Anmeldelsesdato:11-09-2017
Zoe SaldanaGamora
Dave BautistaDrax
Vin Dieselst: Baby Groot
Bradley Cooperst: Rocket
Michael RookerYondu

Jagten på en far

Blandt Marvels mange kul√łrte helte var ingen s√• sk√¶vt t√¶nkt som holdet i den popul√¶re og vellykkede Guardians of the Galaxy ‚Äď og her p√• t√¶rsklen til, at de vigtigste af dem skal indlemmes i det store Avengers-team i kampen mod galaksebetvingeren Thanos, s√• f√•r vi andet kapitel i deres helt eget eventyr. Den f√łrste film af James Gunn var et overbevisende og overraskende rumeventyr, hvis vittige energi og oprigtige charme overvandt publikum og kritikere verden over. I et perfekt mix af et nostalgisk pop-soundtrack, kvik dialog og et veldrejet plot var m√łdet med Star-Lord, Drax, Gamora, Rocket og Groot en af 2014s mest kul√łrte oplevelser.

Walt Disney Studio Motion Pictures
Den sv√¶re forts√¶ttelse tynges naturligt af et forventningspres. Nu er personerne introduceret, s√• der skal graves dybere og s√łges en mere f√łlelsesladet forst√•else for deres baggrund, plottet og universet skal udvides og med fremtiden in mente, hvor der b√•de er Avengers-eventyr og en selvst√¶ndig 3‚Äôer i st√łbeskeen, s√• skal handlingstr√•dene tr√¶kkes videre ud i kommende kapitler. Gunn & Co. g√•r til opgaven med beh√łrig respekt for den energi, der var originalens helt store attraktion, og heldigvis er Guardians of the Galaxy Vol. 2 mindst lige s√• sjov, sk√łr og visuelt overlegen som dens forg√¶nger. Man m√¶rker en dybf√łlt k√¶rlighed og respekt for det sk√¶ve hold og deres anstrengelser.

Chris Pratts rapk√¶ftede Star-Lord er hovedattraktionen, og han blev ogs√• det emotionelle forankringspunkt, fordi den f√łrste film √•bnede med hans tragiske sidste √łjeblikke p√• Jorden, hvor hans mor d√łde. Faderen var blot en fjern legende, men nu er det p√• tide, at vi f√•r hans identitet afsl√łret, og det sker i slutningen af den overlegne √•bningsscenes rumslag, hvor hele banden er p√• flugt fra en guldd√¶kket race af h√łjtst√•ende individer, som de har bestj√•let. Her kommer farmand i let omskrevet form ridende p√• sin hvide hest og redder dagen. Familiegenforeningen er som udgangspunkt lykkelig, og Guardians-holdet bliver splittet op, da Gamara og Drax g√łr Star-Lord f√łlge til faderens planet ‚Äď eller retter sagt bare til faderens egentlige form, for Star-Lord viser sig at v√¶re halvt Gud, da hans far er Ego, en levende planet ‚Äď alts√• et himmellegeme, der kan tage den form, det nu end passer det. Som kendere af tegneserierne ved, s√• er ultimativ magt sj√¶ldent godt for det moralske kompas, s√• n√•r det er sv√¶rt for Star-Lord at acceptere at den l√¶nge tabte far m√•ske ikke er helt fin i kanten, s√• er det godt, at han har en reservefamilie ved h√•nden. Og netop reservefamilien bliver et helt centralt begreb i filmens psykologiske univers. P√• den m√•de tr√¶kker universet i flere tilf√¶lde faktisk p√• samme hammel, som n√•r stemmen bag Groot i sin fysiske form giver den som bandelederen Dominic Torretto med et ind√¶dt loyalitets- og familiekodeks i den uhyre succesrige Fast & Furious-serie.

Walt Disney Studio Motion Pictures
St√łrstedelen af filmen udspiller sig omkring Ego, og filmen har sine r√łrende √łjeblikke efterh√•nden som Star-Lord m√• forholde sig til sit sande ophav og redefinere sin forhistorie. Det giver dybde og introducerer relationer, som man kan se str√¶kke sig videre ud i Marvels omfattende filmiske univers. Og det g√¶lder egentlig ikke kun Star-Lord, for ogs√• den sk√łnne Drax the Destroyer i wrestleren Dave Bautistas overraskende overbevisende pr√¶station rummer uventede dybder i m√łdet med seriens bedste nyskabelse, Mantis. B√•de Mantis, Ego og Sylvester Stallone i en mikroskopisk rolle i denne omb√¶ring er allerede bekr√¶ftet som figurer med en fremtid i Marvels univers, s√• rollelisten til den allerede nu √¶refrygtindgydende Avengers: Infinity War bliver blot l√¶ngere og l√¶ngere.

Det √¶ndrer dog ikke ved, at Guardians of the Galaxy Vol. 2 ogs√• bliver mere stillest√•ende rent handlingsm√¶ssigt end den f√łrste film. Hvor vi havde v√¶nnet os til et inter-galaktisk rumeventyr med handling spredt over mange lokaliteter, s√• tynger det nye emotionelle fundament hele handlingen ned i tempo. Det er en klassisk tendens for mange 2‚Äôere i trilogier, og i de bedste tilf√¶lde kan det betyde, at det store finalebrag bliver endnu bedre, fordi forarbejdet handlingsm√¶ssigt og psykologisk er gjort godt. Det h√•ber vi ogs√• bliver tilf√¶ldet her, for Galaksens uforbederlige helte er stadig topunderholdning m√•lt p√• dialog og vittige referencer, der helt uproblematisk f√•r blandet Cat Stevens, Pac-Man og David Hasselhoff ind i et rumeventyr langt fra vores planet uden at det bliver plat spoof eller forceret komik. O, og s√• lever man trods alt med, at tempoet rent handlingsm√¶ssigt visse steder bliver lige mageligt nok.

Hall√łj, vi er alle inviteret til fest hos James Gunn! Okay, s√• han mener det nok ikke seri√łst, men hans kommentarspor, hvor han ofte omtale sine fester, er rimelig seri√łst uden at v√¶re t√łrt eller kedeligt. Gunn taler ivrigt og √łmt om sin film og hele dens univers og skabelse, og vi er i hvert fald godt underholdt undervejs. Og vi l√¶rer heldigvis ogs√• en masse om hvordan filmen blev skruet sammen. Anbefalelsesv√¶rdigt!
Ellers er ekstramateriale til GotG2 overskueligt at komme igennem: Der er fire fine making of-featuretter, en fjollet musikvideo med David Hasselhoff, nogle fraklip og fire slettede/udvidede scener. Herligt bonusmateriale.

Brian DePalma skulle oprindeligt have instrueret Michael Douglas i denne thriller, men bakkede ud, da han frygtede historien var for lig Clint Eastwoods Play Misty for Me. Hvem blev den nye instruktør på projektet, og hvad blev filmens endelige titel?