Anmeldelsesdato:08-08-2017
Samuel L. JacksonPreston Packard
Brie LarsonMason Weaver
John C. ReillyHank Marlow
John GoodmanBill Randa
Corey HawkinsHouston Brooks

Endnu en Kong

S√• er han her igen, den store abe Kong. Alts√• ikke ham der, der kaster t√łnder efter Mario ‚Äď det er Donkey Kong. Jeg taler om ham der med √łen, Empire State Building og alt det der: King Kong. Men inden jeg tager hul p√• Kong: Skull Island, m√• jeg hellere lige g√łre det klart, hvor jeg st√•r i forhold til King Kong-filmene. For nemheds skyld m√• vi hellere udelade de egentlige efterf√łlgere og japanske udgaver, og s√• st√•r vi tilbage med tre film. Den oprindelige King Kong er en personlig favorit, og en af de bedste eventyrfilm nogensinde. Remaket fra 1976 er en underligt campet, men underholdende sag. Og s√• er der Peter Jacksons King Kong som er en passioneret, fejlbeh√¶ftet men sm√•genial og ambiti√łs hyldest til originalen.

Warner Bros.
Nu skal vi s√• med igen til den mytiske √ł Skull Island, hvor evolutionen er g√•et i en noget anden retning, end hvad vi er vant til. Denne gang er √•ret 1973, og det er forskeren Bill Randa (John Goodman), der med skumle motiver samler en ekspedition til en hidtil uopdaget √ł, der er blevet spottet via satellitfotos. Med sig bringer han bl.a. Oberstl√łjtnant Packard (Samuel L. Jackson) og hans tropper, der er utilfredse over deres hjemsendelse fra Vietnamkrigen. Derudover kommer ogs√• jungleeksperten James Conrad (Tom Hiddleston) og krigsfotografen Mason Weaver (Brie Larson). Det viser sig selvf√łlgelig at blive en overraskende fredelig tur, helt uden enorme aber og et v√¶ld af drabelige fortidsuhyrer.

Eller rettere, det g√łr det selvf√łlgelig ikke. Kong: Skull Island fokuserer nemlig ‚Äď som titlen antyder ‚Äď p√• udforskningen af den sagnomspundne √ł, der altid har v√¶ret den bedste del af King Kong-fort√¶llingen. V√¶k er ambitionerne om tragisk melodrama, i stedet erstattet af en ordentlig spandfuld monster-action h√¶ldt lige i fj√¶set p√• publikum. Tempoet er h√łjt, og der gemmes ikke p√• de mytiske monstre som tilf√¶ldet var i den vellykkede s√łsterfilm Godzilla. Nej, her indtager King Kong scenen i al sin storhed s√• hurtigt som muligt, og s√• er der ellers bare fuld fart p√• med et v√¶ld af vellykket drabelige monstre, som ikke skal afsl√łres her.

Desv√¶rre er der ogs√• fuld fart p√• karaktertegningen. Alt for meget fart faktisk. Det er ellers et virkeligt godt cast, der er sendt til √łen denne gang, men de er alle sammen langt kedeligere end man kunne have h√•bet. Jeg har aldrig set Tom Hiddleston s√• personlighedsl√łs som her, og Samuel L. Jackson spiller sig selv, selvom det da er sk√¶gt, at han f√•r lov til at kaste om sig med referencer til Jurassic Park ("Hold on to your butts!"). Heldigvis dukker John C. Reilly op med sin sjove og varme Marlow, der har v√¶ret strandet p√• Skull Island i 28 √•r. Desv√¶rre er han nok den eneste figur, jeg gerne s√• komme helskindet igennem l√łjerne. Alle andre er klippet i tyndt pap, som man gerne ser monstrene gnaske p√•.

Warner Bros.
Og der bliver virkelig gnasket. Kong: Skull Island leverer varen i b-films monsteraction. I kul√łrte billeder suppleret af Vietnam-√¶ra klassisk rock, pr√¶senteres vi for det ene monstr√łse p√•fund efter det andet. Det er monsterkr√¶s, selvom det m√•ske bliver mere sm√• vignetter end egentlige set-pieces. Vi f√•r dog et af slagsen til sidst. Kong skal jo selvf√łlgelig have sig en √łglekamp, og denne udgave kan stolt st√• ved siden af b√•de Peter Jackson og Merian C. Coopers versioner. Af samme grund kan det anbefales at finde et stort l√¶rred, n√•r man skal i biffen for at se Kong: Skull Island, og det er heller ikke n√łdvendigt at v√¶re bange for den vellykkede 3D-version.

P√• trods af de kedelige mennesker ender Kong: Skull Island , med sit fokus p√• spektakul√¶r monsteraction, med at finde sig en v√¶rdig plads blandt sine br√łdre i King Kong-mytologien, uden dog at n√• i n√¶rheden af originalen. Monsterfans, der ikke har h√łrt for meget om Legendary Pictures‚Äô monster-planer, b√łr blive siddende gennem rulleteksterne for en forsmag p√•, hvad der venter i fremtiden. Jeg gl√¶der mig.

De slettede scener fylder ikke meget og de forskellige featuretter, af herlig varieret art, er også nemme at komme igennem. Mest af alt fordi de ikke er super lange, men man får en fin fornemmelse af hvordan filmen blev skabt.

Kommentarsporet derimod er lettere forvirrende. Instrukt√łr Jordan Vogt-Roberts pudrer l√łs og noget af hans info er bestemt ogs√• bel√¶rende for filmoplevelsen, men det er s√• rodet at det er sv√¶rt at fastholde ens koncentration. Han er tydeligvis glad for sin film, og sin n√łrdede baggrund, men denne dedikation udg√łr ikke n√łdvendigvis et vedkommende kommentarspor.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9