende er den relativt lille historie, der fort√¶lles. Godt nok er verdens sikkerhed p√• spil, men det meste af tiden er Vaiana mest af alt en slags road-movie p√• vandet. En buddy-komedie der udspiller sig hovedsageligt mellem slynglen Maui og den renhjertede Vaiana. Det fungerer enormt godt og giver plads til at karaktererne for alvor kan udfoldes.

Vaiana f√•r med sin smallere historie m√•ske aldrig helt samme f√łlelsesm√¶ssige tyngde som de st√łrste √łjeblikke fra tidligere Disney-film, men den opvejer det med en oprigtig sans for eventyr, fantastisk musik og mindev√¶rdige karakterer, der g√łr det til en af de bedste Disneyfilm i det 21. √•rhundrede. Og s√• lige en afsluttende kommentar til Dwayne Johnson p√• vegne af resten af klodens m√¶nd ‚Äď slap nu lige af med talentet og giv os andre en chance!

Det er sandelig omfattende bonusmateriale man f√•r med blu-ray'en. Ud over syv slettede (og meget r√•) scener med introduktion fra instrukt√łrerne Ron Clements og John Musker, har de to herrer ogs√• indtalt et kommentarspor. Men lige som med de mange featuretter, er det lettere kaotisk. De snakker om alt og specielt alle, og med mindre man er hardcore Disney-animator-fan vil de 735 navne de slynger ud, ikke sige en meget. Lidt for meget info, er ikke altid en god ting.

S√• er de forskellige making of-featuretter nemmere at f√łlge med i. Is√¶r det cirka 30 minutter lange indslag "√ėernes stemme" er kulturelt sp√¶ndende, lige som indslaget om t√łjet og elementerne er interessante, mens det korte "Ting du ikke vidste om" er p√¶nt ligegyldigt.

Uj√¶vnt ekstramateriale betyder dog ikke kedeligt, og netop fordi der er s√• meget, kan man bare n√łjes med at nyde det, man selv finder sjovt. Der er dog ikke s√• meget 'sjov & ballede i b√łrneh√łjde' p√• udgivelsen, som der tit er p√• disse b√łrnevenlige film; andet end nogle sange som kan opleves uden man har st√¶rke engelsk kendtskaber.

Endelig finder man en lille Vaiana-kortfilm samt kortfilmen, der opvarmede for filmen i biografen, den strand v. arbejde-charmerende Inner Workings. Den kan nemt genses.

"Alan Smithee" er det pseudonym, der traditionelt bliver brugt af instruktører, der ikke er villige til at putte deres navn på en katastrofal film ‚Äď hvilken af disse instruktører har brugt dette pseudonym?