CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Nelyubov

Produktionsland:
Rusland, Frankrig, Tyskland, Belgien

Produktionsår:
2017

Manuskript:
Oleg Negin, Andrey Zvyagintsev

Producere:
Gleb Fetisov
Sergey Melkumov

Fotograf:
Mikhail Krichman

Klipper:
Anna Mass

Komponist:
Evgueni Galperine
Sacha Galperine

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Filmbazar

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 3 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
09-06-15:
Leviathan
20-04-07:
The Return
 


Loveless

Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Genre:Drama
Varighed:127 minutter
Instruktør:Andrey Zvyagintsev
 
Premieredato:04-01-2018
Medvirkende:Som:
Maryana SpivakZhenya
Aleksey RozinBoris
Matvey NovikovAlyosha

En dreng forsvinder
 
En dreng forsvinder og forældrene, der står overfor en skilsmisse, iværksætter en stor og langvarig eftersøgning. Hvis det gik efter den dramatiske håndbog for filmsnedkere, ville deres søgen, bringe forældrene tættere sammen i en fælles selvransagning. Men sådan en film er Loveless ikke. Slet ikke. Nok er rammefortællingen drengens forsvinden – men budskabet er langt mere hjertegribende og samfundsafslørende. For mesteren bag filmen er russeren Andrey Zvyagintsev, der blandt andet står bag filmene Elena (2011) og Leviathan (2014), begge kritikkerberømmet og festivalpristagere til overflod.


Copyright:
Filmbazar
Alyosha er en indesluttet sky tænksom dreng, som 12-årige ofte kan være. Han søger i sin ensomhed væk fra det halvmondæne forstadsbyggeri i Moskva. En søgen ind i en eventyragtig, kold, snefuld skov, tæt på en mørk flod. Et enebarn, hvor forrældrenes ruin af et ægteskab vælter ned over ham, mens han tomt stirrer frem for sig. Zhenya, drengens mor, en moderne, selvbevidst, velplejet modist og indehaver af en skønhedsklinik, har kun irritation og kulde overfor sønnen. Faren, Boris, viser heller ikke nogen nærhed. Kulminationen nås, da forældrene i forbindelse med den forestående skilsmisse, har et kæmpe skænderi med drengen som kastebold, hvor de begge afviser, at påtage sig forældremyndigheden over sønnen – for begge har allerede indledt nye parforhold, hvor sønnen ikke passer ind i. Et hjertegribende ego-kynisk, verbalt skilsmisse-slagsmål, som Alyosha overhører gennem badeværelsedøren – nærbilledet af drengens tavse skrig, tårevældet, brænder sig ind på nethinden.
Derefter forsvinder Alyosha.

Chokerende, men moren opdager først næste dag (hun tilbragt natten hos elskeren!), at han ikke har sovet hjemme. Langtsomt går det op for dem begge, at det ikke kun er en kortvarrig forsvinden. En henvendelse til politiet, viser kun ligegyldighed og bureaukrati. Eneste trøst: "stattestikken viser at forsvundne dukker op igen". Faktisk er en frivillig beboerorganisation, den eneste der viser sympati, vilje og evne til en billedladet, storladen gennemsøgning af nærområdet. Resultatløst. Er kidnapning en mulighed?


Copyright:
Filmbazar
Undervejs kommer vi uhyggelig tæt på Boris (Aleksey Rozin) og Zhenya (Maryana Spivak) – og dagligdagen i det ny Rusland, hvor mange af Vestens dårligdomme synes kopieret. Zhenya, har fundet en ny-rig ældre elsker, der i flotte prangende, modernistiske omgivelser, udstråler materiel succes – og tomhed, som en iskold kærlighedsakt understreger. Boris har, i jagten efter lykken, forelsket sig i en ung pige, som han har gjort gravid.
Ikke kun kommer vi de to forældre nær – heller ikke det russiske samfund går ram forbi. Boris' chef er ny-konservativ med respekt af de sande værdier, som nationalisme, familieliv og religion – han tåler ikke en skilsmisse, så Boris må forsøge fortsat at spille ægtemand, for at umdgå at blive fyret. Zhenyas beauty salon, er et frastødende billede på det ny Rusland, fyldt med narsisme, Instagram og selfier. Også mødet med hendes moder understreger yderligere den maglende ægte kælighed, denne gang dog med et strejf af humor.

Boris og Zhenya er to ulykkelige menensker, der søger lykken gennem andre, istedet for hos sig selv. Omgivet af et koldt samfund, der i sin prioritering af de materielle goder, en dyrkelse af luksus, der ikke giver plads til kærlighed.
Loveless er både en psykologisk mikroskopi og et røngenbillede af et koldt og umenneskeligt samfund. En gribende øjenåbner af en spændingsfilm, der i sin mystik og eftersøgning giver mindelser om Antonionis L'avventura. Velspillet – så det gør ondt – mesterligt kameraarbejde (Mikhail Krichman) og en instruktion, der bestemt har fortjent Cannes festivalens Prix du Jury.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Sicario 2: Soldado19/7
Mamma Mia! Here We Go Again19/7
Landet af glas19/7
Skyscraper12/7
Under træet5/7
Ant-Man and the Wasp4/7
Du er den28/6
Hereditary28/6
Far til fire i solen28/6
Huset ved havet28/6
Flere bio-anmeldelser
 
The Shape of Water16/7
Game Night13/7
Molly's Game6/7
Black Panther2/7
Den skjulte tråd29/6
Coco22/6
De originale21/6
Darkest Hour14/6
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvor er Jack Nicholson født?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Søg på Google