Jeremy Ray TaylorBen Hanscom
Sophia LillisBeverly Marsh
Finn WolfhardRichie Tozier
Chosen JacobsMike Hanlon
Jack Dylan GrazerEddie Kaspbrak

Ar for livet

Jeg skriver egentlig bare for at sige undskyld til min lilles√łster. Hun har vel ikke v√¶ret meget mere end 8-9 √•r, da jeg f√łrste gang viste hende mini-serie-udgaven af Stephen Kings roman IT p√• slidt VHS. Som barn blev hun aldrig tryg ved afl√łb, og jeg har hende stadig mist√¶nkt for i en alder af snart 28 lige at sikre sig, at der ikke gemmer sig en ubehagelig klovn under badev√¶relsesristen. Med andre ord gav Pennywise og hendes storebror hende mentale ar for livet. Det er nu ikke det, jeg vil sige undskyld for. Jeg vil undskylde for, at jeg ikke havde mulighed for at vise hende den nye filmatisering af It. Den er s√• meget bedre og mere skr√¶mmende.

Warner Bros.
Stephen Kings fort√¶lling er klogeligt blevet rykket frem i tid ‚Äď fra sidst i 1950‚Äôerne til sidst i 1980‚Äôerne ‚Äď men ellers er alt ved det gamle. Derry er stadig en lille by i Maine, USA. Byen gemmer stadig p√• en m√łrk hemmelighed. Noget ondt lurer under byens gader. Noget der til tider tager form som en klovn, Pennywise (Bill Skarsg√•rd), og jager byens b√łrn. En gruppe udst√łdte b√łrn finder sammen i et f√¶llesskab, og kommer p√• sporet af det onde i Derry. Noget tyder p√•, at kun de kan st√• imod det onde, men kun hvis de holder sammen. Mere ville det v√¶re synd at afsl√łre, hvis man p√• en eller anden m√•de har undg√•et den ikoniske historie.

Jeg tror nu ellers det m√• sv√¶rt helt at have undg√•et at kende noget til It. Pennywise m√• v√¶re et af de helt store horror-f√¶nomener. Hvis man ikke er blevet traumatiseret af Pennywise den dansende klovn ‚Äď ogs√• kendt som Robert Gray ‚Äď fra Stephen Kings oprindelige roman som jeg, eller som min lilles√łster af Tim Currys pr√¶station som monstret i mini-serien fra 1990, s√• har man nok alligevel h√łrt om klovnen. I den nye udgave leverer Bill Skarsg√•rd den definitive film-udgave af v√¶snet. Hans pr√¶station er simpelthen magel√łst uhyggelig, og han har stor succes med at antyde det uforst√•elige v√¶sen, der gemmer sig bag klovnesminken. Yngre generationer vil for altid t√¶nke p√• Skarsg√•rd som Pennywise.

Men kernen i It har nu aldrig v√¶ret ondskaben i Derry, men godheden og venskabet mellem de udst√łdte b√łrn i den s√•kaldte ‚ÄėLosers Club‚Äô. Det ved den nye version af It heldigvis godt. Alle b√łrnene ‚Äď flere end jeg har plads til at fremh√¶ve her ‚Äď er simpelthen castet perfekt. Deres individuelle historier er r√łrende, og deres dialog, venskaber og uvenskaber vil ‚Äď som ogs√• bogen g√łr det ‚Äď bringe de fleste tilbage til deres egen barndom. Fordi de bliver fuldbyrdede karakterer sl√•r gyset s√• meget h√•rdere. At historien nu er sat i 1980‚Äôerne g√łr det oplagt at drage paralleller til Netflix-serien Stranger Things. Ikke mindst fordi Finn Wolfhard medvirker i begge. Men It er langt mindre familievenlig og langt mere r√¶dselsv√¶kkende.

Warner Bros.
For It holder ikke tilbage med gysene. Filmen er m√•ske ikke s√• uhyggelig som bogen ‚Äď eller m√•ske er det bare min alder, der s√¶tter en d√¶mper p√• effekten ‚Äď men instrukt√łr Andy Muschietti opvejer det med en l√łssluppen filmisk opfindsomhed. Et v√¶ld af gysende gode ideer leveret med vellykkede visuelle effekter fylder l√¶rredet filmen igennem. St√łrst iblandt dem selvf√łlgelig Pennywise, der pr√¶senteres perfekt. Der holdes heller ikke igen med det Stephen King‚Äôske m√łrke. Allerede i √•bningsscenen bliver det gjort klart, at der ikke bliver lagt fingre imellem. It er langt fra b√łlgen af mere blodfattige teenage-rettede gysere.

Mod slutningen bliver det hele m√•ske bundet sammen lidt klodset, og s√• skal man v√¶re forberedt p√• at It jo kun pr√¶senterer f√łrste halvdel af historien. Men It er en gyser af sj√¶ldent h√łj kvalitet. Den rammer b√•de hjertet og tvinger h√¶nderne op foran √łjnene. Den er ikke bange for foretage kreative √¶ndringer, men er samtidig tro mod kernen i forl√¶gget. It er simpelthen en af de bedste Stephen King-filmatiseringer nogensinde. Hvis min lilles√łster havde set den dengang, s√• havde hun aldrig sovet igen.