Anmeldelsesdato:11-12-2017
Cristela Alonzoori.st: Cruz Ramirez
Chris Cooperori.st: Smokey
Nathan Fillionori.st: Sterling
Larry the Cable Guyori.st: Mater
Armie Hammerori.st: Jackson Storm

Der er stadig benzin i tanken

Af Pixars mange franchises er Biler ret speciel. Den første film er en omgang americana-dyrkelse, hvor den selvfede unge sportsvogn Lynet McQueen lærte at stoppe op og dufte, ikke til roserne, men til landevejen, i en lidt sløvt fortalt kopi af Doc Hollywood. Det er ikke Pixars bedste, men til gengæld en af de mest indbringende, især fordi de talende biler blev et gigantisk hit i legetøjsform på alle verdens børneværelser. Den affødte af samme grund sin egen dovne spin-off serie produceret af Disney startende med Flyvemaskiner. Så kom Biler 2, efter min mening Pixars dårligste film, der trak bilerne med ind i et actionfyldt spion-univers. Biler 3 vender tilbage til kilden med en film, der har præcis samme svagheder som Biler, men heldigvis også samme styrker.

Walt Disney Studio Motion Pictures
En ny pædagogisk lærestreg venter på Lynet McQueen (med dansk stemme af David Owe). Som det sker for os alle er han nemlig blevet gammel, og en ny generation af racerbiler er ved at tage hans plads. Det presser stakkels Lynet ud over, hvad han kan klare og efter et dramatisk styrt, må han i genoptræning. Det sker under kyndig vejledning af den unge og entusiastiske træner Cruz Ramirez (dk. stemme Johanne Louise Schmidt). Men spørgsmålet er om Lynet overhovedet stadig bør kæmpe for at være nummer 1, eller om han bør finde sig en ny plads i livet og give plads til nye talenter. Hint: Det er det sidste.

Biler 3 er alt hvad Biler 2 skulle have været. På mange måder er den en gentagelse af den første; Lynet skal igen lære lidt om venner, livet og alt det der, ved at komme ud af sine faste rammer, men af flere grunde bliver det mere end en slatten gentagelse. Det er herligt at få et gensyn med de elskede karakterer fra den første film, mens de mere irriterende – Bumle, jeg kigger på dig – har en klædeligt begrænset rolle. Det giver plads til nye figurer, hvor især Cruz skiller sig ud som et friskt pust. Hun er en kvindelig pendant til McQueen, men den røde racerbils arrogance er hos Cruz udskiftet med store mængder pep og en smittende entusiasme, flot spillet af Johanne Louise Schmidt.

Walt Disney Studio Motion Pictures
Den dvælende dyrkelse af amerikansk skønhed er også tilbage, og teknologiens fremskridt har kun gjort Pixars højnede udgaver af de amerikanske landskaber endnu mere imponerende. Store dele af Biler 3 udfolder sig som en god gammeldags amerikansk roadmovie, og den udviser stor kærlighed til den amerikanske sjæl, uden at det bliver kvalmt. Mindre stille og rolige er de blændende racer-sekvenser. De er fantastisk godt udført og fungerer både som gribende actionsekvenser, og blændende opvisninger af Pixars tekniske kunnen. Udover de store løb er et sydstats-destruction-derby et af filmens humoristiske højdepunkter.

Biler 3 er en værdig efterfølger, der viser at Pixars måske kedeligste franchise stadig har benzin i tanken – også til flere film. Den er blændende smuk og leverer en sød historie. De fleste voksne, og sikkert også en god portion børn, ser nok den belærende pointe komme på lang afstand. Det skyldes ikke mindst at filmen – som også Biler gjorde det – tager sig god tid til at folde sin historie ud. Til tider også for god tid. Et lidt højere tempo havde ikke skadet. Men det virker nu alligevel. Det afsluttende løb får leveret sin rørende pointe, så den klassiske Pixar-gåsehud og tilhørende snøften indfinder sig, men der kunne godt have været lidt mere tryk på speederen på vej dertil.

Det er ikke meget ekstra man får med blu-ray'en: Et kommentarspor, kortfilmen der var filmens opvarmning i biografen og sølle tre featuretter.

Kortfilmen Lou, om en bølle i skolegården der kommer i kamp med karma, er bestemt et gensyn værd, mens de tre making of-indslag, der trods deres overskuelige længde, ikke er hører til de mest ophidsende af slagens. Der er en animeret uddybelse af den gule skolebus fra Helvede, en tur til racercenteret Hendrick Motorsports og 8 minutters fokus på den charmerende nye figur, Cruz Ramirez.

Heldigvis er der mere info at komme efter på kommentarsporet, der domineres af instruktør Brian Fee, som sammen med nogle af producerne fortæller løs om både scenerne individuelt men også om betydningen af diverse valg, de tog undervejs i processen. Uinteressant er det ikke, men omvendt er det heller ikke det mest spændende kommentarspor nogensinde. Tydeligt er det dog, at de elsker deres film, og så tilgiver man nemt de kedsommelige passager.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri11/1
Væbnet med ord & vinger11/1
Hjertestart4/1