Vibeke AnkjærHelle Rostock
Pauli RybergPreben
Laura DrasbækMaria
Gustav Fischer KjærulffPalle
Helle HertzMormor

Sommer og sk√¶bner i K√łbenhavn

K√łbenhavn er en vidunderlig by, hvis man skal tro det velkendte turistslogan. Byen er dog ikke bare et idyllisk postkort, men ligeledes et sted hvor mennesker √•nder og lever. Stille eksistenser med hver deres m√łje og besv√¶r og vidt forskellige liv. Alligevel opholder de sig alle i byens pulserende rum, og sommetider render de endda ind i hinanden og ligefrem √¶ndrer hinandens livsvej. I Dariusz Steiness' enkle og fort√¶ttede k√łbenhavnerfort√¶lling De vildfarne m√łder flere af karaktererne hinanden i den fredelige √ėrstedspark i hjertet af K√łbenhavn. Det er sommer, fuglene kvidrer, sollyset k√¶rtegner bladene og s√łens vand glimter livligt. Men bag den stilf√¶rdige stemning rumsterer uforl√łste intriger og fortidens syndere.

DK Fiction
Flotte grå lokker
Der er ikke √©n hovedkarakter i De vildfarne, men n√¶rmere et ensemble af genkendelige og sk√¶ve karakterer. Centralt st√•r den hjeml√łse svensker Rolf (Bj√∂rn Andr√©sen), der ligner en krydsning mellem en moderne Jesus-skikkelse og en pensioneret heavy metal-rockstjerne med sine flotte gr√• lokker og inciterende blik. Derudover ses den selvdestruktive eks-narkoman Maria (Laura Drasb√¶k), den livstr√¶tte kontormus Helle (Vibeke Ankj√¶r), der har stj√•let penge fra sit arbejde og den bebrillede og usikre dreng Palle (Gustav Fischer Kj√¶rulff). P√• forunderlig vis krydses deres veje, og de ender med at s√¶tte varige og dybe spor i hinandens sj√¶leliv.

En kende for klichefyldt
Handlingsm√¶ssigt er De vildfarne s√•re simpel. Hverdagskonflikter og forholdet til andre mennesker er krumtappen i fort√¶llingen. De vildfarne er en multiplot film ‚Äď alts√• en film med flere parallelle forl√łb. Filmen kommer dog aldrig p√• h√łjde med udenlandske multiplot film som Short Cuts, Magnolia, Babel og Chungking Express. Det er den slet og ret for banal til. Bevares det g√łr ikke filmen ringe, men bare ikke til stor filmkunst. Steiness' film er stadig sin egen finurlige og originale skabning med b√•de stor fort√¶llelyst og filantropisk sans. Den k√¶mper dog med overgangene mellem de enkelte fort√¶llinger, der indimellem virker forcerede og uafsluttede. Dertil fremst√•r en bande med unge l√łmler en kende for klich√©fyldt. Modsat er det utraditionelle forhold mellem Rolf og Helle gengivet med ynde, √łmhed og indlevelse. Den historie alene kunne have b√•ret en film.

DK Fiction
Hjemmestrikket livsfilosofi
De vildfarne er en god titel p√• en sev√¶rdig film, der stemningsm√¶ssigt bedst kan betegnes som en indie film med klare st√¶nk af hjemmestrikket livsfilosofi. Filmen veksler stilsikkert mellem h√•ndholdt kamera og stativ. S√¶rligt stativoptagelserne b√¶rer pr√¶g af en veludviklet kompositorisk sans, hvor is√¶r flere fugleperspektiver underbygger dette. Sidel√łbende benyttes et jazzet vokalspor med Ella Fitzgerald og Louis Armstrong. De s√łrgelige momenter i filmen underbygges fint af Bachs klassiske klavermusik. Den f√łrste del giver en st√¶rk f√łlelse af livsappetit og munterhed, mens den sidste tilf√łrer filmen et tiltr√¶ngt anstr√łg af kuldsl√•et melankoli og tristhed.

Solstrejf og solstråle
Det er henved 15 √•r siden Dariusz Steiness debuterede med den lettere mislykkede Charlie Butterfly. Nu er han formst√¶rkt tilbage med den mere vellykke De vildfarne, hvor budskabet hverken er entydigt eller enkelt. Det er n√¶rmere en forgrenet fort√¶lling om tilv√¶relsens veje og vildveje, og hvordan hvad enten vil det eller ej er t√¶t forbudne kar i den by vi opholder os i p√• en og samme tid. Selvom vores liv synes at v√¶re milevidt fra hinanden, kan m√łdet med et andet menneske p√• en varm sommerdag sagtens vise sig sk√¶bnesvangert. De vildfarne er ikke bare et enkelt solstrejf i forl√¶ngelse af en regnfuld sommer, men en synlig solstr√•le i de flygtige glimt af premierefilm.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvad hedder Peter Myginds mor?