Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Varighed:100 minutter
Instruktør:Nicole Nielsen Horanyi

Premieredato:14-09-2017
Esben Dalgaard AndersenCasper
Amanda KastrupAmanda

Løgn over løgn

"Det er min historie", sådan begynder En fremmed flytter ind. Amanda Midtgaard Kastrup kigger selvbevidst ind i kameraet. Nu skal vi se/høre blade af en svindlers dagbog, fortalt af et af ofrene. Ja, mere end fortalt – også genspillet af dem det gik ud over. En forunderlig film. En blanding af fiktion og dokumentarisme/realisme (hvad det så end er på film?) om den virkelige svindler Casper Rieber-Holm og hans fantastiske forvandlingsnumre. Snart pilot, sushi-kok, hashsmugler, ishockeyspiller, officer i Søværnet, mæcen eller rigmandssøn – altid superrig. Straffet 14 gange, hver gang for groft bedrageri. I sig selv noget af en historie.

Camera Film
Men dokumentaristen Nicole Nielsen Horanyi vil og kan meget mere med sin spillefilmdebut, både i form og indhold. Kun svindleren, der spilles fremragende, helt i filmenes stil af Esben Dalgaard, er skuespiller. De andre medvirkende, er stort set bare sig selv. En vanskelig opgave for en skuespiller, at fungere overfor amatører, men det lykkes uden mislyde. Sjældent har man oplever en så elegant 'filmisk Verfremdung', der tales direkte til kameraet. Vi møder de autentiske personer og instruktøren, der endda kommenterer, uden at det virker søgt eller påtaget.

Det er Amandas hverdagshistorie – med en kolorit hun helst ville være foruden. Gennem Facebook får Amanda kontakt med Casper, en sød, stakkels rigmandssøn, modvillig arving til Augustinus-formuen, mindre kan ikke gøre det. Han er advokat i Gibraltar(!) – men søger livets mening i det enkelte og tager stor afstand fra sin overklassemor og hendes overfladiske miljø. Sød, tillidsfuld og kærlig. Casper flytter ind til Amanda, der er ene-mor med en femårig datter og hund i en treværelsers i Hvidovre. Kærlighed gør blind og Amanda er i en kærlighedsrus af betagelse. Hvem er denne Casper, med en datter på Herlufsholm, flersproget verdensmand, sportsvogn og mystiske mobilopkald? I 100 dage holder illusionen, understøttet af de mange Facebook signaler, der alle bekræfter Capers luftkasteller, alle fremstillet på Caspers drømmefabrik. Den nøgne sandhed får stakkels Amanda af sin bank: Et stort lån og en kassekredit er optaget ved hjælp af Amandas falske underskrift – og forbrugt af 'milliard-arvingen'.
Tidligere svindelnumre blotlægges ved interviews med ofrene på virkelige lokationer og med rekvisitter og tøj fra dengang. Små sketchs, der i fantasi og dristighed langt overgår Thomas Manns-klassikeren Felix Krull og vor tids falske Marcel de Sade.

Camera Film
På et tidspunkt griber instruktøren selv ind i en lille scene, hvor Casper ligger på hospitalet og fortæller Amanda om sin smadrede sportsvogn, og helt berettiget på vores vegne spørger: "Spurgte du ham da aldrig om hvem han er?". "Nej, aldrig" svarer Amanda troskyldigt – og scenen, fyldt med løgn og bedrag, kan fortsætte. Vi, ikke kun tror og føler med Amanda, der bestemt ikke virker som et lille dumt offer. Vi forstår hende til fulde – ikke mindst hendes efterfølgende vrede. For Casper er superpsykopat, med en indlevelsesevne og et uhyggeligt stort forførelsestalent, et karakterbrist, der ligger hinsides al fornuft. Et scoop af en scene er, hvor Slagelse Håndboldklubs formand beretter om besøget af den rige dansk-amerikaner mæcen (Casper!) – der, fordi hans mor stammer fra byen, gerne vil sponsorere klubben med 1,5 millioner kroner. Et mesterligt lærestykke i hvordan begejstring, naivitet og ønsketænkning kan gøre selv retskafne solide borgere blinde.

Filmen er baseret på en podcast fra 2009 om svindleren, produceret af Third Ear ved Kirsten Molzer. En montage, der fik Amanda til at henvende sig – og medvirke i en podcast om hendes konkrete oplevelser med storbedrageren, som igen danner baggrund for Amandas medvirken i filmen.
En fremmed flytter ind er en advarsel mod falskhed, identitets forfalskning – og de sociale mediers mange muligheder for bedrag og legen med flatterende og forførende profiler og drømme. Men filmen er meget mere: En virtuel professionel brug af mediet. En elegant og flydende fortælleform, der sjældent opleves hos en spillefilms debutant. En spændende og underholdende film – mere ægte og troværdig end mangen en film, "baseret på en rigtig historie". Det ER en sand historie.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9