Anmeldt af:Anne Højgaard

Jacob TremblayAuggie
Owen WilsonNate
Julia RobertsIsabel
Izabela VidovicVia
Mandy PatinkinMr. Tushman

Auggie erobrer verden bag sin Starwars-hjelm

Lyder det bekendt? Det er det også. Wonder er en film om et emne, som vi har set mange gange før, og skåret over en velkendt amerikansk model. Auggie (unge Jacob Tremblay fra Room) er 9 år og født med en genetisk sygdom, som har deformeret hans ansigt og tvunget ham til at gennemgå 27 operationer før han fyldte 10. Hans mor (Julia Roberts) har undervist ham derhjemme, men nu har de besluttet, at Auggie skal i en almindelig skole og møde andre børn. Det er med angst og bæven, at de sender ham afsted, for vi ved jo alle, at skolen er et ondt og råt sted, hvor der mobbes og krænkes og man holdes udenfor, hvis man ikke ligner et gennemsnitsbarn.
Selv den flinke skoleinspektør kan tilsyneladende ikke hindre, at Auggie må lide ydmygende nederlag og høre på nedværdigende kommentarer. Også de børn, der prøver at vise Auggie venskab, presses til at vende ham ryggen.

Auggie tager det meste med oprejst pande bag den Star Wars-hjelm, som han næsten altid går med, og han bider ydmygelserne i sig, undtagen når han tillader sig at søge trøst hos sin mor, spillet af Julia Roberts. Hun er den bekymrede type mor, som er klædt i fornuftigt tøj og flade sko og på alle måder signalerer, at hun er en 100 procent omsorgsfuld mor. Ikke lige en rolle, vi er vant til at se Julia Roberts i, og faktisk heller ikke en særlig klædelig rolle. Mest fordi figuren er så endimensionel og forudsigelig og samtidig usandsynlig i al sin amish-klædte stil, at den er svær at tro på. Og Julia Roberts dejlige smil og charmerende kant får ikke megen plads i denne film.

Wonder er bygget op i en slags akter, hvor vi først ser tingene fra Auggies eget synspunkt i form af en voice-over, hvor han selv fortæller. Næste kapitel er dedikeret til hans storesøster Via og derefter til et par kammerater. Det er en god idé og gør, at vi får lidt andre vinkler på det at være i familie med eller ven med en, der er anderledes, og især Izabela Vidovic er helt skøn og troværdig i rollen som Auggies storesøster, skrøbelig og stærk og med et af den slags ansigter, man har lyst til at se mere på.

Til gengæld kan man godt blive træt af at se på Auggies ansigt, og det er ikke fordi det er deformt, men mere fordi den maske, der er skabt til ham, er så silikonetyk, at hans ansigt bliver nærmest udtryksløst. Så skønt masken er godt lavet er det svært at se bort fra, at det er en maske. Alligevel er Wonder på sin egen måde en charmerende og opbyggende film om venskab, som taler i børnehøjde og prøver at børn til at forstå, hvad det gør ved både mobber og offer. Filmen viser en vej til at se ind bag facaden og finde, hvad vi alle har til fælles. Der er utraditionelle indslag, hvor Star Wars-figurer optræder sammen med personerne som en slags symboler på Auggies tankeverden, og det fungerer. Wonder er effektivt fokuseret på sit budskab og det går igennem, også uden at falde alt for meget i den sentimentale grøft.

I Syrien21/6

Hvilken amerikansk skuespiller spiller hovedrollen i Viscontis overdådige Leoparden?