Ki Hong LeeMinho
Kaya ScodelarioTeresa
Thomas Brodie-SangsterNewt
Will PoulterGally
Rosa SalazarBrenda

Genkendeligt men effektivt

Under optagelserne til den tredje Maze Runner-film, blev den unge hovedperson Dylan O'Brien slemt smadret under et stunt, der gik galt. Optagelserne måtte derfor stoppes og fans har måtte vente et ekstra år på at få finalen på filmatiseringen i biografen. Men nu er den her. O'Brien kom sig – efter flere måneders genoptræning – og Maze Runner 3: Dødskuren har næsten også være ventetiden værd. Det er i hvert fald ingen skidt afslutning.

Det er omvendt heller ikke genial – eller bare nytænkende – action vi har med at gøre, men selvom filmen tilmed at endnu længere end forgængeren er den heldigvis et hak bedre. Lidt strammere skruet sammen, lidt heftigere i tempo og langt mere underholdende. Den er nærmest ikke kedelig i løbet af sine lange 142 minutter. Og så byder filmen både på nogle overraskelser og en håndfuld actionklichéer. Men instruktør Wes Ball har efter de første to film i serien fået varmet godt op og hovedsageligt er Maze Runner 3 velfungerende.

Plottet er dog den evigt gentagende situation med en gruppe unge på flugt. Først var de fanget i labyrinten, så i zombie-befængt ørken og nu skal Thomas & Co. kæmpe sig vej igennem fjendtlig metropolis. Drengene er simpelt kommet til verdens sidste – velfungerende – storby, hvor WCKD befinder sig, og død over fjenden. Okay, så drengene er egentlig bare mere ude på at finde Minho, der er blevet snuppet af af WCKD-gruppen, som omvendt vil gøre alt for at få fingrene i kuren til den sygdom der har forvandlet folk til zombier, en sygdom vores unge hovedpersoner er immune overfor, og så alligevel ikke.

For med afslutningen af Maze Runner-serien hører der sig naturligvis også både uretfærdige dødsfald og moralsk retfærdige dødsfald. Vi kan ikke have en young adult-filmtisering uden ikke at skulle tude over mindst en ubarmhjertig død og Dødskuren disker selvfølgelig også op med disse. Men inden da skal vi forskellige spændingsscenarier igennem sammen med vores unge flok helte og heltinder og deres lidt mere rynkede kompagnoner, og det er alt sammen udmærket i øjeblikket og imidlertid glemt igen hurtigt efter rulleteksterne.

Game Night22/2
The Shape of Water22/2
Molly's Game22/2