Kristoffer JonerKjetil
Marlon MorenoTavo
Kristoffer BechDaniel
Ellen Dorrit PetersenCamilla
Marcela CarvajalPilar

Vejen til min søn

Børn kan büde vÌre nuttede og anstrengende. I det ene øjeblik knuselsker man dem, og i det nÌste øjeblik forbander man deres provokerende opførsel. Indimellem truer nogle forÌldre endda med at bortadoptere dem, men det bliver oftest og heldigvis ved den ildevarslende trussel. Südan forholder det sig ikke helt i det norske drama Hjertestart af Arild Andresen. I filmen møder tilskueren en desperat og apatisk norsk familie, der har adopteret drengen Daniel (Kristoffer Bech) fra Columbia. Deres altovervejende problem er dog, at de ikke evner at nü ind til drengen følelsesmÌssigt, der undertiden gür sine helt egne veje. Faren Kjetil (Kristoffer Joner) arbejder pü en boreplatform og moren Camilla (Ellen Dorrit Petersen) er hjemmegüende. Kort tid efter dør Camilla, hvilket efterlader Kjetil i et eksistentielt tomrum, som han forsøger at undslippe ved at tage til Columbia for at opsøge Daniels biologiske mor. Men dette er et udspekulere püskud, for i virkeligheden planlÌgger Kjetil at give Daniel tilbage.

41shadows
OrdinĂŚr kernefamilie
Hjertestart er pü papiret en norsk film, men størstedelen af filmen udspiller sig i Columbias myldrende byliv, og samtalerne foregür mestendels pü gebrokkent engelsk. Til trods for at filmen foregür i et latinamerikansk land, er det ganske forbløffende og godt, at der ikke bliver sat sÌrlig meget fut i melodramatiske optrin eller koleriske anfald. TvÌrtimod er filmen kendetegnet ved et ganske sagtmodigt og underspillet følelsesunivers. Fra tid til anden er der enkelte konfrontationer mellem far og søn, men de virker ikke alt for overdramatiserede, eller som noget der ikke kunne forekomme i en hvilken som helst ordinÌr kernefamilie. Den lavmÌlte følelsestone er faktisk en af filmens største styrker. Derudover bør skuespillet mellem far og søn fremhÌves.

Far og søn forhold
Kjetil fremstür som en handlingens mand, der lever efter rationelle principper og reagerer med vrede, nür han ikke kan gennemskue en følelsesladet situation. Süledes kommer han flere gange pü dybt vand i mødet med den fremmede kultur i Columbia. Men langsomt formür Daniel at nedbryde farens panser. Selvom Kristoffer Bech spiller med et langt mere begrÌnset udtryksregister, sü klarer han det nÌsten ligesü fremragende i rollen som sønnen Daniel, som Kristoffer Joner i rollen som faren Kjetil. Det er nÌppe kulturelle forskelle, der ligger bag konflikten mellem far og søn, men nÌrmere to kolliderende livsverdner. Heldigvis moraliserer Hjertestart ikke synderligt, men ønsker nÌrmere at skildre et anspÌndt og fastlüst far og søn forhold. Med tiden lykkedes det faktisk Kjetil at finde døren ind til sønnens indre, og heri bestür en god pointe om, at det krÌver tülmodighed og dybfølt kÌrlighed. Noget som Daniel understreger flere gange, at han ikke bliver skÌnket.

41shadows
Fast støtte
Det er ikke kun far og søn dramaet, der driver Hjertestart rimelig gnidningsfrit fremad. I Columbia møder de den karismatiske taxichauffør Tavo (Marlon Moreno) og dennes familie. Han bliver en fast støtte i Kjetils søgen, og et venskab opbygges langsomt, men med tiden stilles Kjetil overfor et afgørende valg. Visuelt set er Hjertestart ganske velafviklet. Stilen kan bedst betegnes som dokumentarisk med det hündholdte kamera og de mange velturnerede montageindstillinger undervejs samt det distinkte lydspor. I det store hele er Hjertestart en sevÌrdig film, selvom den aldrig helt borer sig dybt ind i hjertekammeret. Men den skal nok fü hjerterytmen lidt ud af kurs med dens moralske dilemmaer og glimrende skuespil.

IndlÌg:

Den dag pĂĽ stranden6/9

I hvilken film hører man følgende citat: