Olivia CookeSamantha /Art3mis
Ben MendelsohnNolan Sorrento
Lena WaitheHelen /Aech
Simon PeggOgden Morrow
Mark RylanceJames Halliday /Anorak

Tilbage til fremtiden

Han har befundet sig i det historiske hjørne gennem sine sidste mange film, ham Steven Spielberg, men nu er han tilbage i topform. Ikke at Oscar-vinderen ikke også mestrer det historiske drama, men War Horse og Spionernes bro har ikke lige frem været højdepunkterne i mesterens karriere. Ready Player One vil omvendt med stor sandsynlighed ende i toppen af listen over Spielbergs film, for den besidder først og fremmest så stor kærlighed og så meget overskud, at de fleste af hans kolleger – selv alle dem halvt hans alder – bør være grønne af misundelse. Ready Player One er en filmisk fest.

Warner Bros.
Ghetto superstar og den store troldmand
Vi er i fremtidens USA, i en trailerpark i Ohio, hvor vi er medpassager til teenageren Wade Watts skiftevis triste og vilde tilværelse, for som sine medmennesker befinder han sig i det virtuelle univers OASIS det meste af sine vågne timer. I den virkelige verden, der stort set er ved at falde fra hinanden i året 2045, har han kun sin moster tilbage, og det er derfor ganske forståeligt, at han nærmest lever i OASIS. Her har hans avatar Parzival styr på sagerne, hvor han sammen med bedstevennen Arch og hans crush Art3mis, forsøger at finde tre nøgler efterladt af skaberen af OASIS, James Halliday, der nogle år tidligere døde og efterlod sit alternative univers til den heldige og dygtige person, der måtte finde det ultimative Easter Egg. Men for at få fingrene i ægget skal man altså først finde de tre eftertragtede nøgler. Og Parzival gør ikke andet end at forsøge. Han leder i alle ender, kanter og arkiver i OASIS, og jo mere hans ser og lægger sammen, jo mere skruer Spielberg op for spændingen.

Eventyrlig hyldest hyldest
Ready Player One er bygget på Ernest Clines bestseller, der pudsigt nok er kraftigt inspireret af forfatterens opvækst på Steven Spielberg-film, og herlighederne er basalt bare en eventyrfortælling om en ung persons rejse mod en bedre verden. Derfor er det selvfølgelig ikke overraskende, at Wades Parzival finder en nøgle eller to, men som eventyrreglen dikterer er det netop rejsen, der er altafgørende for oplevelsen og målet. Specielt for et ungt menneske, hvis mønstre og holdninger stadig ikke er fastgroede bitterheder, er det afgørende at man er villig til at sætte spørgsmålstegn ved sin virkelighed, og her er det næsten umuligt ikke at gøre. Som publikum kan vi nemt se forskel på nedslidte Ohio og lækre OASIS, men jo længere ind vi kommer i moralen, jo mere tvivl sår Spielberg & Co. både om virkeligheden og OASIS. Er det virkelig så henholdsvis slemt og så godt som vi og Wade tror?

Warner Bros.
Fra The Iron Giant til The Shining
Ikke fordi at Spielberg & Co spilder så megen tid på filosofering som at jokke sømmet i bund og imponere os med lir og fede idéer. For OASIS er et seriøst sjovt sted at være, og heldigvis er det her filmen mest opholder sig. Åbningsscenen er et vildt racerløb igennem et kunstigt New York, jeg siger kunstigt fordi det rigtige New York normalt ikke har en T-Rex rendende i gaderne, hvor vejene knækker, bygningerne ramle og endelig King Kong i dårligt humør forsøger at stoppe dig. Det er så vanvittigt opfindsomt tænkt, at man det meste af filmen igennem ikke kan få smilebåndene under kontrol, mens man kastes igennem denne ene mere langt ude actionsekvens efter den næste. Der er en ordentlig bunke hyldester til især 80’erne, men hele OASIS er et overrumplende reference-univers til all former for film, spil og almen popkultur. Man behøver naturligvis ikke være nørd for at nyde Ready Player One, men er man, bliver man blot ekstra forkælet.