Tom HanksBen Bradlee
Sarah PaulsonTony Bradlee
Bob OdenkirkBen Bagdikian
Tracy LettFritz Beebe
Bradley WhitfordArthur Parsons

Solidaritet og samarbejde

Det er l√¶nge siden Steven Spielberg har laveret en solid sammenskruet film (hvis ikke man t√¶ller Ready Player One, som i hjemlandet f√łrst fik premiere flere m√•neder efter The Post), der aldrig n√•r at kede i sine 115 minutters intens spilletid. Men emnet er da ogs√• top aktuelt og de centrale skuespillere er store darlings, og alligevel er det den dramatiske historie, der filmens hjerte. Eller rettere det er afsl√łringen af denne historie, der er filmens hjerte og sp√¶ndende drivkraft.

Det er virkelig sv√¶rt ikke at sammenligne The Post med Alan J. Pakulas 1976-filmskat, All The President's Men og ikke kun fordi plottet udspiller sig p√• samme avis i samme √•rti, og begge film er sv√¶rt stemningsm√¶ttede. Her er vi dog nogle √•r tidligere i verdenshistorien. Watergate-skandalen er ikke begyndt at rulle endnu, men en anden og mindst lige s√• omfattende politisk fad√¶se er sagens kerne. De s√•kaldte Pentagon-papirer, en ordentlig bunke dokumenter der essentielt afsl√łrer at den amerikanske regering har vist Vietnam-krigen var en fejltagelse helt fra start.

Med The Post menes der The Washington Post som ved filmens begyndelse er ved at √¶ndre struktur, og internt ligger avisen og dens ejer, society-dronningen Katharine Graham i mildt kaos. Fru Graham er ekstremt usikker ved f√• avisen b√łrsnoteret, og mange af hendes advokater arbejder n√¶sten imod hende og afskriver hendes kompetencer. Og selvf√łlgelig f√•r avisen pludselig en k√¶mpe etisk udfordring lige i det allermest s√•rbare √łjeblik. De f√•r muligheden for at opf√łlge The New York Times‚Äô store reportage om Pentagon-dokumenterne vel vidende at den konkurrerende avis af retten er blevet stoppet i at skrive om dokumenterne. Nu har de f√•et adgang til dem. Skal de trykke denne vigtige historie eller ej?

Meryl Streep slog igen Oscar-rekort (21. nominering) ved at blive nomineret for sin pr√¶station som 'Kay' Graham, og selvom dette bestemt ikke er hendes mest flamboyante eller lidende levering i Oscar-sammenh√¶ng, s√• er hendes denne gang nedspillede og nuancerede spil fornemt virkningsfuldt. Hun er overbevisende tvivlvende, ydmyg, t√łvende og endelig helt r√łrende som denne elegante frue, der pludselig er p√• dybt vand uden selvtilliden er i orden. Over for hende har vi derimod Tom Hanks, der f√•r lov at give den gas som den storskrydende og konsekvente chefredakt√łr Ben Bradlee (Jason Roberts rolle i All the President's Men). De er et dynamisk makkerpar, og efter at have forbig√•et hinanden efter √•rtiers arbejde er det en ren fryd at se disse giganter over for hinanden.

The Post er overraskende medrivende og nem at f√łlge. Her er ingen uoverskuelige puslespil af personer og begivenheder som man har sv√¶rt ved at hitte rede i. Manuskriptforfatterne bag dramaet, Liz Hannah og Josh Singer (som ogs√• skrev 2015‚Äôs Oscar-vinder med samme tema, avis-dramaet Spotlight) leverer et overfl√łdighedshorn af figurer, de fleste journalisterne p√• The Post, men pr√¶senterer dem dejligt overskueligt og giver tilmed de helt sm√• biroller, som fx Bradlees hustru (spillet af Sarah Paulson, s√• hende er der altid plads til), rum til at tilf√łje det store billede nogle fine detaljer. The Post bygges alts√• langsomt op af alle dens sm√• og store dramatiske afsl√łringer, af det k√¶mpe persongalleri af roller og deres sm√• og store kampe for at blive h√łrt, og det hele samles af en filmskaber, der er tilbage i topform efter nogle halvkedelige √•r med middelm√•dige v√¶rker.

Historien, om hvordan The Washington Post i 1971 klarede sagen om Pentagon-papirerne, ansvaret overfor l√¶serne og generelt befolkning og det juridiske besv√¶r, er da ogs√• en l√¶kker fort√¶lling med h√łj symbolsk v√¶rdi overfor verden i dag og specielt et USA, der har opbygget sig et sk√¶vt forhold til nyheder, fake eller ej. Men Spielberg pr√¶diker heldigvis ikke s√• h√łjlydt, at man ikke kan holde filmen ud. Hvis man absolut vil insistere kan man m√•ske kalde den en anelse selvfed, men personligt fandt jeg den disciplineret nok til at blive p√• den rigtige side af selvh√¶deren. Den er langt mere poppet fortalt end All the President's Men, is√¶r fordi den samtidig vil inkludere lidt feministisk perspektivering, men den er heldigvis b√•de underholdende og sp√¶ndende i al sin iver for at v√¶re informerende vigtig.

Bobbi Jene19/4
Hvad vil folk sige19/4
Midnight Sun12/4