James McAvoyDavid Percival
Eddie MarsanSpyglass
John GoodmanEmmett Kurzfeld
Toby JonesEric Gray
James FaulknerChief 'C'

Bonus: Et herligt soundtrack og de bedste slåskampe på film i år!

Atomic Blonde ligner n√¶rmest en lang musikvideo. Det meste af omgivelserne er gr√•lige og vores stoiske hovedperson b√¶rer kun kl√¶der i sort-hvide kontraster. Det tangerer n√¶sten det komiske, hvis ikke det var fordi det hele selvf√łlgelig er med vilje. Atomic Blonde er trods alt baseret p√• en tegneserie, og selvom milj√łet i Berlin, hvor det meste af vores fort√¶lling udspiller sig, er temmelig beskidt og nedslidt pulserer det samtidig af farverigt kaos. Vi f√•r lyst til at hoppe ind i filmen med Lorraine Broughton, handlekraftig MI6-agent som garanteret har licens til at dr√¶be.

Filmen foreg√•r i november m√•ned lige omkring murens fald i 1989, men igen virker mere det som novembers k√łlige klima er vigtigere end nedrivningen af muren. 'Stil > Indhold' er lidt for kynisk at anklage filmen for, idet instrukt√łr David Leitch denne gang har underbygget sin actionfabel med et plot, man ikke kan opsummere med en enkel s√¶tning ‚Äď og her er heller ingen hundehvalpe ‚Äď men det lettere komplicerede plot med dobbeltagenter, d√łde agenter og en liste med dem alle, der ikke m√• falde i fjenders h√¶nder, er stadig bare tidsfordriv mellem Leitchs virkelige begavelse: At konstruere en actionscene ‚Äď og faktisk ogs√• at s√¶tte scenerne sammen i en stilfuld udvikling.

For dette actionbrag ligner sin storebror, John Wick, og er man ikke til denne type ekskvisitte actionfilm, vil man sikkert heller ikke falde for Atomic Blonde og dennes kvindelige superseje action-mester. Broughton kan uddele t√¶sk med de bedste, og hendes k√łn er mindre vigtigt end hvor k√łn hun er. For selvf√łlgelig bruger filmen hendes fysik til egen fordel. Charlize Theron er h√łj, adr√¶t og chik og m√• have tr√¶net som en sindssyg, for de flotte stunts-scener, hvor hun kaster l√łs med skurkene og selv bliver kastet med, er vitterligt trov√¶rdige. Vi √¶der fuldst√¶ndig sl√•skampene og der er nogle stykker af dem. At hendes minikjoler kan overleve den grusomme behandling er en anden sag, men i det mindste kommenterer Broughton selv, at hun ville √łnske hun have taget andet t√łj p√•. S√• alt er tilgivet. Det hj√¶lper selvf√łlgelig ogs√• at vi ser konsekvenserne af disse imponerende slagscener, og her b√łr filmens make-up afdelingen klappe dem selv p√• skulderne, for av: De bl√• m√¶rker, s√•r og hudafskrabninger ser ud som om de g√łr ondt.

Det er h√•rdtsl√•ende l√łjer vi f√•r med Atomic Blonde, ofte serveret s√• direkte og brutalt at det bliver grotesk, men det er blot en del af nydelsen, og finder man ikke actionfilm underholdende, s√• sider man ikke i dette √łjeblik og l√¶ser denne s√¶tning. Hvis du stadig er med, er det forh√•bentlig for at opdage om denne actionbombe er din tid og penge og eventuelt indk√łb af popcorn v√¶rd, og bestemt er svaret. Det er en l√¶kker lille sag, Leitch & Co. har skruet sammen. Enkel, elegant og effektiv. Som bonus fungerer skuespillerne ogs√• optimalt. Theron er altid garant for tilfredsstillede sanser og is√¶r James McAvoy bidrager til det herlige hum√łr. Hans n√¶sten gale MI6-agent kunne have v√¶ret en tung klich√© hos andre, men han holder figuren balancerende p√• kanten af tosset og n√•desl√łs. Hvilket ogs√• g√¶lder filmen. Den tager sine figurer og sit smarte univers helt ud til kanten. Sp√¶nding er der rigeligt af, men det bliver aldrig monotont. Der er nemlig kryddet godt med sm√• farveudbrud mellem de gr√• nuancer af betonh√•rd action og sprudlende forfald dengang Berlin-muren faldt.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9