Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Søren MallingGud /Uffe
Lisa NilssonGerd Lillian
Clint RubenThomas
Marcus Sebastian GertJens
Mads LangelundMikkel

Ak ja, den kære familie

Rigtig mange film henter deres stof i familien – fra The Godfather til Far til fire. Nogle skæve, nære, eller socialrealistiske. Andre fjollede, sjove eller nuttede. Henrik Ruben Genz' Gud taler ud er lidt af hvert. Filmen er baseret på en bestseller (fra 2004) af Jens Blendstrup, der blev lanceret som en selvbiografi fra Risskov, et forstadskvarter til Århus.
'Gud' er familiens altdominerende overhoved, den eksentriske psykolog Uffe (uden spor af Hin Spage), hvor omkring hele familien, tre halvvoksne børn og en hustru, drejer sig som satellitter. Vi er tilbage i 80'erne, hvor den yngste af drengene er begyndt at skrive digte, mellem-drengen er en ihærdig rekordsøgende onanist (nej, det er ikke en slåfejl!) og den ældste er i frisørlærer, med en jysk jordnær religiøs kæreste – og Guds kone er svensk. Så der er lagt op til løjer i etplanshuset, hvor andre skæve eksistenser, nemlig Uffes patienter også vrimler ind og ud.

For den smågale Uffe, psykologen, er ikke helt almindelig: Han hører til den italienske skole, der mener at psykiske sygdomme ikke kan kureres ad medicinsk vej – det er samfundets skyld, der skal samtale og fællesskab til. Sammen hælder vi tabletterne i affaldsspanden og samles om mesterstykket: Uffes løgsuppe lavet på gas, med snaps og stabler af bouillonterninger. En hemmelig opskrift, som alle gør gode miner til, men formentlig afskyr – men det er jo Guds værk, så hvem tør sige imod.
Heller ikke da Uffe, evig cerut-ryger, får konstateret kræft, vil han have kemobehandling eller medicin i det hele taget – det ordner han, Gud, selv. Han vil bekæmpe det onde med verdens stærkeste medicin: Ordet. For Uffe har siden sin ungdom drømt om at blive forfatter – og det skal familien og de gale venner hjælpe ham med.

Uffe er en pragtrolle til Søren Malling, der tumler rundt i slåbrok, underbukser og topmave – småskør (som psykologer nu engang er i folkekomedier) og hvilende i sin egen selvtilstrækkelighed. En drømmerolle for en karakterskuespiller, der formår at fremstille troværdig menneskelighed og smerte, midt i al vanviddet. Og selv om det er Gud, der pr. definition er centrum, får hver af familiemedlemmerne deres lille brik af en historie. Yngste bror er forelsket i en jævnaldrende pige og skriver smukke velformede digte til den udkårne – desværre mener pigens mor, at de er både frække og dristige – men så træder Gud i karakter og holder dundertale. Sjovest og stilistisk flottest, er den ældste brors bryllupsfest i frikirkemenigheden. Her nærmer vi os set-design og spillestil på højde med mesterinstruktører, som Wes eller Roy Anderson. Ved langbordet sidder de små-svedende og festklædte, hellige, selvgode, sikre i deres tro – ingen alkohol, ingen dans, men salmesang og opulent mad – ikke lige Uffes livsstil og han har lovet hustruen ikke at holde tale, men må dog sige et par ord til sønnen og svigerdatter – og det går naturligvis galt. Men hele set-uppet – med den ikke uefne jordbundne brud- er godt set og cinematografisk elegant afviklet.

Moren, den svenske sanger og skuespiller, Lisa Nilsson, er dejligt underspillet – den brik i familievanvids spillet, der nok står svagest. Ihærdigt forsøger hun at holde sammen på vanviddet – men hvorfor rejser hun sig dog ikke fra tyranniet – eller gør hun? Ellers er parcelhuset befolket med 'sjove' originaler (psykiske patienter), der er Guds øldrikkende menighed, der adlyder alle hans mange indfald – en enkelt kvindelig, er endda klar til at (for)føre den yngste dreng ind i de voksnes rækker. Snurrige typer, der skal understrege forvirring og manglende familiestruktur – og først og fremmest Guds dominans.
Gud taler ud er et fragmentarisk fortalt familiespil med genkendelige elementer af faderdominans og ungdomsoprør, midt i galskaben. Enkelte brikker lyser op – men hvor det samlede billede, hverken overrasker eller interesserer voldsomt. Meget i slægt med filmatiseringerne af Erling Jepsens romaner Frygtelig lykkelig og Undskyld jeg forstyrrer – ikke så mærkeligt, da alle tre har samme instruktør. Gud taler ud er ikke nogen Guddommelig Komedie – men mindre kan også gøre det. Filmen er underholdende, lidt skæv, ikke mindst fordi Søren Malling er Gud/Uffe for fuld udblæsning.

Vinterbrødre7/12
The Square23/11

Hvem passer ikke ind?