Anmeldt af:Lauge Hendriksen
Varighed:93 minutter
Instruktør:Raoul Peck

Premieredato:28-09-2017
Samuel L. Jacksonfortælleren
James Baldwin

James Baldwin er stadig relevant

I 2014 blussede raceurolighederne igen op i USA. Med billedet af den dr√¶bte afroamerikaner Michael Brown, der blev skudt ned af en hvid politibetjent, spredte urolighederne sig som en l√łbeild fra den lille by Ferguson til resten af landet. Urolighederne i Ferguson blev symbolet p√• et USA, der med en voksende ulighed havde skabt en underklasse i dyb frustration. En nation hvor hadet til alle ulmede lige under den p√¶ne facade, der blev kaldt den amerikanske dr√łm. Historien om Michael Brown har siden gentaget sig igen og igen. Akt√łrerne bliver skiftet ud, men rollerne er de samme. Den hvide politimand skyder og dr√¶ber den ubev√¶bnede sorte. Det har de seneste √•r f√łrt til voldsomme opt√łjer, hvor afroamerikanerne protesterer mod systemets forskelsbehandling af racer. Og det er som om, at den reflekterende sorte borgerrettighedsfork√¶mper James Baldwins tanker dukker op til overfalden og er stadig lige s√• relevante, som dengang han selv sad og diskuterede med Malcolm X og Martin Luther King.

√ėst for Paradis
I k√łlvandet p√• de seneste √•rs raceuroligheder i USA har instrukt√łren Raoul Peck lavet dokumentaren I Am Not Your Negro. Det er en god id√©. For James Baldwins tanker er desv√¶rre lige s√• aktuelle, som den tid hvor Martin Luther King kunne forf√łre halvdelen af nationen med: "Jeg har en dr√łm". Derfor er I Am Not Your Negro en vigtig film. En film der pr√¶senterer den begavede James Baldwins liv og tanker. Med billeder af nutidige voldsomme demonstrationer beviser filmen, at Baldwins tanker desv√¶rre er b√•de relevante og vigtige for at l√łse det had der gennemraser USA. Med en voiceover af Samuel L. Jackson, der gengiver Baldwins skrevne ord, kan publikum som de passive tilskuere konkludere, at Baldwins kritiske synspunkter ogs√• passer p√• nutidens USA.

Hvor Malcolm X ville g√• i forreste r√¶kke til kamp for sortes rettigheder, og Martin Luther King var folkeforf√łreren, der kunne mobilisere en halv nation for sin sag, s√• var James Baldwin den reflekterende, man ville have lyst til at diskutere raceproblematikken med over et glas whisky p√• en stille bar. Som en anden George Orwell, drager han til Paris i 1948. Her l√¶rer Baldwin bagsiden af det flamboyante victorianske kultursnobberi at kende. Men han l√¶rer ogs√•, hvad det vil sige at v√¶re, ikke sort eller hvid, men menneske. Og det er blandt andet de erfaringer, Baldwin tog med i sit virke. For han var en mand der i h√łj grad inddrog sig selv og sine erfaringer til empiri om den raceopdelte verden han befandt sig i. Han var hverken aggressiv eller ligefrem som de andre, men udstillede de menneskelige paradokser. Som n√•r han, uden at v√¶re ford√łmmende, ikke kunne forst√•, hvorfor han som sort mand skal holde med skydeglade cowboys nedslagtning af minoriteter. Med billeder af John Wayne der skyder p√• indianerne, form√•r Peck p√• elegant vis at visualisere Baldwins kritik af Hollywoods fors√łg p√• at glorificere en dunkel side af USA's historie.

√ėst for Paradis
Filmen er ikke en voldsom vred energiudladning, der ville v√¶re n√łdvendig for at retf√¶rdigg√łre Malcolm X, men s√•dan en film kom heldigvis ogs√• tidligere i √•r i form af Kathryn Bigelows Detroit. Desv√¶rre bliver I Am Not Your Negro til tider en s√łvndyssende h√łjtl√¶sning af Samuel L. Jackson. Men I Am Not Your Negro er en vigtig film, og det giver forh√•bentligt folk lyst til at dykke ned i James Baldwins omfattende v√¶rker, for de er stadig aktuelle. Det er som om, at man fra Baldwins grav kan h√łre ham gentage sit ber√łmte citat: "Fremtiden for negeren i dette land er pr√¶cis s√• lys eller m√łrk som fremtiden for dette land." Det viser I Am Not Your Negro p√• glimrende vis.

Bobbi Jene19/4
Hvad vil folk sige19/4
Midnight Sun12/4