Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Juno TempleCarolina
Justin TimberlakeMickey
Kate WinsletGinny
Max CasellaRyan
David KrumholtzJake

Hjertet har sine egne hieroglyffer

Vi er i forlystelsesparken Coney Island, New Yorks kombination af Bakken og Bellevues 'Fluepapir', i begyndelsen af 50'erne. Sk√łnne farverige technicolor-billeder fyldt med nostalgi a la mesterv√¶rket Radio Days, tilsat en rytmisk jazzhummen fra Mills Brothers m.fl., der toner over i et n√¶rbillede af den unge atletiske livredder Micky. Fra livrederstolen taler han i n√¶rbillede direkte til os nede i salen for at fort√¶lle, at livredderjobbet kun er en sommertjans, for han l√¶ser drama p√• college og dr√łmmer om at skrive teaterstykker om virkelige mennesker. Men nu skal vi h√łre hans historien om Ginny, Carolina, Richie...eller rettere Woody Allen. For Wonder Wheel er b√•de i stil, emne og melankoli helt og holden den 81-√•rige instrukt√łrs ‚Äď selv om tidligere films lille livstr√¶tte intellektuelle neurotiker, her er skiftet ud med en livsduelig sv√łmmeatlet, er emnet stadig den uforl√łste k√¶rlighed, som det siges i filmen: "hjertet har sine egne hieroglyffer".

Den fors√łmte servitrice Ginny, med en fortid som skuespiller, (spillet med indlevelse og konstant migr√¶ne af Kate Winslet) er sammen med sin 10-√•rige s√łn fra f√łrste √¶gteskab, havnet i et √¶gteskab med karruselpasseren, Humpty (vulg√¶re volumin√łse, Jim Belushi). Familien har til huse i et hj√łrne af et k√¶mpe Pariserhjul midt i al g√łglet, skydetelte, hamburgers og larm. Alle har dr√łmme. Humpty mest om lystfiskeri, Ginny om teaterscenen ‚Äď og den √¶gte store alt√¶dende k√¶rlighed, som hun finder hos Micky, vores fort√¶ller, den noget yngre livredder.
S√• er det at Humptys datter, Carolina (ung og spiselig, Juno Tempel) dukker op, efter 5 √•rs frav√¶r. Hun har brug for beskyttelse ‚Äď et sted at gemme sig, for hendes gangstermand er ude p√• at likvidere hende ‚Äď hun ved for meget om gangstermilj√łets forbrydelser. Den barske, brutale far forbarmer sig overfor hans lille pige ‚Äď og Ginny skaffer hende endda et job i √łsters-baren, hvor hun selv arbejder. Nu er de fire i 'lykkehjuls-lejligheden'.

Men lykken er lunefuld. Jalousi, sk√¶nderier, forviklinger, store dr√łmme og desillusioner, hvirvles rundt i et farverigt milj√ł, (fremragende kamera-arbejde af Vittorio Storaro, der ogs√• filmede Cafe Society 2016). Vores fort√¶ller Woody Allen junior (livredderen) f√•r doseret, b√•de til Ginny og Carolina, sine ynglings forfattere, William Faulkner og Eugen O'Neill i en s√•dan grad at Kate Winslet i douche billeder og hvid underkjole n√¶rmest bliver til Blanche DuBois fra A Streeetcar Named Desire.

Alle de kendte Woody Allen-elementer er der ‚Äď men livredderens historie vil ikke rigtig f√¶nge. Klich√©erne er for mange ‚Äď og humoren mangler. Det der ellers forlener alle Woody Allens film med et sk√¶r af overb√¶renhed ‚Äď for nok bebor vi helvedes forg√•rd, men humoren og selvironien g√łr, at det alligevel er til at holde ud. At den 10-√•rige Richie er en lille fr√¶kkert af en pyroman, der s√¶tter ild til alt, lige fra skolepsykologens papirkurv til parkens forlystelser, skal nok l√¶ses som Woody Allens lidt bitre farvel til det forlystelsesmilj√ł, hvor netop Alvy Singer i Annie Hall voksede op.

Selvf√łlgelig kan vi holde Wonder Wheel ud ‚Äď men forventningerne er s√• store, at nok nyder vi nostalgien og √¶stetikken i Coney Islands vulg√¶re g√łglermilj√ł i 50'erne, men vi har sv√¶rt ved at tage filmens karikerede typer for p√•lydende. Blandt de over 50 Woody Allen-spillefilm, med mesterv√¶rker som Manhattan, Den r√łde rose fra Cairo, Annie Hall, er Wonder Wheel blandt de svageste ‚Äď men alligevel en biograftur v√¶rd. Nyd milj√ł, musikken, stilsikkerheden og ikke mindst Kate Winslev ‚Äď for Woody Allen har noget at byde p√•, hver gang.

Bobbi Jene19/4
Hvad vil folk sige19/4
Midnight Sun12/4