Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Colin FarrellGeorge Pierce
Carmen EjogoMaya Alston
Amanda WarrenLynn Jackson
Sam GilroyConnor Novick
Tony PlanaJessie Salinas

Flot skuespilpræstation i rodet borgerrets film

I kr√łllet t√łj haster han, med en svulmende sagsmappe under armen, vuggende, som en vingeskudt krage gennem Los Angeles travle gader. En original i menneskemyldret. Forsvarsadvokat. Ikke som de andre, aldrig selv i forsvarsskranken, men manden i det lille advokatkontors baglokale, der n√¶sten autistisk, kan alle straffelovens paragraffer udenad og har viet sit liv til kampen for retf√¶rdighed. Det er ham, der forbereder sagerne for forsvarsadvokaten. Ham, der st√¶digt og uforf√¶rdet k√¶mper for borrettighederne, p√• v√¶ggene i hans lille roede lejlighed h√¶nger plakaterne med 70'er forbillederne: Angelia Davis og Bayard Rustin. Roman J. Israel, Esq. st√•r der p√• den idealistiske kompromisl√łse, kr√łllede advokats visitkort, alias Denzel Washington.
For instrukt√łren/manuskriptforfatteren Dan Gilroy (instrukt√łrdebut med Nightcrawler, 2014) har skrevet/kreeret rollen til den sorte skuespiller, der i alle nuancer og til de mindste facetter er Roman J. Israel ‚Äď med et s√• hudl√łst indforst√•et spil, at han burde v√¶re t√¶t p√• at kunne l√¶ne sig op af √•rets Oscar.

Roman J. Israel, Esq. fort√¶ller om advokatens tr√¶ngsler, da hans chef og mentor, som han har betjent gennem mere en 40 √•r, pludselig d√łr af et hjertetilf√¶lde. Hvad s√• med advokatfirmaet og hans rolle i det idealistiske tomands-firma ‚Äď der ovenik√łbet bliver erkl√¶ret konkurs. I en usikker arbejdsverden s√łger Israel forg√¶ves job andre steder ‚Äď men hans indadvendte, komplekse karakter og kr√łllede hjerne og jakkes√¶t virker ikke motiverende for en ans√¶ttelse i de mere etablerede advokatkontorer, langt v√¶k fra det idealistiske kontor, hvor afd√łde har v√¶ret hans forbillede gennem et langt liv. Israel f√•r kontakt med en militant borgerret organisation af NGO‚Äôer, ja, en kvindelig idealist, Maja (Carmen Ejoco), bliver noget der kan minde om forelsket i ham. "Det er dig og din generation af kompromisl√łse idealister, vi st√•r p√• skulderen af", siger hun beundrende til Israel, der da ogs√• f√•r lejlighed til at tale til hendes unge gruppe af aktivister ‚Äď ogs√• her virker hans excentriske facon som en provokation fra fortiden uden succes hos de unge.

Og nu tager filmen en uventet drejning. Vores "borgerretshelt" beg√•r en b√•de moralsk og juridisk ugerning ‚Äď der giver ham mulighed for at indkassere en udsat bel√łnning p√• $100.000. Resultatet: Ny t√łjstil, brun habit med afstemt slips og vest. Ogs√• den gamle lejlighed med stribevis af vinyl-jazz og lovb√łger bliver skiftet ud med eksklusiv streamlinet bolig. Peanutbutter sandwicherne bliver til gourmetmad, ja, selv det strittende sorte h√•r bliver glat og redeligt(!) ‚Äď en sk√łn ferie ved Malabous strande, skal han da ogs√• have for de mange dollars. Hans liv og hele hans humanistiske tilgang til retssystemet er kort til revision.

Men tiderne skifter hurtigt. Den ny firmaboss og forsvarsadvokat, cool og begavet spillet af Colin Farrell, finder en plads i kontoret, til den egenr√•dige advokat, der ikke kun har fundet en ny facon, men en helt ny livsstil, der bringer ham ud p√• en desperat rejse og en selvransagelse, der truer med den store nedtur og katastrofe ‚Äď men 'rejsen' ender cirkul√¶rt. Det er ikke nogen tilf√¶ldighed at √•bningsreplik og slutreplik er den samme. Fra et tunnelsyn og intolerant overfor enhver afvigelse ‚Äď og dermed uden evne til at lytte ‚Äď erkender han nu (m√•ske) kompromisets v√¶rdi.

Filmen vil mere. Vi opdager det amerikanske retssystems tr√¶ghed. Over 90% af kriminalsagerne, forvandles til tilst√•elsessager i en forhandling anklager/forsvarer/dommer imellem, ved hj√¶lp af l√łfte om strafneds√¶ttelse. Kan det virkelig passe? At forsvarssystemet er afh√¶ngig af den anklagedes √łkonomiske form√•enhed, havde vi nok en mistanke om ‚Äď men at det gjaldt helt ned til sm√•kriminelles sager, chokerer og ryster.
Roman J. Israel Esq. er i sin fort√¶lling lidt af en rodebutik. Hvad er det for en historie ‚Äď og h√¶nger forl√łbet overhovedet sammen. Men p√• trods af dens manglende struktur og logik, m√• man anerkende Denzel Washingtons skuespilpr√¶station ‚Äď og det har nok ogs√• v√¶ret hovedid√©en med at producere denne lille, lidt rodet film, uden nogen egentlig pointe.

Black Panther15/2
Django: The King of Swing15/2
Den skjulte tråd15/2