Anmeldt af:Anne H√łjgaard

Premieredato:14-09-2017
Shia LaBeoufJohn McEnroe
Sverrir GudnasonBjörn Borg
Stellan SkarsgårdLennart Bergelin
Tuva NovotnyMariana Simionescu

Matchbold til Borg

Enhver, der ikke er helt teenager mere, husker den svenske tennisspiller Bj√łrn Borg, som var stjerne og stilikon op gennem 1970‚Äôerne. Man beh√łver dog slet ikke vide, hvem Borg var eller v√¶re interesseret i tennis for at se Borg, for i Armadillo-instrukt√łren Janus Metz‚Äô h√¶nder bliver historien langt mere end et portr√¶t af en tennisstjerne.
Det er snarere en film om et vindermenneske, om at der er koldt ikke bare p√• toppen, men i hele den eliteverden, man er forudbestemt til at deltage i, s√• snart ens unikke talent bliver spottet. Trods gode mennesker omkring en, kan ingen af dem i virkeligheden rigtig forst√•, hvad det vil sige at have dette talent, denne "gift", som man siger p√• engelsk. N√•r man har set Borg, sp√łrger man sig selv, om talent egentlig er "a gift" ‚Äď en gave, eller om det er et vilk√•r, en form for forbandelse eller n√łdvendighed, som man m√• leve med og leve ud.

Gentleman og ballademager
Filmen l√¶gger ud med n√¶rbilleder af en godt castet Bj√łrn Borg (Sverrir Gudnason). Ansigtet er alvorligt, lukket og indadvendt, som det forbliver i det meste af filmen. Borg st√•r oppe p√• en terrasse foran sit luksuri√łse sovev√¶relse med ryggen til os og ansigtet vendt mod havet. Han begynder langsomt at foretage armh√¶vninger p√• gel√¶nderet og l√¶ne sig ud over havet langt nede ‚Äď et billede p√• hans sindstilstand og den l√¶ngsel efter at slutte det hele, som ligger som en form for uforl√łst set-up under hele filmen.
Hans √¶rkerival John McEnroe (Shia LaBeouf) er karakteriseret helt modsat med h√•ndholdt, uroligt kamera og h√•rd rockmusik p√• lydsiden ‚Äď og hermed er kontrasterne trukket op p√• samme m√•de, som pressen ogs√• fastholder de to spillere i deres fastl√•ste roller, hvor Borg er gentleman‚Äôen og den forsvarende mester og McEnroe den uregerlige udfordrer. Vi ser det, og vi vil se mere.

En barndom med tennis og ambitioner
Handlingen er bygget op omkring optakten til det legendariske opg√łr mellem Borg og McEnroe i Wimbledon-finalen i 1980 ‚Äď et opg√łr, som kunne fratage Borg tronen som Wimbledon-mester efter 4 sejre i tr√¶k. Efterh√•nden som vi f√•r udrullet karaktererne, f√•r vi lov at se de to spillere hver for sig, deres m√•de at h√•ndtere livet p√• og deres angst for at tabe til hinanden ‚Äď men hvor Borg har en s√łd og forst√•ende kone og en god tr√¶ner og ven ved sin side, er McEnroe upopul√¶r i tennisverdenen og overladt til sin far, som har store forventninger til s√łnnen. Vi ser i flash-backs fra begge spilleres opv√¶kst, hvor ambitionerne stammer fra og hvordan tennis tidligt har fyldt enormt meget i deres liv. Og som filmen skrider frem, bliver det p√• en elegant og stilf√¶rdig m√•de lighederne mellem de to m√¶nd frem for forskellene, der bliver i√łjnefaldende. H√łflige Borg har nemlig ogs√• temperament som McEnroe, han har bare l√¶rt sig at kontrollere det.

På kanten
Tidsmæssigt udspiller Borg sig over den korte tid, en Wimbledon-turnering varer. Der er kun korte brudstykker fra tenniskampe, og kun til den legendariske finalekamp i 1980, filmens klimaks, er vi med som tilskuere og får formidlet stemningen og spændingen gennem de mange udenlandske kommentatorer. Og på det tidspunkt er vi selv helt oppe på kanten af stolesædet, tennisfan eller ej.
Det er filmens store styrke, at den p√• en fin og balanceret m√•de fort√¶ller historien om, hvad det vil sige at have det, der skal til for at vinde ‚Äď men ikke det, der skal til for at acceptere et nederlag.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9