Anmeldt af:Lauge Hendriksen

Jillian BellAlice
Zoë KravitzBlair
Ilana GlazerFrankie
Kate McKinnonPippa
Paul W. DownsPeter

Østrogene tømmermænd

Siden det gik op for Hollywood, at kvinder går i biografen, er der den seneste tid lavet et væld af film rettet specifikt mod denne målgruppe. Fra young adult-fiction-genren som Hunger Games-filmene, over den (wannabe) erotiske Fifty Shades of Grey-serie samt husmødre-filmen Bad Moms. Sidstnævnte film viste at man godt både kan være mor og stadig slå sig løs og drikke sig i hegnet.

Girls Night Out lægger sig i samme kategori som Bad Moms. Fem kvinder i præ-husmor-alderen, der har en mere eller mindre velfungerende hverdag.
Jess (Scarlett Johansson) har en lovende politisk karriere og har gode muligheder for at blive den kommende delstatssenator. Hun skal giftes med sin kæreste Peter (Paul W. Downs), og derfor arrangerer hendes veninder fra studietiden, anført af den dominerende Alice (Jillian Bell), en polterabend for den kommende brud. Og Alice har ingen planer om, at det skal gå stille for sig.

De fem piger flyver til Miami, hvor de lejer en luksusvilla og nyder det vilde natteliv. Men da de ved et uheld kommer til at slå en mandestripper ihjel, går alt galt. Et uheld der kan få store konsekvenser for Jess politiske karriere.
På mange måder er Girls Night Out det kvindelige modstykke til Todd Phillips Tømmermænd i Vegas (2009). Desværre er den langt fra lige så morsom og uforudsigelig. I Tømmermænd i Vegas gjorde Phillips den genistreg at lave en polterabend-film om til en detektiv-komedie, hvor karaktererne skulle finde ud af, hvorfor de havde gjort så ustyrlig dumme ting, da de var fulde. Det gør Girls Night Out ikke. I stedet opfører pigerne sig svært retarderede, kommer til at slå en mandestripper ihjel, og fortsætter med at være åndsvage. Som var de med i Lars von Triers Idioterne. Hvorfor køre en vandscooter med høj fart direkte ind på land for derefter at knække nakken? Det er et svagt forsøg på slapstick-humor.

At spille komedie er en svær disciplin, men både Scarlett Johansson, Jillian Bell og Kate McKinnon har vist, at de har talent inden for denne genre. Scarlett Johanssons gjorde det glimrende som irriterende skuespils-diva i Hail, Caesar! (2016). Desværre formår hun ikke at være morsom i Girls Night Out, men det er også svært, når hun primært skal råbe: "Hvad fanden laver du?" til hendes særdeles irrationelle veninder.
Girls Night Out satser i høj grad på, at Jillian Bell skal være det tilsvarende comic-relief til Zach Galifianakis bizart morsomme karakter Alan i Tømmermænd i Vegas. Og Jillian Bell er bizar, men ikke den underholdende uforudsigelige pestilens som Zach Galifianakis, der i høj grad var et bærende element i Tømmermænd i Vegas. Kate McKinnon har før vist sit komiske talent i satire-showet Saturday Night Live. Hun fortsætter dog sit teaterskuespil i Girls Night Out og overspiller voldsomt. Selv for en komedie.

Instruktøren Lucia Aniello forsøger at lave en komedie til kvinder. Det er dog ikke den hurtige dialog om intimbarberring der er morsom, men kontrasten mellem hvad der er acceptabelt som mand og kvinde. Som når Scarlett Johansson slås mod en mand kun iført badekåbe, taber badekåben, hvorefter manden stopper op og anskuer hendes flotte krop. Det får dog voldsomme konsekvenser, da Scarlett Johansson udnytter situationen, slår ham ned og udtaler "dit perverse svin."
Girls Night Out er en komedie lavet af kvinder for kvinder. Det er prisværdigt og stadig et forfriskende element til den mandsdominerede filmbranche. Det er den svage kontrast mellem mand og kvinde, der er det interessante i Girls Night Out. Kønsrollerne er ikke byttet om, men det er kvinderne der er stodderne. De går amok og fyrer den af, mens mændene er de fimsede, der sidder og snakker og drikker rødvin. Det skaber et charmerende twist, men desværre også det eneste der trækker lidt i lattermusklerne.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9