Tom HanksBen Bradlee
Sarah PaulsonTony Bradlee
Bob OdenkirkBen Bagdikian
Tracy LettFritz Beebe
Bradley WhitfordArthur Parsons

Solidaritet og samarbejde

Det er l√¶nge siden Steven Spielberg har laveret en solid sammenskruet film (hvis ikke man t√¶ller Ready Player One, som i hjemlandet f√łrst fik premiere flere m√•neder efter The Post), der aldrig n√•r at kede i sine 115 minutters intens spilletid. Men emnet er da ogs√• top aktuelt og de centrale skuespillere er store darlings, og alligevel er det den dramatiske historie, der filmens hjerte. Eller rettere det er afsl√łringen af denne historie, der er filmens hjerte og sp√¶ndende drivkraft.

Det er virkelig sv√¶rt ikke at sammenligne The Post med Alan J. Pakulas 1976-filmskat, All The President's Men og ikke kun fordi plottet udspiller sig p√• samme avis i samme √•rti, og begge film er sv√¶rt stemningsm√¶ttede. Her er vi dog nogle √•r tidligere i verdenshistorien. Watergate-skandalen er ikke begyndt at rulle endnu, men en anden og mindst lige s√• omfattende politisk fad√¶se er sagens kerne. De s√•kaldte Pentagon-papirer, en ordentlig bunke dokumenter der essentielt afsl√łrer at den amerikanske regering har vist Vietnam-krigen var en fejltagelse helt fra start.

Med The Post menes der The Washington Post som ved filmens begyndelse er ved at √¶ndre struktur, og internt ligger avisen og dens ejer, society-dronningen Katharine Graham i mildt kaos. Fru Graham er ekstremt usikker ved f√• avisen b√łrsnoteret, og mange af hendes advokater arbejder n√¶sten imod hende og afskriver hendes kompetencer. Og selvf√łlgelig f√•r avisen pludselig en k√¶mpe etisk udfordring lige i det allermest s√•rbare √łjeblik. De f√•r muligheden for at opf√łlge The New York Times‚Äô store reportage om Pentagon-dokumenterne vel vidende at den konkurrerende avis af retten er blevet stoppet i at skrive om dokumenterne. Nu har de f√•et adgang til dem. Skal de trykke denne vigtige historie eller ej?

Meryl Streep slog igen Oscar-rekort (21. nominering) ved at blive nomineret for sin pr√¶station som 'Kay' Graham, og selvom dette bestemt ikke er hendes mest flamboyante eller lidende levering i Oscar-sammenh√¶ng, s√• er hendes denne gang nedspillede og nuancerede spil fornemt virkningsfuldt. Hun er overbevisende tvivlvende, ydmyg, t√łvende og endelig helt r√łrende som denne elegante frue, der pludselig er p√• dybt vand uden selvtilliden er i orden. Over for hende har vi derimod Tom Hanks, der f√•r lov at give den gas som den storskrydende og konsekvente chefredakt√łr Ben Bradlee (Jason Roberts rolle i All the President's Men). De er et dynamisk makkerpar, og efter at have forbig√•et hinanden efter √•rtiers arbejde er det en ren fryd at se disse giganter over for hinanden.

The Post er overraskende medrivende og nem at f√łlge. Her er ingen uoverskuelige puslespil af personer og begivenheder som man har sv√¶rt ved at hitte rede i. Manuskriptforfatterne bag dramaet, Liz Hannah og Josh Singer (som ogs√• skrev 2015‚Äôs Oscar-vinder med samme tema, avis-dramaet Spotlight) leverer et overfl√łdighedshorn af figurer, de fleste journalisterne p√• The Post, men pr√¶senterer dem dejligt overskueligt og giver tilmed de helt sm√• biroller, som fx Bradlees hustru (spillet af Sarah Paulson, s√• hende er der altid plads til), rum til at tilf√łje det store billede nogle fine detaljer. The Post bygges alts√• langsomt op af alle dens sm√• og store dramatiske afsl√łringer, af det k√¶mpe persongalleri af roller og deres sm√• og store kampe for at blive h√łrt, og det hele samles af en filmskaber, der er tilbage i topform efter nogle halvkedelige √•r med middelm√•dige v√¶rker.

Historien, om hvordan The Washington Post i 1971 klarede sagen om Pentagon-papirerne, ansvaret overfor l√¶serne og generelt befolkning og det juridiske besv√¶r, er da ogs√• en l√¶kker fort√¶lling med h√łj symbolsk v√¶rdi overfor verden i dag og specielt et USA, der har opbygget sig et sk√¶vt forhold til nyheder, fake eller ej. Men Spielberg pr√¶diker heldigvis ikke s√• h√łjlydt, at man ikke kan holde filmen ud. Hvis man absolut vil insistere kan man m√•ske kalde den en anelse selvfed, men personligt fandt jeg den disciplineret nok til at blive p√• den rigtige side af selvh√¶deren. Den er langt mere poppet fortalt end All the President's Men, is√¶r fordi den samtidig vil inkludere lidt feministisk perspektivering, men den er heldigvis b√•de underholdende og sp√¶ndende i al sin iver for at v√¶re informerende vigtig.

Brian DePalma skulle oprindeligt have instrueret Michael Douglas i denne thriller, men bakkede ud, da han frygtede historien var for lig Clint Eastwoods Play Misty for Me. Hvem blev den nye instruktør på projektet, og hvad blev filmens endelige titel?