Anmeldelsesdato:14-08-2017
Dan StevensBeast
Luke EvansGaston
Josh GadLeFou
Kevin KlineMaurice
Ewan McGregorLumière

Et skud nostalgi

Er du en del af de efterhånden mange generationer, der har et nært forhold til Disneys animerede klassiker Skønheden og Udyret fra 1991, så kan du godt gøre dig klar til at blive ramt. Nostalgi-speederen er nemlig trykket helt i bund i denne nye live-action udgave af historien. Det er en uhyre trofast – også for trofast – gengivelse af den oprindelige film. Af samme grund kommer Skønheden og udyret ikke op på den mere originale tolkning af materialet i f.eks. den nye Junglebogen, men den falder heller ikke til jorden.

Walt Disney Studio Motion Pictures
Du ved allerede hvad det her går ud på. I en lille landsby bor den smukke unge kvinde Belle (Emma Watson), der drømmer sig væk til et større liv end at blive forfulgt af den selvglade frikadelle af en muskelmand Gaston (Luke Evans). Efter en ulykke i skoven søger Belles excentriske far Maurice (Kevin Kline) ly i et stort mystisk slot. Det viser sig at være beboet af et udyr (Dan Stevens), der arrigt tager Maurice til fange. Heltemodigt tager Belle hans plads i fangenskab, og må nu leve med udyret og hans levende inventar, der bl.a. inkluderer lysestagen Lumiére (Ewan McGregor), uret Cogsworth (Ian McKellen) og tekanden Mrs. Potts (Emma Thompson). Men uhyret gemmer på en hemmelighed i slottets vestfløj, og er han mon virkelig så slem under den farlige overflade?

Det er ikke svært at prikke huller i Skønheden og udyret. Først og fremmest er ellers normalt gode Emma Watson desværre underligt fejlcastet til rollen som Belle. Hendes præstation er flad, og hendes samspil med det delvist computeranimerede udyr er uden skyggen af kemi. Hendes blide tilstedeværelse stemmer ikke overens med den temperament- og længselsfulde Belle. Generelt virker skuespillerne noget overvældede af det store maskineri der omgiver dem, og de kæmper med at få de animerede forlæg til at give mening i menneskeform. De eneste to der kommer helskindet igennem er faktisk Dan Stevens, der præsenterer udyret i sin egen hovne udgave, og Luke Evans, der rammer en komisk, men stadig intimiderende, Gaston ret godt. Forsøg på humor falder ellers generelt bragende igennem for alle over børnehavealderen.

Walt Disney Studio Motion Pictures
Det lyder skidt, og det er det sådan set også, men Skønheden og udyret opvejer heldigvis på andre fronter. Først og fremmest er den visuelt betagende. Universet fra den oprindelige film er overført i eventyrligt smukke billeder, båret af en ekstremt imponerende computerforstærket scenografi. Af samme grund er filmen værd at se på et kæmpe lærred, gerne i 3D-udgaven, der for en gangs skyld lader ting komme ud i salen i stedet for blot at skabe dybde. Det er enormt vellykket og gør Skønheden og udyret til en stor visuel oplevelse. Det aspekt kunne ikke være bedre.

Og så er der Alan Menkens bombastisk romantiske musik, der opvejer for alle de følelser skuespillerne kæmper med at få leveret. Musical-numrene er velkoreograferede, og der bliver endda plads til et par nye sange, der ikke gør sig alt for bemærkede, men passer fint ind med de mere berømte af slagsen. Det inkluderer bl.a. en fantastisk udgave af "Be Our Guest", der bliver næsten abstrakt i sit fokus på form og farve. Her opnås undervejs øjeblikke af ægte filmmagi.

Skønheden og udyret er altså lidt af en blandet pose. Som selvstændig film undermineres den af middelmådigt skuespil, men som visuelt betagende reference til originalen er den en ekstremt underholdende oplevelse. Gå trygt i biografen for en dosis imponerende nostalgi - ikke for en nytænkning af den oprindelige historie.

Halløj, hvor nogen bare kan. Kan levere: Underholdende bonus. Med bare en enkel disk giver Disney os en herlig omgang ekstramateriale med Skønheden og udyret. Vi får både standard-indslagene men også noget så sjældent som optagelserne fra prøverne, og generelt højt humør fra de involverede. De er tydeligvis begejstrede for filmen, og det smitter overraskende af på os på den anden side af skærmen.
Der er en del sang og musik i de mange bag kameraet-indslag, hvor den 28 minutter lange "En skønhed af en fortælling"-featurette er specielt vedkommende.
En fin lille bonus er at kunne opleve filmen med en lang overture og tilmed med sing-a-long-tekster.