Josef HaderStefan Zweig
Barbara SukowaFriderike Zweig
Aenne SchwarzLotte Zweig
Matthias BrandtErnst Feder
Charly H√ľbnerEmil Ludwig

Superhelten Stefan Zweig

Jeg vidste absolut intet om Stefan Zweig - Farvel til Europa inden jeg s√• den, udover at filmen portr√¶tterer en virkelig forfatter, og at titlen lyder cirka s√• tysk og intellektuel, som en titel er i stand til. Jeg kan stadig ikke erkl√¶re mig Stefan Zweig ekspert efter at have set filmen, men jeg ved til geng√¶ld en del om Spider-Man. Som fremstillet i Stefan Zweig - Farvel til Europa har de to en del til f√¶lles. Nej, den √łstrigske forfatter Stefan Zweig havde ‚Äď s√• vidt vi ved ‚Äď ikke helt de samme evner som Spider-Man. Et talent for at skrive havde han til geng√¶ld. Et talent der under 2. Verdenskrigs frembrud gjorde, at Europas intellektuelle elite p√•lagde ham det samme mantra, som Peter Parker lever under: "With great power comes great responsibility".

Camera Film
Stefan Zweig (Josef Hader) var nu ikke helt s√• interesseret i at opfylde det ansvar, som den unge superhelt. Det g√łres klart ganske tidligt i Stefan Zweig - Farvel til Europa. Zweig deltager i en international forfatterkongress, og b√•de journalister og andre forfatterer undres over, at Zweig st√•lsat n√¶gter at forkaste Hitlers Tyskland b√•de verbalt og skriftligt. Hvor andre af tidens store forfattere bruger deres indflydelse og skarpe penne til at udpege r√¶dslerne i det voksende nazi-regime, s√• n√¶gter Zweig at ‚Äėerstatte ord med slagord‚Äô, som han beskriver det. Det endda til trods for at hans status som j√łde g√łr, at han lever en landflygtig tilv√¶relse i bl.a. Sydamerika og USA.

Hvor mantraet om stor magt og stort ansvar inspirerer Peter Parker til at bek√¶mpe kriminalitet, s√• bruger Zweig aldrig sine evner til at ford√łmme den politiske situation i Tyskland. Det er en beslutning, der hviler tungt b√•de over Zweig og over filmen, der pr√¶senterer fem separate nedslag i Zweigs liv fra 1936 til 1942. Scenerne pr√¶senteres uden den store kontekst, og af samme grund er Stefan Zweig - Farvel til Europa ikke en slags ‚ÄėStefan Zweig for dummies‚Äô henvendt til Zweig ignoranter som mig, men mere et dv√¶lende melankolsk sindbillede af en mand, der aldrig rigtigt fandt en ny plads i verden, efter han forlod sit hjemland.

Camera Film
Til geng√¶ld er der andre ting til at gribe opm√¶rksomheden i Stefan Zweig - Farvel til Europa, n√•r nu man ikke ved noget om forfatteren selv. St√łrst iblandt dem er Josef Haders pr√¶station som den hyper-intelligente, men ogs√• f√łlsomme og melankolske hovedperson. Hader forsvinder simpelthen ind i rollen, og der er ikke et √łjeblik, hvor hans pr√¶station ikke fascinerer. Det samme g√¶lder for den stilsikre instruktion af Maria Schrader, der skaber en dv√¶lende poetisk realisme. Hun inviterer os med ind i Zweigs deprimerede sindstilstand, og brillerer is√¶r i en prolog og epilog, der bruger en statisk billedbesk√¶ring betagende effektivt.

Men det havde nu alligevel v√¶ret rart med lidt mere ‚Äėorigin-story‚Äô, som vi efterh√•nden har f√•et det s√• mange gange med Spider-Man. Zweigs sk√¶bne havde br√¶ndt st√¶rkere igennem, hvis vi fik blot en smule mere information om manden selv. Som den st√•r nu, beror filmen p√• en h√łj grad af intellektuel indforst√•ethed, og hvis man ikke i forvejen er medlem af klubben, s√• er der ikke meget at h√¶gte sig fast i. Alligevel er Stefan Zweig - Farvel til Europa en elegant instrueret lille sag med en st√¶rk central pr√¶station af Josef Hader. Den inviterer m√•ske ikke publikum helt med ind i Zweigs liv, men der er nu ogs√• v√¶rdi i at skimte det lidt p√• afstand.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvem instruerede den originale version af filmen Psycho?