Vincent D'OnofrioFrank Kersey
Elisabeth ShueLucy Kersey
Camila MorroneJordan Kersey
Dean NorrisDet. Kevin Raines
Kimberly EliseDet. Leonore Jackson

Høj pistolføring i Chicago

Umådelig dårlig timing må siges at præge premieren på Eli Roths våbenforherligende spillefilm Death Wish: En mand ser rødt. Filmen kommer i kølvandet på det seneste skoleskyderi i USA og den følgende modstandsbevægelse. Som konsekvens rammer filmen derfor meget uden for den politisk korrekte skive.
Death Wish er en genindspilning af hævnthrilleren En mand ser rødt med Charles Bronson fra 1974. Det kan være svært at gennemskue, om Death Wish direkte hylder eller måske indirekte kritiserer retten til at bære våben. Slutscenen er hvert fald meget dobbelttydig. I hovedrollen som den blodtørstige enmandshær ses Bruce Willis, der som bekendt tilhører (tilhørte?) superligaen af moderne helteskuespillere. Umiddelbart er historien i Death Wish ligeså forudsigelig, som der vil blive sagt ammen i kirken. Der er tale om en klassisk og banal hævnhistorie, men for småprimitive sjæle som undertegnet er det svært ikke at småfryde sig over de mange velorkestrerede actionscener i filmen.

Kynisk røverbande
Bruce Willis spiller den succesfulde kirurg Paul Kersey, der bor i voldsplagede og vindblæste Chicago. Dagen lang redder Kersey ildetilredte patienter fra døden og i fritiden overøser han sin familie med kærlighed og hengivenhed. Udadtil virker Kersey til at være en mand med få karakterbrister. Men indadtil bag den flotte og skinnede fernis lurer som bekendt stærke destruktive og dyriske kræfter. Disse kræfter slippes hurtigt løs i filmen, da en kynisk røverbande med skræmmende masker, guldtænder og tatoveringer bryder ind i familiens prægtige forstadsvilla og myrder konen og overfalder datteren. Den traumatiske og meningsløse begivenhed afføder en kædereaktion af vrede, hævn og fortvivlelse hos Kersey.

Sensationshungrende medier
Antihelten Kersey rammes af den obligatoriske emotionelle deroute, hvilket illustreres via hans forskansning i kælderen foran det flimrende fjernsyn med pizzabakkerne på gulvet og de tomme ølflasker ved poolen. Et tv-indslag med en nævnenyttig kvinde med høj geværføring får pludselig Kersey på andre tanker. Det lykkedes Kersey at stjæle en Glock pistol fra en mand på operationsbordet, og kort efter kommer den i brug i en spontan skudduel. Kersey stikker af og får aldrig æren for at have reddet en sagesløs kvinde. Efterfølgende udråber flere sensationshungrende medier ham, som manden med leen. En nutidig retskaffen sherif i skikkelse af en ordinær hætteklædt borger, der har taget loven i egen hånd. Her rummer filmen formentlig en politisk kommentar om retten til civil ulydighed og en kritik af inkompetente embedsfolk og politikere.

Kitsch og kliché
Man skal mildest talt holde på hat og briller, når de mange filmtekniske virkemidler tages i brug i Death Wish. Hurtig klipning, flotte helikopterskud, velkreerede effektlyde og dramatisk underlægningsmusik, udgør den velsmurte underholdningsmotor i filmen. Miljøtegningen er rimelig overbevisende, selvom den indimellem balancerer på en knivsæg mellem kitsch og kliché. Således føres tilskueren først ind i et bedsteborgerhjem med stort samtalekøkken og lækker swimmingpool for siden at komme ind på gedulgte beværtninger og et skummelt bilværksted. I det store hele tegnes et fint og varieret billede af Chicagos byliv.

Psykologisk sandsynlighed
Den græske filosof Aristoteles argumenterede i fordums tid for, at et drama skal være sandsynligt. Dette narrative fortællekrav opfyldes ikke altid lige konsekvent i Death Wish. Til tider mangler filmen psykologisk sandsynlighed og afgørende beviser blotlægges ligefrem for øjnene af Kersey. Her savner man det dramaturgiske raffinement fra Andrew DavisFlygtningen, som Death Wish er beslægtet med. Skuespilmæssigt klarer Willis sig sikkert igennem menageriet, mens biroller som onklen Frank (Vincent D'Onofrio) og datteren Jordan (Camila Morrone) virker lettere karikerede. Death Wish skal roses for det opskruede og hæsblæsende tempo samt den flotte billedside. Modsat kommer den til kort, når det gælder de dramaturgiske fremdriftskomponenter, der minder én om, at filmen langt hen ad vejen er skåret over en ret forudsigelig metervare liste.

Hvilken film har Marissa Tomei IKKE spillet med i?